روش های خشک کردن زعفران

روش های خشک کردن زعفران

تاریخ انتشار : 1399/03/16 23:35:39
خشک کردن زعفران می تواند به شیوه های متعددی صورت می گیرد که هر کدام از این روش ها می توانند کیفیت آن را تعیین کنند. در این مقاله درباره انواع روشهای خشک کردن زعفران توضیح خواهیم داد با ما باشید.

روش های خشک کردن زعفران

 فروشگاه آجیل و خشکبار اوناتس : از آنجایی که زعفران دارای قیمت و ارزش بالایی می باشد، بهتر است در زمان برداشت گل زعفران توجهمون به این گیاه با ارزش باشد و مراحل آماده کردن و خشک آن را بدون نقص انجام گیرد. خشک کردن زعفران می تواند به شیوه های متعددی صورت می گیرد که هر کدام از این روش ها می توانند کیفیت آن را تعیین کنند.

زعفران باید فوری  بعد از جداسازی شروع به خشک کردن آن کرد. معمولا ساده ترین روش این است که یک پارچه سفید و تمیز پهن کنند و زعفران را روی آن به شکل تنک پهن کنند و دمای اتاق را طوری تنظیم کنند که زعفران سریع خشک شود و تا در اثر دیر خشک شدن سیاه نشوند.


خشک کردن زعفران به روش سنتی

برای برداشت گل زعفران باید قبل از طلوع خورشید شروع به کار شود، چرا که در این صورت گل ها غنچه هستند و جدا کردن کلاله از گل بسیار راحت تر و بهتر صورت می گیرد. بنابراین هرچه گل زوده تر چیده شود، جداسازی آن راحت تر انجام می شود و هم قلم های زعفران در زمان خشک کردن شکل بهتری از نظر ظاهری به خود می گیرند.

زعفران را از سمت کلاله گل برداشت می کنند و پس از آن زعفران را خشک و بسته بندی می کنند. بهترین شیوه خشک کردن این است که بعد از چیدن گل زعفران به سبب این که این گیاه بسیار نازک و ظریف بوده و زود فاسد می شود باید فوری بعد از جدا کردن کلاله شروع به خشک نمودن کرد. کلاله های جدا شده را خشک کنید مراحل جداسازی و خشک کردن بر کیفیت محصول تاثیر بسیار زیادی دارد.

در ادامه زعفران را بسته بندی نموده و دسته ها را درون سبد یا ظروف با سوراخ های ریز قرار دهید و روی آن پارچه نازکی بکشید و در اتاقی که حرارت مناسب دارد بگذارید و یا ظرف را از سقف آویزان کنید و هر چند روز یک بار دسته های زعفران را جابه جا کنید تا زعفران ها کاملا خشک شوند.

بعضی اوقات اگر هم آفتاب مناسب بود زعفران را در سایه آفتاب بگذارید تا آن ها زودتر خشک شوند. هنگامی که زعفران ها به رنگ تیر شده و بین دو انگشت به سادگی خرد شود زعفران خشک است. روش سنتی دارای معایبی نیز می باشد که سبب کاهش کیفیت زعفران و یا آلوده به گرد و خاک شده و غیر بهداشتی شود.


مطالعه کنید: بهترین روش های نگهداری زعفران


خشک کردن اسپانیایی

در این روش  از الک هایی با شبکه توری ابریشمی استفاده می گردد. در این صورت کلاله های تازه را در ورقه ای  به قطر 2 الی 3 سانت بر روی تور قرار داده و سپس الک با فاصله مناسبی از منبع حرارت قرار گرفت. با ردیف کردن چندین الک بر روی هم و تغییر در موقعیت آن ها محصول به صورت دقیق و یکنواخت خشک می شود.در این روش رنگ بیشتری نسبت به دیگر روش های خشک کردن در محیط آزاد، ظاهر می گردد. در نتیجه آلودگی قارچی نیز کاهش می یابد.

استفاده از روش خشک کردن اسپانیایی سبب افزایش کیفیت، عطر و طعم آن می شود. بهترین روش خشک کردن زعفران روش توستینگ یا روش اسپانیایی است که به وسیله هیتر و الک سوز صورت می گیرد. 

خشک کردن با الک های اسپانیایی به سبب حفظ مناسب تر و کیفیت زعفران، کاهش مدت زمان خشک کردن و استفاده از وسایل ساده و ارزان، بهترین جایگزین برای روش سنتی است.


مطالعه کنید :  مزایای استفاده از دستگاه زعفران پاک کن


خشک کردن زعفران با دستگاه

خشک کردن از طریق دستگاه براساس شرایط خاصی بهترین کیفیت را از نظر قدرت رنگ دهی و طعم را دارا است. در این روش نیز از الک هایی که دارای تور ابریشمی هستند استفاده می گردد.

سپس کلاله های تازه را در لایه ای روی تور قرار داده و الک را به فاصله مناسب از منبع حرارتی قرار می دهند. با قرار دادن چندین الک بر روی هم و به صورت ردیفی و تغییر موقعیت آن ها این گیاه به شکل دقیق و یکنواخت خشک می شود.


هدف از خشک کردن زعفران 

هدف از خشک کردن این گیاه، زعفران باید به شکل اصلی در اختیار مشتریان قرار گیرد، یعنی در رنگ، بو و طعم آن هیچ گونه تفاوتی صورت نگیرد. حفظ کردن آن از آلودگی های باکتریایی . در زمان انبارداری از تغییرات فیزیکی، بیولوژیکی و شیمیایی زعفران های خشک شده اجتناب شود


نکات مهم در رابطه با خشک کردن زعفران 

زمان خشک کردن آن  باید کوتاه باشد. زمان جدا کردن و خشک شدن تا رسیدن به رطوبت نباید از 14 ساعت بیشتر شود. از حرارت یکسان و غیر مستقیم برای خشک کردن زعفران استفاده نمایید. رطوبت آخر زعفران در پایان این مرحله از 10 درصد بیشتر نباشد.



خرید آجیل و خشکبار، انواع زعفران در فروشگاه اینترنتی اوناتس











برچسب ها: زعفران

نظرات


***توجه***

مطالب و محتوای این سایت از سایت های خارجی ترجمه شده است و برای بیماران توصیه می شود قبل از بکار بردن دستورالعمل های این سایت با پزشک خود مشورت کنند.

اگر عمده فروش ، تامین کننده، تولید کننده یا صادر کننده هستید

همین حالا محصولات خود را در "عمده بازار" به صورت رایگان ثبت نام کنید.

ثبت نام