چرا جک فروت برای شما مناسب است؟ مواد مغذی ، فواید و نحوه خوردن آن
جک فروت میوه استوایی ، بومی جنوب هند ، است که دارای طعم خاصی از شیرینی است و از خواص و فواید سلامتی بی شماری تشکیل شده است.

جک فروت یک میوه استوایی منحصر به فرد است که در سال های اخیر محبوبیت زیادی یافته است.

از طعم و مزه شیرین خاصی برخوردار است و می توان از آن برای تهیه غذاهای متنوع استفاده کرد. همچنین بسیار مغذی است و ممکن است مزیت سلامتی زیادی داشته باشد.

در این مقاله در مورد مزایای زیاد جک فروت در رژیم غذایی مان صحبت خواهیم کرد.

جک فروت چیست؟

جک فروت یک میوه عجیب و غریب است که در مناطق استوایی و گرمسیری جهان رشد می کند و بومی جنوب هند است.

این بخشی از خانواده گیاه Moraceae است ، که شامل انجیر ، توت و برد فروت نیز می باشد. جک فروت پوستی بیرونی خاردار دارد و به رنگ سبز یا زرد است.

یکی از موارد منحصر به فرد جک فروت اندازه غیر معمول آن است. این بزرگترین میوه درختی جهان است و وزن آن تا 80 پوند (35 کیلوگرم) می تواند برسد.

جک فروت دارای طعمی لطیف و شیرین  است. گفته شده است که طعم آن مانند ترکیبی از میوه ها از جمله سیب ، آناناس ، انبه و موز است.

گیاهخوارگان به دلیل بافت آن اغلب از این میوه به عنوان جایگزین گوشت استفاده می کنند که قابل مقایسه با گوشت خرد شده است.

از آنجا که جک فروت قادر به مقاومت در برابر آب و هوای استوایی و گرمسیری است ، می تواند منبع اصلی کالری و کربوهیدرات برای افراد در کشورهای در حال توسعه که در معرض خطر گرسنگی هستند ، باشد.

گرچه جک فروت در مناطق استوایی و گرمسیری رشد می کند ، اما در سایر نقاط جهان از جمله ایالات متحده آمریکا به طور گسترده ای، در فصل تابستان ،  در دسترس است.

بیشترین میزان مصرف جک فروت ، گوشت یا پوست میوه است که هم در زمان رسیده و هم غیر رسیده قابل خوردن هستند. می توان از آن در غذاهای شیرین و خوش طعم از جمله دسرها و کاری استفاده کرد. دانه ها نیز برای خوردن بی خطر هستند.

خلاصه

جک فروت یک میوه استوایی و گرمسیری عجیب و غریب با طعم شیرین لطیف است که در بسیاری از نقاط جهان مصرف می شود. می توان آن را به روش های مختلفی خورد.

جک فروت سرشار از مواد مغذی است

جک فروت دارای خواص تغذیه ای چشمگیر است.

این میوه حاوی مقدار متوسطی کالری است و  دارای مقدار 155 را در یک وعده (165 گرم) دارد. تقریباً 92٪ کالری ها از کربوهیدرات ها تامین می شوند ، در حالی که مابقی از پروتئین و مقدار کمی چربی حاصل می شوند .

علاوه بر این ، جک فروت حاوی مقداری از ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز شما و همچنین مقدار مناسبی فیبر است .

یک فنجان میوه خرد شده مواد مغذی زیر را فراهم می کند:

کالری: 155

کربوهیدرات: 40 گرم

فیبر: 3 گرم

پروتئین: 3 گرم

ویتامین آ: 10٪ از RDI

ویتامین سی: 18٪ از RDI

ریبوفلاوین: 11٪ از RDI

منیزیم: 15٪ از RDI

پتاسیم: 14٪ از RDI

مس: 15٪ از RDI

منگنز: 16٪ از RDI

آنچه جک فروت را از سایر میوه ها منحصر به فرد می کند میزان پروتئین آن است. این ماده بیش از 3 گرم پروتئین در هر فنجان ، در مقایسه با 0-1 گرم در سایر انواع میوه مانند سیب و انبه   در اختیار شما قرار می دهد.

جک فروت همچنین سرشار از انواع مختلفی از آنتی اکسیدان ها است ، که احتمالاً مسئول اکثر فواید سلامتی آن هستند .

خلاصه
جک فروت کاملاً سالم است. علاوه بر مقادیر زیادی فیبر ، ویتامین ها ، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها ، مقدار متوسطی از کالری را نیز تأمین می کند.

قند خون را کنترل می کند

جک فروت دارای چندین خاصیت است که ممکن است به مدیریت قند خون کمک کند.

