8 مزیت چشمگیر و مفید سبزی جعفری

8 مزیت چشمگیر و مفید سبزی جعفری

تاریخ انتشار : 1400/01/31 00:00:00
سبزی جعفری که به طور گسترده به عنوان یک گیاه تازه خوراکی یا ادویه خشک استفاده می شود ، به عنوان یکی از گیاهان قدرتمند مبارزه با بیماری برچسب گذاری شده است. در اینجا 8 فایده و کاربرد چشمگیر جعفری برای سلامتی آورده شده است.

سبزی جعفری گیاهی گل دهنده و بومی مدیترانه است. دو نوع متداول برگ فرفری فرانسوی و برگ تخت ایتالیایی است.

در طول سال ها ، سبزی جعفری برای درمان بیماری هایی مانند فشار خون بالا ، آلرژی ها و بیماری های التهابی مورد استفاده قرار گرفته است  .

امروزه ، به طور گسترده ای به عنوان یک گیاه تازه آشپزی یا ادویه خشک استفاده می شود. این رنگ سبز روشن و عطر و طعم ملایم و تلخی دارد که با بسیاری از دستور العمل ها مطابقت دارد.

جعفری که اغلب به عنوان یکی از قوی ترین گیاهان مبارزه با بیماری ها شناخته می شود ، ارزش غذایی زیادی را فراهم می کند و مزایای بالقوه زیادی برای سلامتی دارد .

در اینجا 8 فایده و کاربرد چشمگیر سبزی جعفری برای سلامتی آورده شده است.

خواص و فواید سبزی جعفری

1. حاوی بسیاری از مواد مغذی مهم است

سبزی جعفری مواد مغذی بسیار بیشتری از آنچه مردم تصور می کنند ، ارائه می دهد.

یک فنجان 1/2 فنجان (30 گرم) جعفری خرد شده و تازه تهیه شده :

  • کالری: 11 کالری
  • کربوهیدرات: 2 گرم
  • پروتئین: 1 گرم
  • چربی: کمتر از 1 گرم
  • فیبر: 1 گرم
  • ویتامین A: 108٪ میزان مصرف روزانه مرجع (RDI)
  • ویتامین C: 53٪ از RDI
  • ویتامین K: 547٪ از RDI
  • فولات: 11٪ از RDI
  • پتاسیم: 4٪ از RDI

این گیاه غنی از بسیاری از ویتامین ها است ، به ویژه ویتامین K ، که برای لخته شدن خون و سلامت استخوان مورد نیاز است  .

جعفری همچنین منبع بسیار خوبی از ویتامین های A و C است - مواد مغذی مهم با خاصیت آنتی اکسیدانی .

علاوه بر این ، بسیار کم کالری است اما هنوز دارای طعم و مزه است ، و آن را به یک ماده کم کالری عالی برای بسیاری از دستور العمل ها تبدیل می کند.

خلاصه
جعفری گیاهی کم کالری و دارای مواد مغذی است. به ویژه از نظر ویتامین های K ، A و C غنی است.

2. غنی از آنتی اکسیدان

سبزی جعفری حاوی بسیاری از آنتی اکسیدان های قدرتمند است که می تواند برای سلامتی شما مفید باشد.

آنتی اکسیدان ها ترکیباتی هستند که از آسیب سلولی مولکول هایی به نام رادیکال های آزاد جلوگیری می کنند. بدن شما برای حفظ سلامت مطلوب به تعادل سالم آنتی اکسیدان ها و رادیکال های آزاد نیاز دارد .

آنتی اکسیدان های اصلی جعفری عبارتند از :

  • فلاونوئیدها
  • کاروتنوئیدها
  • ویتامین سی

این گیاه معطر به ویژه در دسته ای از آنتی اکسیدان ها معروف به فلاونوئیدها غنی است. دو فلاونوئید اصلی شامل میریستین و آپی ژنین هستند.

مطالعات نشان می دهد که رژیم های غذایی غنی از فلاونوئیدها ممکن است خطر ابتلا به بیماری ها را کاهش دهند ، از جمله سرطان روده بزرگ ، دیابت نوع 2 و بیماری های قلبی .

