تاثیر مصرف روزانه برنج بر سلامتی

تاثیر مصرف روزانه برنج بر سلامتی

تاریخ انتشار : 1400/01/02 14:45:35
مصرف روزانه برنج ممکن است باعث یبوست ، افزایش وزن و چاقی ، احساس التهاب در بدن و احساس سیری شود. مصرف برنج قهوه ای به علت وجود ویتامین ها E و B در پوسته و سبوس آن ، توصیه می شود.

کشورهای زیادی در دنیا هستند که وعده های اصلی غذایی آنها را برنج تشکیل می دهد. کشورهایی حوزه جنوب شرقی آسیا مثل بنگلادش ، کامبوج ، اندونزی ، میانمار ، ویتنام ، لائوس و ماداگاسکار با جمعیت حدود 600 میلیون نفر ، نیمی از انرژی و پروتئین روزانه خود را از برنج تامین می کنند.

از پیامدهای مصرف روزانه برنج بر سلامتی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1 - بروز التهاب در بدن

به گفته دانشمندان ، برنج سفیدی که در وعده های غذایی ما مصرف می شود ، به علت کنده شدن پوست قهوه ای و سبوس آن  از هیدروکربات ساده ای تشکیل شده است که به سرعت در بدن تجزیه و تبدیل به انرژی می شود. همچنین باعث جذب بیشتر آب در بافت ها می شود. یافته های آنها نشان داده است که  هیدروکربات های فرآوری شده برنج سفید حالتی شبیه به التهاب در بدن ایجاد می کنند و پیشنهاد آنها مصرف برنج قهوه ای سبوس دار می باشد.

2- احساس سیری

مصرف برنج به علت ترکیبات مغذی منحصر به فرد ، احساس سیری طولانی مدت را ایجاد می کند . برنج قهوه ای حاوی مقادیر زیادی فیبر است که در تسهیل هضم دستگاه گوارش نقش بسزایی دارد.

3- افزایش قند خون

مصرف انواع برنج به علت وجود کربوهیدرات ها بر قند خون تاثیر فوری دارد و باعث افزایش میزان قند خون بعد از مصرف می گردد. میزان افزایش قند خون بستگی به مصرف نوع برنج دارد که برنج دانه کوتاه قند خون را نسبت به برنج دانه بلند بالاتر می برد. 

4- تاثیر مثبت در باکتری های روده

نشاسته موجود در برنج باعث تغذیه باکتری های مفید روده می شود . البته اگر برنج بعد از پختن به صورت سرد سرو شود ، میزان نشاسته مقاوم رسیده به روده بیشتر می شود و تاثیر بیشتری بر باکتری های مفید می گذارد.

5- یبوست

برنج سفید بر خلاف برنج قهوه ای به علت نبود پوسته و سبوس از فیبر کمتری برخوردار است ، لذا ممکن است به یبوست منجر شود. مصرف برنج قهوه ای به علت وجود فیبر زیاد به تسهیل دستگاه گوارش می انجامد ، لذا از یبوست هم جلوگیری می کند.

در جهان حدود 30 درصد افراد در طول عمر خود یبوست می گیرند که تعداد افراد مسن و زنان مبتلا بیشتر می باشد. یبوست ممکن است به علت مصرف داروهای شیمیایی ، شیمی درمانی و یا بارداری باشد. مصرف غذاهای فیبر دار ، آب به اندازه کافی و چند واحد میوه و سبزی در طول روز می تواند از بروز یبوست جلوگیری کند.

6- افزایش وزن و چاقی

محققان طی تحقیقات متوجه شده اند که برنج سفید بین انواع برنج های دیگر از فیبر کمتری برخوردار است که این سبب احساس سیری کمتری می شود و لذا مصرف آن بیشتر می شود. مصرف بیشتر منجر به افزایش شاخص توده بدنی و چاقی می شود. ساده ترین راه برای جلوگیری از چاقی ، توجه به میزان مصرف برنج در وعده های غذایی است. 

همچنین دانشمندان طی تحقیقات کشف کرده اند که برنج نیم دانه و برنج قهوه ای نسبت به سایر برنج بهتر هضم می شود و سبوس پرچرب ، سبوس بدون چربی و برنج آماده شالیکوبی بیشترین مقدار فیبر غیر قابل هضم را دارند.

فروشگاه اینترنتی اوناتس عرضه کننده انواع برنج درجه یک ایرانی است

برچسب ها: برنج برنج قهوه ای قند خون چاقی

نظرات


***توجه***

مطالب و محتوای این سایت از سایت های خارجی ترجمه شده است و برای بیماران توصیه می شود قبل از بکار بردن دستورالعمل های این سایت با پزشک خود مشورت کنند.

اگر عمده فروش ، تامین کننده، تولید کننده یا صادر کننده هستید

همین حالا محصولات خود را در "عمده بازار" به صورت رایگان ثبت نام کنید.

ثبت نام