انتقال ویروس کرونا از طریق لباس و کفش ! آنچه باید بدانیم
در حال حاضر هیچ سند معتبری در مورد انتقال ویروس کرونا از طریق لباس و کفش وجود ندارد. اگر مرتبا در حال مراقبت از شخصی که ویروس کرونا (COVID-19) دارد ، هستید ، شستشوی لباس ها معمولا بخشی اساسی از سلامت پیشگیری است.

  • در حال حاضر هیچ سندی در مورد انتقال ویروس کرونا از طریق لباس و کفش وجود ندارد.
  • اگر مرتبا در حال مراقبت از شخصی که ویروس کرونا (COVID-19) دارد ، هستید ، شستشوی لباس ها معمولا بخشی اساسی از سلامت پیشگیری است.
  • این امر به ویژه برای افراد پرخطر مانند کارمندان مراقبت های بهداشتی و کادر درمان پزشکی را شامل می شود.
  • بیشتر مواد شوینده خانگی برای از بین بردن ویروس هنگام استفاده از لباسشویی کافی هستند.

حتی اگر در شرایط خود قرنطینه ای بیشترین سعی خود را انجام داده اید تا خود را ایمن نگه دارید ، چگونه می توانید از ورود ویروس کرونا جلوگیری کنید؟

شما تنها برای خرید مواد غذایی بیرون می روید . در بیرون،  فاصله اجتماعی ایمن را حفظ می کنید. مرتباً دستان خود را می شویید و هنگام ورود به خانه ، سطوح "تماس بالا" مانند دستگیره در ها را ضد عفونی می کنید.

با این وجود ، یک احساس ناخوشایند وجود دارد که حتی اگر شما بهداشت را به خوبی رعایت کرده باشید، نگران اشیایی هستید که با خود به خانه آورده اید. آیا بقالی ها ایمن هستند؟ و کیسه های پلاستیکی ؟ در مورد لباس هایی که می پوشید چطور؟ کفش شما؟

حقایق اجتناب ناپذیری برای خرید وجود دارد ، و  برای انجام این کار قصد دارید کفش و لباس بپوشید.

آنچه درمورد انتقال ویروس کرونا از طریق وسایل متداول لباس می دانیم ، اینجاست.

لباس کم خطر است

دکتر وینسنت هسو ، MPH ، با بورد داروهای داخلی  ، بیماری های عفونی و پزشک داروهای پیشگیری در AdventHealth در اورلاندو ، به Healthline گفت: "در مورد این ویروس اطلاعات زیادی وجود ندارد ، و ما هر روز در مورد آن بیشتر می آموزیم. این شناخت فعلی ماست: اگر در محله خود برای دویدن بیرون رفته اید  و یا یک خرید سریع از فروشگاه های مواد غذایی انجام داده اید ، بعید است که ویروس کرونا COVID-19 را از طریق لباس یا کفش خود گرفته باشید . ما معتقد نیستیم کفش یا لباس منبع قابل توجهی برای انتقال باشد. ".

به گفته هسو ، هیچ مورد مستندی در مورد انتقال ویروس کرونا از طریق لباس و کفش در این مقطع مشاهده نشده است.

COVID-19 ، بیماری تنفسی مانند آنفولانزا ناشی از کرونا ویروس جدید ، توسط قطرات تنفسی پخش می شود. سرفه و عطسه توسط فرد آلوده در مجاورت با شخص دیگر محتمل ترین وسیله انتقال مستقیم است.

با این حال ، ما می دانیم که ویروس کرونای جدید قادر به زنده ماندن در خارج از بدن انسان در سطوح مختلف است ، که در صورت لمس می تواند منجر به انتقال شود.

بسته به نوع سطح ، متخصصان تخمین می زنند که ویروس می تواند تنها برای چند ساعت تا چند روز زنده بماند.

در حالی که فلز و پلاستیک می توانند تا 2 یا 3 روز پناهگاه امنی برای ویروس فراهم کنند ، لباس به عنوان ماده ای برای بقای آن در نظر گرفته نمی شود.

دکتر کاتلین جوردن ، متخصص بیماریهای عفونی و معاون رئیس جمهور آمریکا در CommonSpirit Health ، به Healthline گفت: "بهترین مطالعات ما در این زمینه با آنفلوانزا و سایر ویروس های قبلا شناخته شده است ، اما به طور کلی لباس به عنوان بهترین مکان ویروس ها نیست." .

رطوبت نقش مهمی در محیط مرتبط با رشد یا عدم پیشرفت ویروس دارد. ماهیت بیشتر مواد پارچه ای برای این امر مساعد نیست.

جردن گفت: "لباس معمولا بر خلاف یک سطح سخت از روزنه ها تشکیل شده است ، که می تواند به آسانی در معرض هوا قرار بگیرد."

انتقال ویروس از طریق لباس بعید است ، اما متخصصان مصاحبه شده توسط Healthline توافق کردند چند سناریو وجود دارد که در آن شستشوی فوری ایده خوبی است.

