چرا برای برخی واکسن های کرونا به دو دوز نیاز است؟
بعضی از واکسن های کووید 19 مانند واکسن های تولید شده توسط پی فایزر و مدرنا به دو دوز نیاز دارند ، زیرا پاسخ ایمنی به دوز اول نسبتا ضعیف است و دوز دوم به تقویت بهتر این پاسخ ایمنی کمک می کند.

کووید 19 یا COVID-19 بیماری ناشی از ویروس کرونا یا SARS-CoV-2 است. در حالی که بسیاری از افراد مبتلا به COVID-19 علائم خفیفی دارند ، دیگران می توانند به شدت بیمار شوند. چندین واکسن برای محافظت در برابر COVID-19 تولید شده است.

سازمان غذا و دارو (FDA) تاکنون سه واکسن COVID-19 را برای استفاده اضطراری مجاز دانسته است. دو مورد از این واکسن های Pfizer-BioNTech و Moderna هستند. هر دوی این واکسن ها به دو دوز نیاز دارند.

 چرا برخی از واکسن ها به دو دوز نیاز دارند؟ چه مدت باید بین دوز صبر کنید؟ آیا بعد از اولین دوز مصونیت دارید؟

این مقاله به شما در توضیح اینکه چرا به دو دوز واکسن Pfizer-BioNTech و Moderna نیاز دارید کمک خواهد کرد ، و پاسخ بسیاری از سوالات دیگر را نیز ارائه می دهد.


این واکسن ها چگونه کار می کنند؟

واکسن های فایزر و مدرنا هر دو از فناوری mRNA استفاده می کنند. سلولهای بدن شما به طور طبیعی از mRNA برای ایجاد انواع مختلفی از پروتئین ها که برای سالم ماندن نیاز دارید ،  برای همیشه استفاده می کنند.

mRNA موجود در واکسن های دو دوزه COVID-19 به سلول های بدن شما دستورالعمل هایی در مورد نحوه ساخت پروتئین سنبله ای اختصاصی ویروس کرونا می دهد. این پروتئین سنبله در سطح ویروس یافت می شود. از این پروتئین سنبله برای اتصال و ورود به سلول میزبان در بدن شما استفاده می کند.

هنگامی که واکسن کووید 19 خود را دریافت می کنید ، سیستم ایمنی بدن شما اطلاعات مربوط به پروتئین سنبله را پردازش می کند و پاسخ ایمنی به آن ایجاد می کند. این شامل تولید آنتی بادی است.

واکسن ها به جنبه بسیار مهمی از سیستم ایمنی بدن شما وابسته هستند ، این واقعیت داشتن حافظه است. پس از واکسیناسیون ، سیستم ایمنی بدن شما همچنان اطلاعات مربوط به پروتئین سنبله را ذخیره می کند.

اگر در معرض ویروس کرونا قرار بگیرید ، سیستم ایمنی بدن شما از این اطلاعات ذخیره شده برای پاسخگویی و محافظت در برابر ویروس استفاده می کند. این می تواند به شما در جلوگیری از بیماری COVID-19 کمک کند.

کل روند ایمنی بدن معمولا حدود 2 هفته پس از دوز دوم واکسن طول می کشد. به همین دلیل است که اگر مدت کوتاهی پس از تزریق واکسن در معرض آن قرار بگیرید ، هنوز می توانید ویروس کرونا را منقبض کرده و بیمار شوید.


چرا واکسن های پی فایزر بایونتک و مدرنا به دو دوز نیاز دارند؟

در طی مطالعات اولیه ، محققان دریافتند که واکسنهای Pfizer-BioNTech و Moderna وقتی فقط به عنوان یک دوز تجویز می شوند ، پاسخ ایمنی منبع معتبر نسبتاً ضعیفی را ایجاد می کنند. با این حال ، هنگامی که دوز دوم اضافه شد ، یک پاسخ ایمنی قوی تر وجود دارد.

اساساً ، اولین دوز واکسن روند ایجاد محافظت را آغاز می کند. دوز دوم برای تقویت این محافظت بسیار مفید است.