علاوه بر این ، بتا کاروتن و لوتئین دو آنتی اکسیدان هستند که به عنوان کاروتنوئید شناخته می شوند. بسیاری از مطالعات مصرف بیشتر کاروتنوئیدها را با کاهش خطر ابتلا به برخی بیماری ها ، از جمله سرطان ریه مرتبط می دانند .

ویتامین C همچنین دارای اثرات آنتی اکسیدانی قوی است و نقش مهمی در حمایت از سلامت سیستم ایمنی بدن و محافظت در برابر بیماری های مزمن دارد .

جالب اینجاست که جعفری خشک ممکن است در آنتی اکسیدان ها بیشتر از شاخه های تازه باشد. در حقیقت ، یک مطالعه نشان داد که گیاه خشک 17 برابر آنتی اکسیدان بیشتری نسبت به گیاه تازه آن دارد .

خلاصه
جعفری حاوی بسیاری از آنتی اکسیدان های قدرتمند است که ممکن است از آسیب سلول جلوگیری کرده و خطر ابتلا به بیماری های خاص را کاهش دهد.

3. از سلامت استخوان پشتیبانی می کند

استخوان های شما به ویتامین ها و مواد معدنی خاصی در مقادیر مختلف نیاز دارند تا سالم و قوی بمانند.

سبزی جعفری مملو از ویتامین K است - ماده مغذی ضروری برای سلامت استخوان. یک فنجان 1/2 (30 گرم) 547٪ RDI چشمگیر (منبع 3 مورد اعتماد) را تأمین می کند.

ویتامین K با پشتیبانی از سلولهای استخوان ساز به نام استئوبلاست به ساخت استخوان های قوی تر کمک می کند. این ویتامین همچنین پروتئین های خاصی را که تراکم مواد معدنی استخوان را افزایش می دهند فعال می کند - اندازه گیری مقدار مواد معدنی موجود در استخوان ها .

تراکم استخوان مهم است ، زیرا تراکم کمتری از مواد معدنی استخوان با افزایش احتمال شکستگی همراه است - به ویژه در بزرگسالان مسن .

برخی مطالعات نشان می دهد که خوردن غذاهای حاوی ویتامین K ممکن است خطر شکستگی را کاهش دهد. یک مطالعه نشان داد که مصرف بیشتر ویتامین K با 22٪ کاهش خطر شکستگی همراه است .

مصرف معمول ویتامین K در رژیم غذایی ممکن است کمتر از سطح مورد نیاز برای بهبود تراکم مواد معدنی استخوان و کاهش خطر شکستگی باشد. بنابراین ، خوردن غذاهایی مانند سبزی جعفری ممکن است برای سلامت استخوان مفید باشد.

خلاصه
سبزی جعفری سرشار از ویتامین K است که یک ماده مغذی ضروری برای سلامت مطلوب استخوان است. مصرف غذاهای حاوی این ماده مغذی با کاهش خطر شکستگی و بهبود تراکم مواد معدنی استخوان مرتبط است.

4. حاوی مواد ضد سرطان است

سبزی جعفری حاوی ترکیبات گیاهی است که ممکن است اثرات ضدسرطانی داشته باشد.

استرس اکسیداتیو - وضعیتی که با عدم تعادل در سطح آنتی اکسیدان ها و رادیکال های آزاد مشخص می شود - با ایجاد برخی بیماری های مزمن از جمله سرطان همراه است .

سبزی جعفری خصوصاً غنی از آنتی اکسیدان فلاونوئید و ویتامین C است که استرس اکسیداتیو را در بدن شما کاهش می دهد و ممکن است خطر ابتلا به برخی سرطان ها را کاهش دهد.

به عنوان مثال ، مصرف زیاد فلاونوئیدها در رژیم غذایی ممکن است خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را تا 30٪ کاهش دهد.

بعلاوه ، زیرگروههای خاص فلاونوئیدهای موجود در جعفری - مانند میریسیتین و آپی ژنین - فعالیت ضدسرطانی را در مطالعات آزمایشگاهی و آزمایشگاهی روی حیوانات نشان داده اند.

به علاوه ، خوردن غذاهای غنی از ویتامین C ممکن است خطر ابتلا به سرطان را نیز کاهش دهد. یک فنجان 1/2 فنجان (30 گرم) جعفری 53 درصد از RDI این ماده مغذی را تأمین می کند.

