دانستنی های جالب از ارتباط بین رنگ میوه ها و خواص درمانی آنها
ارتباط بین رنگ میوه ها و خواص درمانی آنها: رنگ های مختلف میوه ها علاوه بر این که زیبایی خاصی به میوه ها می دهند حاوی خواص بسیاری نیز هستند. در حالت کلی میوه ها، حاوی پنج رنگ اصلی قرمز، نارنجی – زرد، بنفش – آبی، سفید و سبز است. هر یک از رنگ میوه ها نشان دهنده ویتامین، ماده یا آنتی اکسیدان های خاصی هستند که در این مقاله به آنها اشاره خواهیم داشت

ارتباط بین رنگ میوه ها و خواص درمانی آنها

رنگ های مختلف میوه ها علاوه بر این که زیبایی خاصی به میوه ها می دهند حاوی خواص بسیاری نیز هستند. در حالت کلی میوه ها، حاوی پنج رنگ اصلی قرمز، نارنجی – زرد، بنفش – آبی، سفید و سبز است. هر یک از رنگ میوه ها نشان دهنده ویتامین، ماده یا آنتی اکسیدان های  خاصی هستند. به عنوان مثال رنگ سبز منشا ویتامین K و فولات است در حالی که میوه نارنجی و زرد، اغلب منشا بتاکاروتن و ویتامین C است. در صورتی که این تقسیم بندی قاعده خاصی ندارد اما راهی عالی برای اطمینان از دریافت انواع مواد مغذی مورد نیاز بدن است. متخصصان تغذیه توصیه می کنند که در بشقاب غذای خود از همه رنگ ها استفاده نمایید.

میوه های قرمز رنگ

رنگ میوه قرمز : میوه های طبیعی قرمز رنگ منشا انواع فیتوکمیکال ها می باشند که می توانند اثر رادیکال های آزاد را از بین ببرند. شاید تا به حال شنیده باشید که گوجه فرنگی، هندوانه به سبب دارا بودن فیتو کمیکالی به نام لیکوپین مانع از اختلالات پروستات می شوند یا آسیب تشعشعات زیان بخش آفتاب روی بدن به وجود می آید را بهبود می بخشد. در واقع لیکوپن سبب تشکیل رنگ قرمز در میوه ها می گردد. آنتوسیانین موجود در بعضی از  میوه ها همچون توت فرنگی، انگور قرمز، سیب قرمز، تمشک، گیلاس یک آنتی اکسیدان قوی محسوب می شود که از سلول ها در مقابل هر آسیبی جلوگیری می کند. همچنین این میوه ها خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش داده و در مهار کردن فشار خون مفید هستند. اخیرا مشخص شده آنتوسیانین موجود در گیلاس حاوی خاصیت ضد التهابی بوده و برای افرادی که دچار نقرس هستند، موثر است.


مطالعه کنید : دیابتی ها چه میوه هایی بخورند ؟


میوه هایی با رنگ نارنجی و زرد

رنگ میوه نارنجی یا زرد : میوه های نارنجی  رنگ به سبب کارتنوئید موجود در آن از سرطان جلوگیری می کنند و DNA را بازسازی و ویتامین A را جذب بدن می کنند. میوه های نارنجی رنگ همچون هویج، هلو، سیب زمینی شیرین، گرمک، کدو تنبل، کدو مسما تمام این خاصیت ها را دارند و تا حدودی از ایجاد پوکی استخوان نیز پیشگیری می کنند. میوه های زرد رنگ مانند نارنگی، انبه، آناناس، شلیل، هلو، پرتقال دارای انواع آنتی اکسیدان ها هستند که در این نوع میوه ها به وفور پیدا می شوند. ویتامین C موجود در آن ها به حفظ سلامت بافت های اتصالی و غشای مخاطی کمک می کنند و آنتی اکسیدان های موجود درآن ها نیز علاوه بر جلوگیری از بیماری های قلبی، گردش خون را نیز سریع می کند. 


