خواص تخمه آفتابگردان برای سلامتی

خواص تخمه آفتابگردان برای سلامتی

تخمه آفتابگردان مواد مغذی و ترکیبات گیاهی مختلفی را در بر دارد که ممکن است به مبارزه با التهاب ، بیماری های قلبی و دیابت نوع 2 کمک کند. با این حال ، از نظر کالری متراکم هستند و اگر زیاد بخورید ، ممکن است به عوارض جانبی ناخواسته منجر شود.
ادمین اصلی
1398/12/12

خواص تخمه آفتابگردان برای سلامتی

فروشگاه آجیل و خشکبار اوناتس : خوردن تخمه آفتابگردان به عنوان میان وعده طرفداران زیادی دارد.

تخمه آفتابگردان سرشار از چربی های سالم ، ترکیبات مفید گیاهی و چندین ویتامین و مواد معدنی است.

این مواد مغذی ممکن است در کاهش خطر ابتلا به مشکلات سلامتی از جمله بیماری های قلبی و دیابت نوع 2 نقش داشته باشند.

در این مقاله از فروشگاه آجیل و خشکبار اوناتس هر چیزی که باید در مورد خواص تخمه آفتابگردان برای سلامتی از جمله مواد مغذی آنها ، فواید و نحوه خوردن آنها بدانید را آورده ایم.


تخمه آفتابگردان چیست؟

تخمه های آفتابگردان از نظر فنی میوه گیاه آفتابگردان  است  .

تخمه ها از گل های بزرگ گیاه که قطر آن بیش از 12 اینچ (30.5 سانتی متر) است، برداشت می شوند .یک گل آفتابگردان ممکن است حداکثر 2000 دانه داشته باشد .

دو نوع محصول عمده گل آفتابگردان وجود دارد. یک نوع برای دانه هایی که می خورید رشد می کند ، و نوع دیگر - که اکثریت آنها را کشت می کنند - برای روغن پرورش می یابد.

تخمه های آفتابگردانی که می خورید در پوست راه راه سیاه و سفید یا کاملا سیاه یا کاملا سفید غیرقابل خوراکی ، که به آنها نیز پوست تخمه می گویند،  محصور می شوند. آنهایی که برای استخراج روغن آفتابگردان استفاده می شوند دارای پوست سیاه سفت هستند.

دانه های آفتابگردان دارای طعمی ملایم ، مغذی و بافتی محکم اما حساس هستند. آنها اغلب برای تقویت طعم ، بو داده می شوند ، اگرچه می توانید آنها را نیز خام بخرید.

خلاصه
تخمه آفتابگردان از گلهای بزرگ گیاه آفتابگردان حاصل می شود. انواع خوراکی دارای طعمی ملایم و مغذی هستند.


ارزش غذایی

 خواص تخمه آفتابگردان برای سلامتی : گل آفتابگردان بسیاری از مواد مغذی را درون یک دانه ریز در بر دارد.

مواد مغذی اصلی در 1 اونس (30 گرم یا 1/4 لیوان) دانه های آفتابگردان خشک ، بو داده خشک:


  • کالری: 163
  • کل چربی ، که شامل: 14 گرم است
    • چربی اشباع شده 1.5 گرم
    • چربی غیر اشباع 9.2 گرم
    • چربی اشباع نشده 2.7 گرم
  • پروتئین : 5.5 گرم
  • کربوهیدرات : 6.5 گرم
  • فیبر : 3 گرم
  • ویتامین : E 37٪ از RDI
  • نیاسین : 10٪ از RDI
  • ویتامین : B6 11٪ از RDI
  • Float: 17٪ از RDI را جمع کنید
  • پانتوتنیک اسید: 20٪ از RDI
  • آهن :6٪ از RDI
  • منیزیم :9٪ از RDI
  • روی :10٪ از RDI
  • مس :26٪ از RDI
  • منگنز: 30٪ از RDI
  • سلنیوم :32٪ از RDI

تخمه آفتابگردان مخصوصا حاوی ویتامین E و سلنیوم بسیار زیاد است. اینها به عنوان آنتی اکسیدان ها برای محافظت از سلول های بدن در برابر آسیب رادیکال های آزاد ، که در چندین بیماری مزمن نقش دارند، کاربرد دارند.