یک مطالعه نشان داد که افزایش 100 میلی گرم ویتامین C در روز ، خطر ابتلا به سرطان در کل را 7٪ کاهش می دهد. علاوه بر این ، افزایش 150 میلی گرم در روز ویتامین C رژیم غذایی ممکن است خطر ابتلا به سرطان پروستات را تا 21 درصد کاهش دهد .

خلاصه
سبزی جعفری حاوی آنتی اکسیدان های مختلفی است - مانند فلاونوئیدها و ویتامین C - که ممکن است فوایدی برای مبارزه با سرطان فراهم کند.

5. غنی از مواد مغذی محافظ چشم شما

لوتئین ، بتا کاروتن و زئاگزانتین سه کاروتنوئید موجود در سبزی جعفری هستند که به محافظت از چشم و تقویت بینایی سالم کمک می کنند. کاروتنوئیدها رنگدانه هایی هستند که در گیاهانی یافت می شوند که دارای فعالیت آنتی اکسیدانی قوی هستند.

لوتئین و زاگزانتین ممکن است از تخریب ماکولای وابسته به سن (AMD) ، یک بیماری چشم غیر قابل درمان و علت اصلی نابینایی در سراسر جهان جلوگیری کند.

در حقیقت ، خوردن غذاهای غنی از لوتئین و زئاکسانتین ممکن است خطر بروز AMD دیررس را تا 26٪ کاهش دهد.

بتا کاروتن کاروتنوئید دیگری است که از سلامت چشم پشتیبانی می کند. این کاروتنوئید می تواند در بدن شما به ویتامین A تبدیل شود.

این تبدیل بتا کاروتن توضیح می دهد که چرا جعفری از نظر ویتامین A بسیار غنی است. 1/2 فنجان (30 گرم) برگ تازه خرد شده 108٪ از RDI این ویتامین را تأمین می کند.

ویتامین A برای سلامت چشم ضروری است ، زیرا به محافظت از قرنیه - بیرونی ترین لایه چشم - و همچنین ملتحمه - غشای نازکی که جلوی چشم و داخل پلک های شما را پوشانده است کمک می کند.

خلاصه
سبزی جعفری حاوی لوتئین ، زاگزانتین و بتا کاروتن است ، ترکیبات گیاهی که از سلامت چشم محافظت می کنند و ممکن است خطر ابتلا به برخی بیماری های چربی مرتبط با سن مانند AMD را کاهش دهد.

6. ممکن است سلامت قلب را بهبود بخشد

سبزی جعفری یک گیاه غنی از مواد مغذی است که ممکن است سلامت قلب را بهبود بخشد. به عنوان مثال ، منبع خوبی از فولات ویتامین B است - با 1/2 فنجان (30 گرم) 11٪ RDI   را تأمین می کند.

مصرف زیاد فولات در رژیم غذایی ممکن است خطر بیماری های قلبی را در جمعیت های خاص کاهش دهد. یک مطالعه بزرگ در بیش از 58000 نفر نشان داد که بیشترین میزان مصرف فولات با 38٪ کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی مرتبط است.

برعکس ، مصرف کم فولات ممکن است خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش دهد. یک مطالعه بر روی 1980 مرد ، 55٪ افزایش خطر بیماری قلبی را در افرادی که کمترین میزان مصرف این ماده مغذی را دارند ، مشاهده کرد .

برخی از متخصصان این فرضیه را مطرح می كنند كه فولات با كاهش سطح آمینو اسید هموسیستئین از سلامت قلب سود می برد. سطح هموسیستئین بالا در برخی از مطالعات با خطر بیشتر بیماری قلبی مرتبط است.

هموسیستئین با تغییر ساختار و عملکرد عروق ممکن است بر سلامت قلب تأثیر منفی بگذارد. با این حال ، ارتباط بین این اسید آمینه و بیماری قلبی هنوز بحث برانگیز است .

خلاصه
سبزی جعفری سرشار از فولات است ، یک ویتامین B که از قلب شما محافظت می کند و ممکن است خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش دهد.

7. عصاره جعفری خاصیت ضد باکتری دارد

سبزی جعفری هنگامی که به عنوان عصاره استفاده می شود ممکن است فواید ضد باکتری داشته باشد.