هنگامی که باید احتیاط بیشتری را با لباس انجام دهید

اگر از شخصی که بیماری کرونا COVID-19 دارد ، مرتباً مراقبت می کنید ، شستن لباس ها و خشکشویی معمولا بخشی اساسی از بهداشت پیشگیری است. این امر به ویژه برای افراد پرخطر مانند کارمندان مراقبت های بهداشتی و کادر درمان را شامل می شود.

رفتن نه زیاد ​​به فروشگاه های مواد غذایی لزومی ندارد به محض ورود به خانه ، لباسشویی را روشن کنید. با این حال ، اگر نتوانسته اید از نظر اجتماعی مسافت امن دیگران را حفظ کنید و حتی بدتر از آن ، کسی در مجاورت مستقیم شما سرفه کرده یا عطسه کرده است ، شستن لباس ها ایده خوبی است.

اما به طور کلی تمرکز بر روی سایر زمینه های بهداشتی مانند تمیز نگه داشتن دست و لمس نکردن صورت نسبت به شستشوی لباس از اهمیت بیشتری برخوردار است.

جردن می گوید: "ما می دانیم که فاصله اجتماعی مؤثرترین وسیله کنترل انتقال است. بنابراین مراجعه به فروشگاه های مواد غذایی آشکارا گسستی در الگوهای معمول ما از فاصله اجتماعی است. برای پیشگیری از اقدامات احتیاطی بیشتر ، مطمئناً از رعایت بهداشت دست و همچنین بیرون آمدن و مدیریت هر کاری که احتمالا توسط افراد دیگر قابل لمس بوده یا استفاده می شود ، استفاده خواهید کرد. هر بهداشتی که می توانید به آن عمل اضافه کنید ، افزودنی است. "

هنگام استفاده از لباسشویی در خانه ، برای کشتن ویروس دیگر تلاش نکنید. بیشتر مواد شوینده خانگی برای این کار کافی است. برای نگاهی عمیق تر ، EPA لیست کاملی از محصولات موجود در برابر SARS-CoV-2 را ارائه می دهد.

جردن گفت: "ماشین های شستشوی معمولی به همراه صابون و آب معمولی به اندازه کافی کارآمد هستند."

درباره کفش چی؟

کفش ها به دلیل ماهیت ظاهری ، بسیار کثیف تر از لباس هستند. به همین ترتیب ، آنها احتمالا باکتری ها و سایر آلاینده ها را به داخل خانه منتقل می کنند.

با این وجود ، کارشناسان قبول دارند که آنها منبع انتقال ویروس کرونای جدید نیستند. و این به این دلیل است که ما قبلا  با کفش ها طوری دیگر رفتار می کنیم.

جردن می گوید: "آنچه معمولا با کفش انجام می دهیم حالت محافظتی دارد . ما کفش خود را روی میز آشپزخانه نمی گذاریم. ما کفش را در دهان خود نمی گذاریم. آنها مناطقی با لمس زیاد نیستند. بنابراین ، الگوهای روزانه ما قبلا نشان دهنده مدیریت ما از کفش به عنوان اشیاء کثیف است. "

اما می توانید با تمیز کردن کفش های خود و یا خارج کردن آنها از خانه یا ایجاد یک منطقه مشخص با خیال راحت و دور از خانه خود ، برای اطمینان از عدم ورود آلاینده ها به منزل خود ، اقدامات امنیتی دیگری را انجام دهید. 

دکتر روبرت گلاتر ، پزشک اورژانس بیمارستان Lenox Hill در شهر نیویورک ، به Healthline گفت: ”کنار گذاشتن کفش و تمیز کردن آنها قبل از ورود به خانه (توصیه می شود که آنها را در گاراژ ، دستشویی یا ایوان خود بگذارید). این امر باعث می شود از رفتن به فروشگاه مواد غذایی ، ویروس را به خانه خود وارد نکنید. فقط اطمینان حاصل کنید که آنها را در خارج از خانه یا آپارتمان تمیز کرده و اجازه دهید آنها به طور طبیعی خشک شوند. "

نکته آخر

در حالی که در هفته های اخیر نگرانی در مورد احتمال وجود اشیاء مختلف برای انتقال ویروس افزایش یافته است ، واقعیت ساده این است که هنوز انتقال مستقیم از شخص به شخص دیگر مهمترین شکل اصلی قرار گرفتن در معرض ویروس کرونا است.

 

گلاتر می گوید: "حداقل این احتمال وجود دارد که ویروس کرونای جدید بتواند روی لباس یا کفش شما زنده بماند و به دیگران منتقل شود. نتیجه نهایی این است: انتقال شخص به شخص دیگر ، نه لباس به شخص ، یا انتقال کفش به شخص به هر طریقی قابل توجه تر است. "

منبع:

Can Clothes and Shoes Track COVID-19 into Your House? What to Know


منبع: www.healthline.com
برچسب ها: سلامتی ویروس کرونا

نظرات


***توجه***

مطالب و محتوای این سایت از سایت های خارجی ترجمه شده است و برای بیماران توصیه می شود قبل از بکار بردن دستورالعمل های این سایت با پزشک خود مشورت کنند.

اگر عمده فروش ، تامین کننده، تولید کننده یا صادر کننده هستید

همین حالا محصولات خود را در "عمده بازار" به صورت رایگان ثبت نام کنید.

ثبت نام