علاوه بر این ، تخمه های آفتابگردان منبع خوبی از ترکیبات مفید گیاهی ، از جمله اسیدهای فنولیک و فلاونوئیدها هستند - که به عنوان آنتی اکسیدان نیز عمل می کنند .

وقتی دانه های آفتابگردان جوانه زده می شوند ، ترکیبات گیاهی آنها افزایش می یابد. جوانه زدن همچنین عواملی را کاهش می دهد که می توانند در جذب مواد معدنی دخالت کنند. شما می توانید تخمه آفتابگردان جوانه زده و خشک شده را بصورت آنلاین یا در برخی فروشگاه ها خریداری کنید.

خلاصه
تخمه آفتابگردان منابع عالی بسیاری از مواد مغذی - از جمله ویتامین E و سلنیوم - و ترکیبات گیاهی مفید هستند که می توانند به جلوگیری از بیماریهای مزمن کمک کنند.


فواید سلامتی

 خواص تخمه آفتابگردان برای سلامتی : دانه های آفتابگردان ممکن است به کاهش فشار خون ، کلسترول و قند خون کمک کنند زیرا این مواد حاوی ویتامین E ، منیزیم ، پروتئین ، اسیدهای چرب لینولئیک و چندین ترکیب گیاهی هستند  .

علاوه بر این ، مطالعات و تحقیقات فروشگاه اینترنتی اوناتس ، تخمه آفتابگردان را به چندین مزیت دیگر سلامتی مرتبط می کند.


التهاب

در حالی که التهاب کوتاه مدت یک پاسخ ایمنی طبیعی است ، التهاب مزمن یک عامل خطر برای بسیاری از بیماری های مزمن است  .

به عنوان مثال ، افزایش سطح خون پروتئین C-واکنشی  به نشانگر التهابی ، با افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و دیابت نوع 2 مرتبط است  .

در یک مطالعه بیش از 6000 بزرگسال ، کسانی که حداقل پنج بار در هفته از خوردن دانه آفتابگردان و سایر دانه ها استفاده کرده اند ، در مقایسه با افرادی که هیچ دانه نمی خوردند 32 درصد کمتر از پروتئین C-واکنشی  داشتند.

اگرچه این نوع مطالعه نمی تواند علت و معلولی را اثبات کند ، اما شناخته شده است که ویتامین E - که در دانه های آفتابگردان فراوان است - به پایین آمدن سطح پروتئین C-واکنشی کمک می کند.

فلاونوئیدها و سایر ترکیبات گیاهی موجود در دانه های آفتابگردان نیز به کاهش التهاب کمک می کنند  .


بیماری قلبی

فشار خون بالا یک عامل خطرناک برای بیماری های قلبی است که می تواند منجر به حمله قلبی یا سکته مغزی شود .

ترکیبی از تخمه های آفتابگردان آنزیمی را مسدود می کند که باعث انقباض عروق خونی می شود. در نتیجه ، ممکن است رگهای خونی شما را شل کند و فشار خون شما را کاهش دهد.

منیزیم موجود در دانه های آفتابگردان به کاهش فشار خون نیز کمک می کند .

علاوه بر این ، تخمه های آفتابگردان سرشار از اسیدهای چرب اشباع نشده ، به ویژه اسید لینولئیک هستند. بدن شما از اسید لینولئیک برای ساختن یک ترکیب هورمون مانند که باعث شل شدن رگ های خونی می شود ، استفاده می کند و باعث کاهش فشار خون می شود. این اسید چرب همچنین به پایین آوردن کلسترول کمک می کند .