این میوه ، شاخص قند خون  (GI) نسبتاً کمی دارد ، این معیاری است که میزان قند خون شما با چه سرعت بعد از خوردن غذا بالا می رود. علت این قضیه مربوط به فیبر موجود در میوه است ، که هضم را کند می کند و از بروز توده های قند خون جلوگیری می کند .

رژیم های غذایی حاوی بسیاری از غذاهای با GI پایین، برای کنترل قند خون مفید هستند .

علاوه بر این ، جک فروت مقداری پروتئین را فراهم می کند ، که ممکن است به جلوگیری از افزایش سریع قند خون بعد از وعده غذایی کمک کند .

در یک مطالعه ، بزرگسالانی که عصاره جک فروت مصرف می کردند ، مشخص شد که میزان قند خون به طور قابل توجهی بهبود یافته است.

علاوه بر این ، یک مطالعه روی موش های دیابتی نشان داد که عصاره برگ جک فروت به کاهش قند خون ناشتا کمک کرده و کنترل قند خون در درازمدت را فراهم می کند  .

این اثرات به محتوای آنتی اکسیدان های فلاونوئید جک فروت  ، که به دلیل توانایی آنها در افزایش سطح متعادل قند خون مشهور هستند ، نسبت داده شده است.

اگرچه نتایج حاصل از این مطالعات امیدوارکننده است ، برای تأیید این مزایای بالقوه ، مطالعات بیشتری در مورد افرادی که جک فروت تازه می خورند ، ضروری هستند.

خلاصه
جک فروت از شاخص گلیسمی پایینی برخوردار است و مقداری فیبر ، پروتئین و آنتی اکسیدان ها را در اختیار شما قرار می دهد که همه این موارد ممکن است باعث کنترل بهتر قند خون شود.

از بروز انواع بیماری ها جلوگیری می کند

جک فروت از نظر تعداد کمی آنتی اکسیدان های قدرتمند که خواص سلامتی مختلفی از جمله کاهش خطر ابتلا به چندین بیماری را به همراه دارد ، سرشار است.

آنتی اکسیدان ها سلولهای شما را در مقابل استرس اکسیداتیو و التهاب محافظت می کنند ، که غالباً ناشی از آسیب ناشی از مولکول هایی به نام رادیکال های آزاد است .

در اینجا مروری بر آنتی اکسیدان هایی که در جک فروت فراوان هستند ، آمده است:

ویتامین C: جک فروت حاوی مقادیر زیادی ویتامین C است ، که می تواند به جلوگیری از التهاب منجر به بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی و سرطان کمک کند .

کاروتنوئیدها: نشان داده شده است که کاروتنوئیدها به کاهش التهاب کمک کرده و خطر ابتلا به بیماریهای مزمن مختلف ، مانند دیابت نوع 2 و بیماریهای قلبی را کاهش می دهند .

فلاوانون ها: فلاوانون ها حاوی خواص ضد التهابی هستند که ممکن است به کاهش قند خون ، فشار خون و سطح کلسترول کمک کند - عوامل مهم در کاهش خطر دیابت نوع 2 و بیماری های قلبی  .

خلاصه
جک فروت حاوی انواع آنتی اکسیدان است که ممکن است برای جلوگیری از ابتلا به چندین بیماری مزمن مانند بیماری قلبی و دیابت مفید باشد.

سایر فواید سلامتی 

گفته می شود جک فروت چندین مزیت سلامتی دیگر دارد که بطور خاص مورد مطالعه قرار نگرفته است.

سلامتی ایمنی: محتوای ویتامین A و C جک فروت تقویت کننده سیستم ایمنی ممکن است به جلوگیری از بیماریها کمک کند. همچنین ادعا می شود که خوردن این میوه برای کاهش خطر عفونت های ویروسی مفید است .

جلوگیری از مشکلات پوستی: این میوه چندین ماده مغذی و آنتی اکسیدان مانند ویتامین C را فراهم می کند که ممکن است سلامت پوست را بهبود بخشد. شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه خوردن آن ممکن است پیری پوست شما را کندتر کند .

سلامت قلب: جک فروت به دلیل دارا بودن پتاسیم ، فیبر و آنتی اکسیدان ها ممکن است پتانسیل کاهش خطر بیماری قلبی را داشته باشد .

علاوه بر این ، از ریشه و عصاره در طب سنتی هند و سریلانکا برای معالجه چندین بیماری از جمله آسم ، اسهال و زخم معده استفاده شده است ، اما این تأثیرات هرگز به طور علمی اثبات نشده است.

اگرچه این مزایای گزارش شده توسط شواهد علمی پشتیبانی نمی شوند ، اما اگر می خواهید سلامت خود را بهبود بخشید ، مطمئناً ارزش استفاده از جک فروت در رژیم غذایی خود را دارد.

خلاصه
چندین مزیت دیگر سلامتی در جک فروت وجود دارد که  با شواهد علمی اثبات نشده است.

