چگونه زعفران را سریع پاک کنیم؟

چگونه زعفران را سریع پاک کنیم؟

تاریخ انتشار : 1399/03/24 19:16:05
گل زعفران غنچه نتیجه برداشت پرزحمت کشاورزان در هنگام طلوع خورشید می باشد، معمولا طریق پاک کردن گل زعفران به سه روش صورت می گیرد. در این مقاله از فروشگاه اینترنتی اوناتس طریقه پاک کردن گل زعفران را توضیح خواهیم داد با ما باشید.

چگونه زعفران را سریع پاک کنیم؟

فروشگاه آجیل و خشکبار اوناتس|  طریقه پاک کردن گل زعفران : معمولا طریقه پاک کردن گل زعفران به سه روش صورت می گیرد. در زمان پاک  کردن گل زعفران تا حد امکان از قیچی زدن گل زعفران خودداری کنید و فقط با دست عملیات جداسازی را انجام دهید تا بتوانید زعفرانی بدون دم سفید و درجه یک تولید کنید. همچنین امکان جداسازی ریشه زعفران و پرچم زرد نیز می باشد که از لحاظ اقتصادی نیز مقرون به صرفه است.

گل زعفران غنچه نتیجه برداشت پرزحمت کشاورزان در هنگام طلوع خورشید می باشد، اگر می خواهید بهترین گل زعفران را با عیار بالا را برداشت کنید باید این کار را قبل از طلوع آفتاب اقدام به چیدن کنید زیرا چیدان آن نیز ساده تر است. زعفران را باید بعد از برداشت پاک کرد تا از پلاسیده شدن گلبرگ ها و کلاله ها خودداری شود.

سپس بعد از برداشت و چیدن گل های زعفرانی کمی به آن استراحت دهید تا ملایم شود چرا که پاک کردن گل غنچه و سوا کردن گلبرگ ها از همدیگر سخت است و احتمال دارد کلاله و خامه نیز آسیب ببینند. قبل و بعد از پاک کردن زعفران باید دست های خود را با مایع شست و شو دهید، برای رعایت نکات بهداشتی می توانید از دستکش یک بار مصرف نیز استفاده کنید.

شیوه باز کردن غنچه گل زعفران بدین شکل است که در همان روز غنچه را باز کرده و خامه را با سه کلاله ( برجستگی بالای مادگی گیاه) قرمز رنگ خارج می کنند. گل های زعفران باید قبل از باز شدن چیده شوند در غیر این صورت در زمان باز کردن گل ممکن است بعضی از کلاله ها شکسته شوند و یا گلبرگ ها و پرچم ها با کلاله ترکیب شوند و کیفیت محصول کاهش می یابد. 


مطالعه کنید : مزایای استفاده از دستگاه زعفران پاک کن


طریقه پاک کردن گل زعفران  به سه روش زیر انجام می گیرد:

  • روش اول زعفران پوشالی درجه 1 (نگین): کلاله ها را از مکان سه شاخه بدون زردی سوا می کنیم.
  • روش دوم زعفران ممتاز ( سرگل درجه 1): کلاله را از انتها بدون زردی سوا می کنیم ( سه شاخه سوا از هم باشند)
  • روش سوم دسته یا دختر پیچ:در این روش کلاله ها و خامه ها روی هم قرار می گیرند و توسط نخ ابریشمی بی رنگ بسته می گردند. در این نوع به سبب وجود خامه و چسبیدن رشته های زعفران در کنار همدیگر، رطوبت افزایش می یابد و ممکن است کپ زدگی و آلودگی میکروبی وجود داشته باشد و کیفیت محصول کاهش یابد.

همچنین براساس توصیه های اداره استاندارد مبنی بر افزایش وجود آلودگی های میکروبی در این نوع زعفران بهتر است سازمان های جهاد کشاورزی استان های زعفران خیز به آموزش کشاورزان جهت کاهش تولید این نوع زعفران اقدام کنند. این نوع زعفران دارای قدرت رنگی کم تری بوده و قیمت آن نیز نسبت به دیگر زعفران ها کمتر است.