در یک مطالعه 3 هفته ای ، زنان مبتلا به دیابت نوع 2 که روزانه 1 اونس (30 گرم) تخمه آفتابگردان  را به عنوان بخشی از یک رژیم متعادل مصرف می کردند ، 5٪   افت فشار خون سیستولیک (تعداد بالای خواندن) را تجربه کردند.

شرکت کنندگان همچنین به ترتیب کاهش 9٪ و 12٪ در کلسترول LDL "بد" و "تری گلیسیرید" را نشان دادند .

علاوه بر این ، در یک بررسی از 13 مطالعه ، افرادی که بیشترین میزان دریافت اسید لینولئیک را داشتند ، 15٪ خطر ابتلا به بیماری های قلبی مانند حمله قلبی و 21٪ خطر مرگ ناشی از بیماری های قلبی را کمتر داشتند.


دیابت

تأثیر تخمه آفتابگردان بر قند خون و دیابت نوع 2 در چند مطالعه آزمایش شده و امیدوارکننده به نظر می رسد ، اما تحقیقات بیشتری لازم است .

مطالعات نشان می دهد افرادی که روزانه 1 اونس (30 گرم) تخمه آفتابگردان به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم می خورند ، ممکن است قند خون ناشتا را در طی شش ماه حدود 10٪  ، در مقایسه با یک رژیم غذایی فقط سالم، کاهش دهند.

اثر کاهش قند خون دانه های آفتابگردان تا حدی ممکن است ناشی از اسید کلروژنیک گیاه باشد .

مطالعات همچنین حاکی از آن است که اضافه کردن تخمه آفتابگردان به غذاهایی مانند نان ممکن است به کاهش تأثیر کربوهیدرات روی قند خون شما کمک کند. پروتئین و چربی دانه ها میزان خالی شدن معده شما را کاهش می دهد و اجازه می دهد تا به تدریج شکر از کربوهیدرات آزاد شود .

خلاصه
تخمه آفتابگردان حاوی مواد مغذی و ترکیبات گیاهی است که به کاهش خطر التهاب ، بیماری قلبی و دیابت نوع 2 کمک می کند.

 

کالری و سدیم

اگرچه غنی از مواد مغذی است ، دانه های آفتابگردان  کالری نسبتاً بالایی دارند.

خوردن دانه‌ها با پوست یک روش ساده برای کند کردن سرعت خوردن و کالری دریافتی شما در هنگام میان وعده است ، زیرا برای شکستن پوست و در آوردن مغز تخمه ، زمان لازم است.

اما اگر نگران مصرف نمک هستید ، به خاطر داشته باشید که پوست ها - که معمولاً افراد قبل از باز کردن آنها شکم می خورند - اغلب با بیش از 2500 میلی گرم سدیم - 108٪ از RDI - به ازای هر 1/4 فنجان پوشانده می شوند. (30 گرم) (23 منبع معتبر).

محتوای سدیم ممکن است آشکار نباشد اگر فقط برچسب اطلاعات مربوط به مواد غذایی را در اختیار شما قرار دهد - هسته های داخل پوسته. برخی از مارک ها نسخه های سدیم کاهش یافته را به فروش می رسانند.


کادمیوم

یکی دیگر از دلایل خوردن تخمه آفتابگردان در اعتدال ، میزان کادمیوم آنها است. این فلز سنگین می تواند به کلیه های شما ، اگر در طی مدت طولانی مصرف کنید ، آسیب برساند.

گل آفتابگردان تمایل به جذب کادمیوم از خاک و رساندن آن در دانه های خود دارند ، بنابراین مقادیر کمی بالاتر از اکثر غذاهای دیگر دارند.

WHO مصرف هفته ای 490 میکروگرم کادمیوم برای بزرگسالان با 154 پوند (70 کیلوگرم)  توصیه می کند.

هنگامی که مردم 9 انس (255 گرم) دانه آفتابگردان در هفته به مدت یک سال خوردند ، میانگین تخمینی مصرف کادمیوم آنها از 65 میکروگرم به 175 میکروگرم در هفته افزایش یافت. به گفته این ، این مقدار سطح کادمیوم خون آنها را بالا نمی برد یا به کلیه های آنها آسیب نمی رساند .