در اینجا یک تشبیه برای کمک به توضیح این وجود دارد: شما و یکی از دوستانتان در حال تلاش برای انتقال یک میز سنگین در یک اتاق هستید. بین دو نفر شما ، یکی می تواند آن را به صورت نیمه کاره رها کند. سپس ، دو نفر دیگر از دوستان برای کمک به شما می پرند و همه شما می توانید آن را در ادامه راه منتقل کنید.

واکسنهایی که به بیش از یک دوز نیاز دارند غیر معمول نیست. برخی از نمونه های واکسن های دیگر که بخشی از یک سری چند وعده ای هستند شامل موارد زیر است:

  • واکسن سرخک-اوریون- سرخچه (MMR)
  • واکسن های برای مقابله با هپاتیت A و هپاتیت B
  • واکسن زونا

آیا واکسن COVID-19 دیگری وجود دارد که به دو دوز نیاز داشته باشد؟

چندین نوع واکسن COVID-19 دیگر ، از جمله واکسن هایی که هنوز در دست تولید هستند ، به دو دوز نیاز دارند. برخی از نمونه ها عبارتند از:

  • آکسفورد آسترازنکا: دو نوبت 8 تا 12 هفته داده می شود
  • نواواکس: دو دوز 3 هفته ای داده می شود
  • اسپوتنیک وی: دو نوبت 3 هفته ای داده می شود
  • Coronavac: دو دوز 1 ماهه از هم جدا داده می شود.


آیا برخی از واکسن های COVID-19 فقط به یک دوز نیاز دارند؟

واکسن COVID-19 که توسط جانسون و جانسون ساخته شده فقط به یک دوز نیاز دارد.

پس از بررسی داده های ایمنی و اثربخشی از آزمایشات بالینی در مقیاس بزرگ ، FDA این واکسن را برای  استفاده اضطراری در ایالات متحده اعطا کرده است.

چه مدت باید بین واکسن ها منتظر بمانید؟

برای هر دو واکسن Pfizer-BioNTech و Moderna ، بین دوز اول و دوم یک دوره انتظار وجود دارد. بازه زمانی بین دوزها بستگی به این دارد که کدام واکسن را دریافت کرده اید.

دوره زمانی بین واکسن های دو دوزه

  • پی فایزر بایونتک دوز دوم خود را 3 هفته (21 روز) بعد از اولین دوز دریافت می کنید.
  • مدرنا دوز دوم خود را 4 هفته (28 روز) بعد از اولین دوز دریافت می کنید.

چرا به این دوره انتظار احتیاج دارید؟

دوز اول به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند. آن را به پروتئین سنبله وارد کرده و به آن اجازه می دهد تا قبل از دوز دوم پاسخ ایمنی کمی ایجاد کند. زمان لازم است تا این روند به درستی توسعه یابد.

همچنین مهم نیست که دوز دوم خود را خیلی زود دریافت کنید ، زیرا این ممکن است بر اثربخشی واکسن تأثیر بگذارد.

با توجه به رهنمودهای مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) ، شما می توانید دوز دوم خود را حداکثر 4 روز زودتر از حد توصیه شده دریافت کنید.


اگر مدت زمان بیشتری منتظر بمانید تا واکسن دوم خود را بگیرید ، چه اتفاقی می افتد؟

CDC توصیه می کند که دوز دوم خود را تا حد ممکن نزدیک به فاصله مورد نیاز دریافت کنید.

ممکن است از خود بپرسید که اگر نتوانید دوز دوم خود را در بازه های زمانی مشخص دریافت کنید چه اتفاقی می افتد. CDC برای این امر نیز دارای راهنما است. در این شرایط می توان دوز دوم را حداکثر تا 6 هفته (42 روز) بعد از دوز اول دریافت کنید.

در حال حاضر نمی دانیم که تأخیر در دوز دوم بیشتر از این زمان در ایمنی بدن تأثیر دارد یا خیر.

در صورت امکان ، سعی کنید قرار ملاقات خود را برای دوز دوم خود در روزی که اولین دوز خود را دریافت می کنید ، تنظیم کنید. اگر در این زمان دوز دوم خود را تعیین نکرده اید ، برای تعیین وقت قبلی با مکانی که اولین دوز خود را دریافت کرده اید تماس بگیرید.