مضرات مصرف جک فروت

اگرچه برای اکثر افراد ، بی خطر است ، ممکن است برخی از افراد نیاز به کم کردن یا جلوگیری از جک فروت داشته باشند. برخی افراد به آن حساسیت دارند ، به خصوص افرادی که به گرده توس حساسیت دارند .

علاوه بر این ، به دلیل پتانسیل کاهش سطح قند خون ، افراد مبتلا به دیابت ممکن است در صورت خوردن این میوه به طور مرتب ، دوزهای دارویی خود را تغییر دهند.

با این وجود ، هرگز گزارش نشده است که مصرف جک فروت ، عوارض جانبی جدی را به دنبال داشته باشد و خوردن آن برای اکثر افراد بی خطر است.

خلاصه
خطرات عمده ای در رابطه با خوردن جک فروت وجود ندارد ، به استثنای افرادی که به آن حساسیت دارند.

طریقه مصرف

جک فروت بسیار متنوع است و می توان آن را خام یا پخته کرد.

برای تهیه آن باید آن را نصف کنید و غلاف ها و دانه های میوه زرد را از روی پوست و هسته جدا کنید. می توانید این کار را با چاقو یا دستان خود انجام دهید.

توجه به این نکته ضروری است که قسمت سفید و فیبری داخل جک فروت فوق العاده چسبنده است ، بنابراین پوشیدن دستکش هنگام کار ممکن است لازم باشد.

بسته به رسیده بودن آن ، جک فروت  را می توان به صورت ساده یا  هم غذای شیرین و خوش طعم مصرف كرد. میوه های نارس به طور کلی در دستور العمل های خوش طعم بهترین طعم را دارند ، در حالی که شیرینی میوه رسیده برای دسر بسیار عالی است.

از آنجایی که این میوه عجیب و غریب است ، پیدا کردن جک فروت تازه می تواند در فروشگاه های مواد غذایی به ویژه در فصلی که تولید نمی شود ، مشکل باشد. با این حال ، اغلب به صورت کنسرو به فروش می رسد ، که یک گزینه مناسب است.

گیاهخواران  به دلیل بافت آن اغلب از جک فروت به عنوان جایگزین گوشت استفاده می کنند. به عنوان مثال ، می توانید با پختن آن ، از میوه به عنوان جایگزین گوشت در تاکوهای جک فروت و سپس ترکیب آن با سبزیجات و چاشنی ها استفاده کنید.

علاوه بر این ، می توانید جک فروت را در کراوی یا سوپ ها ترکیب کنید. میوه رسیده نیز وقتی به ماست یا جو دوسر اضافه می شود ، طعم بسیار خوبی دارد.

تخم های جک فروت نیز خوراکی هستند. آنها را می توان بو داده یا جوشانده و سپس با چاشنی ها ترکیب کرد. حتی می توانید از بذرها برای تهیه هوموس استفاده کنید.

خلاصه
جک فروت کاملاً متنوع است. این غذا را می توان به صورت خام ، پخته ، رسیده یا غیر غذایی میل کرد و در انواع غذاهای شیرین و خوش طعم بسیار مزه دار کرد.

نکته آخر

جک فروت به دلایل مختلف برای شما بسیار مناسب است.

این ماده غذایی دارای مواد مغذی و آنتی اکسیدان زیادی است و ممکن است دارای چندین خاصیت سلامتی از جمله کنترل قند خون باشد.

به راحتی می توانید با خوردن غذای ساده و یا در غذاهای متنوع ، جک فروت را در رژیم غذایی خود بگنجانید. این یک جایگزین عالی برای گوشت در دستور العمل های گیاهی است.

پیدا کردن جک فروت تازه در ماه های تابستان آسان است ، اما شما می توانید کنسرو آن را در اکثر فروشگاه های مواد غذایی فروشی در تمام طول سال پیدا کنید.

اضافه کردن جک فروت به رژیم غذایی شما ارزش امتحان کردن دارد ، زیرا کاملاً سالم است و یک غذای بی نظیر برای آزمایش کردن است.

منبع :


Why Is Jackfruit Good for You? Nutrition, Benefits and How To Eat It


در فروشگاه اینترنتی (آنلاین) اوناتس می توانید انواع میوه خشک ، آجیل و خشکبار را سفارش نمایید:





منبع: www.healthline.com
برچسب ها: جک فروت

نظرات


***توجه***

مطالب و محتوای این سایت از سایت های خارجی ترجمه شده است و برای بیماران توصیه می شود قبل از بکار بردن دستورالعمل های این سایت با پزشک خود مشورت کنند.

اگر عمده فروش ، تامین کننده، تولید کننده یا صادر کننده هستید

همین حالا محصولات خود را در "عمده بازار" به صورت رایگان ثبت نام کنید.

ثبت نام