بنابراین ، شما نباید از خوردن مقادیر معقول دانه آفتابگردان ، مانند 1 اونس (30 گرم) در روز ، نگران باشید ، اما نباید یک روز یک کیسه بخورید.


دانه های جوانه زده

جوانه زدن روشی به طور فزاینده ای در تهیه تخمه است.

گاها دانه ها با باکتری های مضر مانند سالمونلا آلوده می شوند که می توانند در شرایط گرم و مرطوب جوانه زدن رشد کنند .

این نگرانی ویژه در تخمه آفتابگردان جوانه زده جوان که احتمالاً بالاتر از 118 ℉ (48 ℃ 48) گرم نشده است ، نیست.

خشک کردن دانه های آفتابگردان در دماهای بالاتر به از بین بردن باکتری های مضر کمک می کند. یک مطالعه نشان داد که خشک کردن بذور آفتابگردان جزئی جوانه زده در دمای 122 ℉ (50 ℃) و بالاتر باعث کاهش معنی دار حضور سالمونلا   می شود.

اگر آلودگی باکتریایی در محصولات خاص کشف شود ، ممکن است آنها را به یاد آورید - همانطور که با دانه های آفتابگردان جوانه زده خام اتفاق افتاده است. هرگز محصولات فراخوانده را نخورید.


انسداد مدفوع

خوردن تعداد زیادی دانه آفتابگردان به طور هم زمان منجر به انقباض مدفوع - یا انسداد مدفوع - در کودکان و بزرگسالان می شود .

خوردن دانه‌های آفتابگردان در پوسته ممکن است احتمال تحریک مدفوع را افزایش دهد ، زیرا ممکن است به طور غیر عمد قطعات پوستی بخورید ، که بدن شما قادر به هضم آنها نیست.

یک فشار ممکن است شما را از داشتن یک حرکت روده ناتوان کند. ممکن است پزشک شما در صورت بیهوشی عمومی نیاز به برداشتن انسداد داشته باشد.

علاوه بر یبوست به دلیل انقباض مدفوع ، ممکن است مدفوع مایع در اطراف انسداد وجود داشته باشد و از جمله علائم دیگر ، درد و تهوع شکمی است.


آلرژی

اگرچه آلرژی به دانه های آفتابگردان نسبتاً نادر است ، اما برخی موارد گزارش شده است. واكنشها ممكن است شامل آسم ، تورم دهان ، خارش دهان ، تب یونجه ، بثورات پوستی ، ضایعات ، استفراغ و آنافیلاكس باشد.

مواد آلرژی زا ، پروتئین های مختلفی در دانه ها هستند. کره دانه آفتابگردان - بو داده شده   می تواند به همان اندازه دانه ها حساسیت زا باشد .

روغن آفتابگردان تصفیه شده به احتمال زیاد حاوی مقادیر کمتر پروتئین های حساسیت زا است ، اما در موارد نادر ، افراد بسیار حساس نسبت به مقدار کمی در روغن واکنش نشان داده اند .

آلرژی های دانه آفتابگردان در افرادی که در معرض گیاهان آفتابگردان یا دانه ها به عنوان بخشی از کار خود قرار می گیرند ، مانند کشاورزان آفتابگردان و پرورش دهندگان پرندگان شایع است .

در خانه شما ، تغذیه بذر گل آفتابگردان به پرندگان حیوان خانگی می تواند این حساسیت ها را در هوا آزاد کند ، که شما آنها را استنشاق می کنید. کودکان خردسال ممکن است با قرار گرفتن در معرض پروتئین از طریق پوست آسیب دیده ، به دانه آفتابگردان حساس شوند  .