به عنوان مثال ، یک مطالعه آزمایش لوله ای نشان داد که این عصاره فعالیت ضد باکتریایی قابل توجهی در برابر مخمر ، کپک ها و باکتری های شایع و عفونت زا نشان می دهد که به نام S. aureus شناخته شده است.

این عصاره همچنین ممکن است از رشد باکتری ها در غذا جلوگیری کند. یک مطالعه آزمایش لوله ای دیگر نشان داد که از رشد باکتری های بالقوه مضر مانند لیستریا و سالمونلا - که هر دو عامل مسمومیت غذایی شناخته شده اند جلوگیری می کند .

اگرچه این عصاره در مطالعات آزمایشگاهی پتانسیل ضد باکتری نشان می دهد ، اما هنوز این مزایا در مورد انسان بررسی نشده است.

خلاصه
در مطالعات لوله آزمایش نشان داده شده است که عصاره جعفری دارای خواص ضد باکتری است. هنوز تحقیقات بیشتری لازم است.

8. اضافه کردن به رژیم غذایی آسان است

سبزی جعفری یک گزینه طعم دهنده بسیار متنوع و ارزان است.

می توانید از نسخه خشک شده به عنوان ماده اصلی در دستور العمل های مختلف استفاده کنید. می تواند عطر و طعم سوپ ها ، خورش ها و سس های گوجه فرنگی را افزایش دهد. علاوه بر این ، اغلب در دستور العمل های الهام گرفته از ایتالیا با گیاهان دیگر ترکیب می شود.

سبزی جعفری تازه همچنین افزودنی خوبی برای سس سالاد خانگی ، مارینادها و غذاهای دریایی است. بسیاری از مردم از شاخه های تازه در دستور العمل هایی استفاده می کنند که نیازی به پخت و پز ندارند یا در پایان دوره پخت و پز گیاه را اضافه نمی کنند.

جالب است بدانید که این گیاه ممکن است به عنوان یک خوشبو کننده طبیعی نفس عمل کند ، بنابراین می توانید هنگام تازه پختن یک شاخه را جوید و نفس خود را تازه کنید.

برای افزایش عمر جعفری تازه ، دسته را در یک دستمال کاغذی مرطوب بپیچید و آن را در یک ظرف بسته در یخچال نگهداری کنید.

خلاصه
سبزی جعفری را می توان به عنوان یک ادویه خشک یا گیاه تازه استفاده کرد. پوسته های خشک شده معمولاً به غذاهای گرم مانند سوپ و ماکارونی اضافه می شوند ، در حالی که گیاه تازه به خوبی به سالادها و سس ها اضافه می شود.

نکته آخر

سبزی جعفری یک گیاه متنوع است که منبع غلیظ مواد مغذی را فراهم می کند. به ویژه از نظر ویتامین های A ، C و K غنی است.

ویتامین ها و ترکیبات گیاهی مفید جعفری ممکن است باعث بهبود سلامت استخوان ، محافظت در برابر بیماری های مزمن و مزایای آنتی اکسیدانی شود.

شما می توانید برگ های خشک یا تازه را به راحتی با اضافه کردن آنها به سوپ ها ، سالادها ، مارینادها و سس ها در رژیم غذایی خود بگنجانید.


همچنین بخوانید:

9 گیاه دارویی اعجاب آور و اثبات شده علمی
خواص دارویی دمنوش گل گاو زبان
خواص گل ختمی برای بیماری های دستگاه گوارش | گیاه دارویی گل ختمی
درمان دیابت با گیاهان دارویی
آشنایی با خواص گیاهان دارویی
شنبلیله: گیاهی با فواید چشمگیر برای سلامتی

برچسب ها: سلامتی سبزی خشک سبزی جعفری

نظرات


***توجه***

مطالب و محتوای این سایت از سایت های خارجی ترجمه شده است و برای بیماران توصیه می شود قبل از بکار بردن دستورالعمل های این سایت با پزشک خود مشورت کنند.

اگر عمده فروش ، تامین کننده، تولید کننده یا صادر کننده هستید

همین حالا محصولات خود را در "عمده بازار" به صورت رایگان ثبت نام کنید.

ثبت نام