مطالعه کنید : 9 خواص زردآلو برای پوست ،چشم ، کبد، چشم ها و روده که بهتر است بدانید


میوه‌هایی با رنگ آبی و بنفش

رنگ میوه آبی یا بنفش : رنگ های آبی و بنفش حاوی آنتی اکسیدان های بی شماری هستند که می تواند سبب بهبود جریان خون در رگ ها شود و از لخته شدن آن پیشگیری کند. آنتوسیانین های موجود در برخی میوه ها سبب محافظت بدن در مقابل سرطان می شود. مولکول های ناپایداری به نام رادیکال های آزاد در زمان هضم غذا، ورزش، استرس و قرار گیری در برابر آلودگی محیطی یا مواد شیمیایی ایجاد می شوند که می توانند به سلول ها آسیب برسانند. وجود آنتی اکسیدان های کافی موجب خنثی شدن این مولکول ها و کاهش آسیب ها می شود. بهترین گزینه برای برخورداری از خواص این ترکیبات مفید استفاده از میوه های تیره رنگ است.

میوه هایی با رنگ سفید

رنگ میوه سفید : رنگ سفید در میوه ها نوعی از فیتوکمیکال به نام آلیسین به خواص شگفت انگیز ضد ویروسی، ضد باکتریایی و ضد قارچی در سیر و پیاز موجود است. با افزودن مقداری سیر و پیاز به وعده های غذایی خود می توان از مسمومیت های غذایی پرچرب جلوگیری کرد. رنگ سفید موجود در بعضی از میوه ها به سبب وجود ترکیبات ویژه ای به نام آنتواگزانتین است که همانند یک آنتی اکسیدان رفتار می کند. سیر و پیاز دارای ماده ای به نام آلیسین هستند که فشار خون و کلسترول را کاهش می دهند. همچنین این ماده خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش می دهد.


مطالعه کنید : 7 خواص توت فرنگی خشک شده دردرمان و سلامتی


میوه هایی با رنگ سبز 

رنگ میوه سبز : میوه هایی با رنگ سبز موجب تقویت دستگاه گردش خون می شود. همچنین دارای دو نوع آنتی اکسیدان هستند، این دو ترکیب به صورت ویژه، سبب خنثی شدن رادیکال های آزاد شده و به سبب داشتن پتاسیم، خطر ابتلا به سرطان به ویژه سرطان کولون و سرطان خون را کاهش می دهد. اسفناج و کلم بروکلی دارای لوتئین و زاکسانتین هستند و در بدن به ویتامین A تبدیل شده و از چشم و بیماری های مرتبط با آن مخصوصا در سنین بالا محافظت کرده و بسیار موثر است.

بدن انسان برای سلامت و حفظ سیستم ایمنی به تغذیه مناسب و  ورزش احتیاج دارد. مصرف مواد غذایی طبیعی مثل آجیل و خشکبار، میوه ها، در حفظ سلامتی بسیار مفید هستند. از آنجایی که میوه های خشک سرشار از از مواد مغذی مورد نیاز بدن مثل ویتامین ها، آنزیم ها و املاح هستند، به سادگی هضم می شوند و سبب تصفیه خون و پاکسازی روده و معده می شوند.میوه خشک و آجیل و خشکبار هر چند از لحاظ اندازه بسیار کوچک هستند، اما بسیار مقوی اند و اثر درمانی بسیاری دارند.

خرید آنلاین آجیل ، خرید میوه خشک ، خرید چای ، خرید برنج ، خرید دمنوش و سبزی خشک در فروشگاه اینترنتی اوناتس

فروشگاه اینترنتی اوناتس با داشتن انواع برنج، چای ، میوه خشک ، دمنوش ، گیاهان دارویی  و آجیل همراه همیشگی شماست

شما هموطنان عزیز می توانید تنها با یک کلیک محصولات زیر را از فروشگاه آجیل و خشکبار اوناتس تهیه فرمایید

خرید مغز گردو خورشتی

گردو با پوست خارجی

خرید آجیل چهار مغز

خرید زعفران عمده

خرید زعفران درجه یک

خرید چای سیاه

خرید برنج ارزان اینترنتی  

خرید آجیل ارزان

خرید آجیل خام








برچسب ها: رنگ میوه میوه

نظرات


***توجه***

مطالب و محتوای این سایت از سایت های خارجی ترجمه شده است و برای بیماران توصیه می شود قبل از بکار بردن دستورالعمل های این سایت با پزشک خود مشورت کنند.

اگر عمده فروش ، تامین کننده، تولید کننده یا صادر کننده هستید

همین حالا محصولات خود را در "عمده بازار" به صورت رایگان ثبت نام کنید.

ثبت نام