علاوه بر آلرژی های غذایی ، برخی از افراد نسبت به دست زدن به دانه های آفتابگردان حساسیت دارند ، مانند هنگام تهیه نان مخمر با دانه های آفتابگردان ، و در نتیجه واکنش هایی مانند خارش ، دست های ملتهب ایجاد می شود  .

خلاصه
برای جلوگیری از مصرف بیش از حد کالری و قرار گرفتن در معرض زیاد کادمیوم ، قسمت های دانه آفتابگردان را اندازه گیری کنید. اگرچه غیر معمول است ، آلودگی باکتریایی دانه های جوانه زده ، آلرژی دانه آفتابگردان و انسداد روده ممکن است رخ دهد.


نکاتی برای خوردن

دانه های آفتابگردان یا با پوست یا با مغز فروخته می شوند.

آنهایی که با پوست هستند معمولاً با شکستن آنها با دندانخورده می شوند ، سپس پوست را بیرون می کشند - که نباید آن را خورد. این دانه ها یک میان وعده محبوب در بازی های بیس بال و سایر بازی های ورزشی در فضای باز هستند.

دانه های آفتابگردان با پوست همه کاره تر هستند. در اینجا روشهای مختلفی برای خوردن آنها وجود دارد:

اضافه کردن به دنباله میکس.

درون میله های گرانولو خانگی درست کنید.

روی سالاد سبز برگدار بپاشید.

درون غلات گرم یا سرد هم بزنید.

روی پارچه های میوه یا ماست بپاشید.

اضافه کردن به هم بزنید سیب زمینی سرخ شده.

داخل سالاد ماهی یا مرغ هم بزنید.

روی سبزیجات سس شده بپاشید.

اضافه کردن به سبزیجات همبرگر.

به جای آجیل کاج در پاستو استفاده کنید.

نوار کاست بالا.

دانه ها را خرد کرده و به عنوان روکش ماهی استفاده کنید.

به وسایل پخته شده مانند نان و کلوچه اضافه کنید.

یک سیب یا موز را در کره تخمه آفتابگردان فرو کنید.

دانه های آفتابگردان هنگام پخت ممکن است به رنگ سبز به نظر برسند. این به دلیل یک واکنش شیمیایی بی ضرر بین اسید کلروژنیک دانه ها و جوش شیرین است - اما می توانید مقدار جوش شیرین را کاهش دهید تا این واکنش را به حداقل برسانید  .

سرانجام ، دانه های آفتابگردان به دلیل دارا بودن چربی زیاد مستعد فاسد شدن هستند. آنها را در یک ظرف محفوظ در یخچال یا فریزر خود ذخیره کنید تا در برابر فاسد شدن محافظت شود.

خلاصه
تخم آفتابگردان بدون چربی یک میان وعده محبوب است ، در حالی که انواع پوست دار را می توان توسط تعداد انگشت شماری خورده و یا به تعداد زیادی از مواد غذایی مانند مخلوط دنباله ، سالاد و کالاهای پخته اضافه کرد.


نکته آخر

دانه های آفتابگردان باعث می شوند یک میان وعده مغذی ، ترد و یک مکمل بی نظیر به غذاهای بیشمار تبدیل کنند.

آنها مواد مغذی و ترکیبات گیاهی مختلفی را در بر دارند که ممکن است به مبارزه با التهاب ، بیماری های قلبی و دیابت نوع 2 کمک کند.

با این حال ، آنها از نظر کالری متراکم هستند و اگر زیاد غذا بخورید ، ممکن است به عوارض جانبی ناخواسته منجر شود.

خرید آجیل و خشکبار ، خرید چای در فروشگاه اینترنتی اوناتس





منبع :

Are Sunflower Seeds Good for You? Nutrition, Benefits and More




منبع: www.healthline.com
برچسب ها: خشکبار آجیل و خشکبار

نظرات


***توجه***

مطالب و محتوای این سایت از سایت های خارجی ترجمه شده است و برای بیماران توصیه می شود قبل از بکار بردن دستورالعمل های این سایت با پزشک خود مشورت کنند.