بعد از اولین واکسن چه سطح ایمنی دارید؟

حتی اگر واکسن های Pfizer-BioNTech و Moderna به دو دوز نیاز دارند ، بعد از دریافت اولین دوز ، مقداری از ایمنی بدن دریافت می کنید. اجازه دهید این را در زیر کمی بیشتر بررسی کنیم.

پی فایزر-بایونتک

محققانی که روی آزمایشات بالینی واکسن Pfizer-BioNTech کار می کنند ، بین زمان دوز اول و دوم ، که یک دوره 21 روزه است ، 52 درصد اثر واکسن را مشاهده کردند.

با این حال ، واکسن Pfizer-BioNTech ممکن است بعد از اولین دوز از آنچه تصور می شد ، موثرتر باشد. این اطلاعات از تجزیه و تحلیل جداگانه ای از دانشمندان در انگلستان بدست آمده است.

این دانشمندان می خواستند اثر واکسن را 15 روز یا بیشتر پس از دریافت دوز اولیه واکسن Pfizer-BioNTech توسط افراد بررسی کنند. آنها دریافتند که اثربخشی واکسن در واقع نزدیک به 89 تا 91 درصد 15 روز پس از اولین دوز است.

مدرنا

در گزارشی منبع معتبر ارسال شده به FDA ، محققان در مورد اثر واکسن در شرکت کنندگان در آزمایش بالینی که فقط یک دوز واکسن دریافت کرده اند ، بحث کردند.

اثر واکسن 50.8 درصد تا 14 روز پس از اولین دوز مشاهده شد. اثر واکسن بیش از 14 روز اول 92.1 درصد بود.

بعد از واکسن دوم چه سطح ایمنی دارید؟

حال اجازه دهید ایمنی بدنبال دریافت دوز دوم واکسن Pfizer-BioNTech یا Moderna را بررسی کنیم.

پی فایزر بایونتک

ایمنی PFIZER-BIONTECH
محققانی که روی آزمایش بالینی واکسن Pfizer-BioNTech کار می کنند ، اثر واکسن را 7 روز پس از دوز دوم بررسی کردند. در این مرحله ، تأثیر واکسن 95 درصد مشاهده شد.

و مصونیت طولانی مدت چطور؟ مطالعه جداگانه ای که هم اکنون در دست چاپ است ، این موضوع را بررسی کرد. این مطالعه 63 روز پس از دریافت دوز دوم افراد را دنبال کرد.

محققان یک واکنش آنتی بادی قوی را به دنبال دوز دوم مشاهده کردند. در حالی که با گذشت زمان سطح کلی آنتی بادی ها به آرامی کاهش می یافتند ، اما در سطح 63 روزه همچنان بالا بودند.

مدرنا

ایمنی مدرنا
محققانی که روی آزمایش بالینی Moderna کار می کردند ، اثر واکسن را 14 روز پس از دریافت دوز دوم شرکت کنندگان در آزمایش ارزیابی کردند.

در این مرحله اثر واکسن 94.1 درصد بود.

محققان همچنین 90 روز پس از دوز دوم ، مطالعه جداگانه ای در مورد پاسخ ایمنی به واکسن Moderna منتشر کردند. این مطالعه با مشارکت 34 شرکت کننده نسبتاً کوچک بود.

سطح بالایی از آنتی بادی ها به دنبال دوز دوم ساخته شدند. مشابه مطالعه Pfizer-BioNTech که در بالا بحث شد ، سطح آنتی بادی با گذشت زمان به آرامی کاهش می یابد. با این حال ، ایمنی در سطح بالای 90 روز همچنان ادامه داشت.


آیا دوز دوم لازم است؟

از آنجا که به نظر می رسد هردو واکسن از 14 روز یا بیشتر پس از اولین دوز ، اثربخشی بالایی دارند ، ممکن است از خود بپرسید که آیا دوز دوم واکسن واقعاً لازم است یا خیر.

درست است که در میان مقامات بهداشت عمومی و دانشمندان درباره احتمال به تأخیر انداختن یا از بین بردن دوز دوم این واکسن ها بحث و گفتگو شده است.

روند فکر در این مورد این است که یا به تأخیر انداختن یا از بین بردن دوز دوم ، تعداد بیشتری از افراد را قادر می سازد تا حدی از حفاظت برخوردار شوند. همچنین به کشش مایعات واکسن برای افراد بیشتر کمک می کند.