در زمان پاک کردن زعفران استفاده از پتو، ابر، روزنامه و پارچه های رنگی به سبب این که رنگ آن ها ثابت نمی باشد موجب می شود زعفران رنگ آن ها را به خود جذب کند و در زمان فروش کشاورزان دچار مشکل شوند بهتر است برای پاک کردن زعفران از پارچه های سفید و تمیز بدون هیچ گونه پرز یا توری مخصوص استفاده شود.


زعفران ممتاز به سه دسته تقسیم می شود

سوپر نگین

انواع زعفران-نگین ممتاز

در این روش جدا کردن زعفران به صورتی که سه کلاله بدون سفیدی به یکدیگر چسبیده باشند، در این روش سوا کردن زعفران به دشواری صورت می گیرد اما این  زعفران در بین خریداران طرفداران بسیاری دارد، بالاترین قیمت مختص به سوپر نگین است.


نگین

انواع زعفران - نگین

در این روش جداسازی کلاله از بخش سفیدی خامه که کمی از سفیدی خامه دیده می شود اما همچنان سه کلاله به یکدیگر چسبیده باشند، زعفران نگین از زعفران های با کیفیت محسوب می گردد.


سرگل زعفران

انواع زعفران سرگل

در این روش کلاله ها از یکدیگر سوا هستند و به هم چبسیده نیستند یعنی کلاله از خامه جدا هستند. 

با توجه به روش های بالا به وضوح معلوم است که زعفران ممتاز سوپر نگین، نگین و سرگل زعفران از بهترین زعفران های با کیفیت می باشند.


مطالعه کنید :  روش های خشک کردن زعفران


موارد ضروری در مرحله جداسازی زعفران

طریقه پاک کردن گل زعفران : نکاتی که در زمان جداسازی زعفران باید کارگران رعایت کنند این است که قبل از شروع به جداسازی ابتدا کارگران ناخن های خود را کوتاه کنند و دست های خود را شست و شو دهند و خشک کنند. کارگرانی که به گرده گل زعفران حساس هستند قبل از شروع کار باید جلوی دهان و بینی را با دستمال تمیز و یا ماسک های مخصوص بپوشانند.

در هنگام کار، نباید دست ها با نقاط مختلف بدن تماس داشته باشند، در این صورت شستشوی دست ها با آب و مایع لازم است. همچنین کاربرد دست کش های یک بار مصرف در حین کار ضروری است. باید 215 الی 222 گرم زعفران را جمع آوری کنید سپس فوری با روش های مناسب اقدام به خشک کردن آن کنید.


خرید آجیل و خشکبار ، خرید چای درجه یک ، خرید زعفران درجه یک  از فروشگاه اینترنتی اوناتس


خرید آجیل های زیر از فروشگاه آجیل و خشکبار اوناتس :














 


همچنین بخوانید:

آنچه که باید از خواص دارویی زعفران بدانیم
9 گیاه دارویی اعجاب آور و اثبات شده علمی
11 خاصیت از خواص زعفران دم كرده
خواص شگفت انگیز زعفران | خواص زعفران
مهم ترین نکات برای خرید زعفران
روش های خشک کردن زعفران
درمان دیابت با گیاهان دارویی
آشنایی با خواص گیاهان دارویی
خواص زعفران برای زنان

برچسب ها: زعفران خشکبار

نظرات


***توجه***

مطالب و محتوای این سایت از سایت های خارجی ترجمه شده است و برای بیماران توصیه می شود قبل از بکار بردن دستورالعمل های این سایت با پزشک خود مشورت کنند.

اگر عمده فروش ، تامین کننده، تولید کننده یا صادر کننده هستید

همین حالا محصولات خود را در "عمده بازار" به صورت رایگان ثبت نام کنید.

ثبت نام