با این حال ، برخی از نگرانی ها در مورد انجام این کار وجود دارد. ممکن است بر ایمنی کلی یا اثر واکسن تأثیر بگذارد. علاوه بر این ، سطح ایمنی پایین تر می تواند باعث ظهور انواع ویروس بیشتری شود که می توانند از واکسن های فعلی ما فرار کنند.

تحقیقات بیشتری در مورد تأخیر یا حذف دوزهای دوم مورد نیاز است. در حال حاضر ، FDA اکیداً توصیه می کند تا منبع معتبر برنامه دوز را که هم در آزمایشات بالینی آزمایش شده و هم برای استفاده اضطراری مجاز است ، دنبال کند.

آیا می توانید برای یک دوز Pfizer و برای نوبت دیگر Moderna تهیه کنید؟

CDC یادآور می شود که اگرچه هیچ واکسنی نسبت به واکسن دیگر ترجیح داده نمی شود ، اما این دو واکسن قابل تعویض نیستند. به همین دلیل ، مهم است که دوز دوم خود را از همان محصول اولین دوز دریافت کنید.

این یکی از دلایلی است که کارت های ثبت واکسن COVID-19 پس از دریافت اولین دوز دریافت می شود. این کارت ها اطلاعات ارزشمندی در مورد واکسن دریافتی و تاریخ دریافت آن ارائه می دهند.

آیا در دوز اول و دوم تفاوتی در عوارض وجود دارد؟

واکسن های دو دوز COVID-19 دارای عوارض جانبی مشابه هستند ، مانند:

  • واکنش های محل تزریق ، که می تواند شامل درد ، قرمزی یا تورم باشد
  • خستگی
  • تب
  • لرز
  • سردرد
  • درد و درد بدن
  • حالت تهوع
  • تورم غدد لنفاوی

عوارض جانبی که در بدن شما احساس می شود ، مانند تب ، خستگی و سردرد ، پس از دریافت دوز دوم واکسن بیشتر است. این امر هم برای واکسن های پی فایزر و مدرنا صادق است.

به یاد داشته باشید که دوز اول واکسن پاسخ ضعیف تری نسبت به دوز دوم ایجاد می کند. به همین دلیل ، احتمالا بعد از دوز دوم عوارض جانبی را احساس خواهید کرد.

این عوارض جانبی در واقع نشانه ای از واکنش ایمنی در بدن شما است. اما ، طبیعی است که هیچ گونه عوارض جانبی نداشته باشید. این واکسن حتی بدون علائم نیز باعث افزایش پاسخ ایمنی شما خواهد شد.


نکته آخر

برخی از واکسن های COVID-19 ، مانند واکسن های تولید شده توسط فایزر و مدرنا ، به دو دوز نیاز دارند. سایر موارد ، مانند واکسن جانسون و جانسون ، فقط به یک دوز نیاز دارند.

بعضی از واکسن ها به دو دوز نیاز دارند زیرا پاسخ ایمنی به دوز اول نسبتاً ضعیف است. دوز دوم به تقویت بهتر این پاسخ ایمنی کمک می کند.

وقتی واکسن کووید 19 خود را دریافت کردید ، حتماً کارت رکورد واکسن خود را در آن نگه دارید. این به شما اطمینان می دهد که می دانید کدام واکسن را دریافت کرده اید و چه زمانی باید دوز دوم خود را تنظیم کنید.




همچنین بخوانید:

علائم ویروس کرونا (COVID-19)
انتقال ویروس کرونا از طریق لباس و کفش ! آنچه باید بدانیم
هر آنچه که شما باید درباره ویروس کرونای 2019 و کووید 19 بدانید
آیا چای سبز می تواند ویروس کرونا را مهار کند؟

منبع: www.healthline.com
برچسب ها: کرونا ویروس کرونا covid-19

نظرات


***توجه***

مطالب و محتوای این سایت از سایت های خارجی ترجمه شده است و برای بیماران توصیه می شود قبل از بکار بردن دستورالعمل های این سایت با پزشک خود مشورت کنند.

اگر عمده فروش ، تامین کننده، تولید کننده یا صادر کننده هستید

همین حالا محصولات خود را در "عمده بازار" به صورت رایگان ثبت نام کنید.

ثبت نام