چای زعفران: 5 مزیت و نحوه تهیه آن

چای زعفران: 5 مزیت و نحوه تهیه آن

تاریخ انتشار : 1400/01/28 00:00:00
زعفران یکی از گرانترین ادویه جات در جهان است که به دلیل بسیاری از فواید سلامتی شناخته شده است. زعفران را در چای بریزید تا از مزایای آن بهره مند شوید.

زعفران ادویه ای است که از گلهای گیاه crocus sativus Linné گرفته می شود. کروکوس در خاورمیانه و مناطقی از اروپا رشد می کند. بیشتر در ایران ، هند و یونان کشت می شود.

فقط در طی ماه های اکتبر و نوامبر حدود سه تا چهار هفته گل می دهد. گل کلاله های قرمز تیره تولید می کند که به آنها نخ نیز گفته می شود و با دقت با دست برداشته و خشک می شوند. اینها ادویه زعفران محسوب می شوند.

از زعفران همچنین برای اهداف آشپزی ،برای افزودن رنگ و عطر و طعم به غذاها ، به عنوان یک رنگ پارچه ای و یک ماده معطر استفاده شده است. مانند بسیاری از گیاهان و ادویه های دیگر ، زعفران را می توان به عنوان یک چای تهیه کرد.

امروزه زعفران هنوز هم از ارزش بالایی برخوردار است ، هم ادویه ای که برای پخت و پز استفاده می شود و هم درمانی جایگزین برای شرایط مختلف سلامتی. برخی مطالعات نشان داده اند که این ادویه برای کاربردهای مختلف مثر است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد فواید آن برای سلامتی و نحوه تهیه چای زعفران ، در ادامه مطلب بخوانید.

چای زعفران و خواص آن

تاریخچه زعفران چیست؟

زعفران کروکوس به 20 تا 30 سانتی متر (سانتی متر) می رسد. از زمانی که آنها به عنوان بذر کاشته شده اند تا تولید گلها برای کروکوس سه سال طول می کشد. هر گیاه حدود سه تا چهار گل می دهد و هر گل حدود سه کلاله دارد.

زعفران یکی از گرانترین ادویه های جهان است زیرا برداشت آن باید با دست انجام شود. همچنین مقدار زیادی از شکوفه ها و کلاله های خشک شده برای تولید 1 کیلوگرم (کیلوگرم) ادویه لازم است.

این ادویه سابقه طولانی دارد. اعتقاد بر این است که انسانها از 3500 سال پیش از زعفران استفاده می کردند. از لحاظ تاریخی ، مردم از آن برای درمان بیماری ها استفاده می کردند ، از جمله:

  • مشکل ادرار کردن
  • مسائل مربوط به قاعدگی
  • اختلالات چشم
  • زخم
  • مشکلات معده
  • تومورها
  • اختلالات روانی

فواید چای زعفران برای سلامتی چیست؟

1. ضد افسردگی

لقب زعفران "ادویه خورشید" را گرفته است. و این فقط به دلیل رنگ قرمز و گاهی زرد آن نیست. اعتقاد بر این است که این ادویه خاصیت تقویت روحیه دارد. پشت این ادعاها نیز ممکن است مبنای علمی وجود داشته باشد.

یک مطالعه قدیمی در مجله EthnopharmacologyTrusted Source نشان داد که زعفران به اندازه داروی فلوکستین (Prozac) در درمان افسردگی خفیف تا متوسط ​​موثر است.

یک بررسی در ژورنال پزشکی یکپارچه چندین مطالعه مربوط به استفاده از زعفران برای درمان افسردگی در بزرگسالان بالای 18 سال را مورد بررسی قرار داد. محققان دریافتند که زعفران باعث بهبود علائم در افراد مبتلا به اختلال افسردگی اساسی می شود. این ممکن است ادویه را به گزینه خوبی برای افرادی تبدیل کند که داروهای ضد افسردگی را به خوبی تحمل نمی کنند.

2. سلامت قلب

زعفران دارای اجزای شیمیایی مختلف است. برخی از اینها ممکن است به کاهش فشار خون و محافظت در برابر بیماری های قلبی کمک کنند.

یک منبع معتبر از مطالعات انجام شده بر روی موش ها نشان داد که زعفران فشار خون را کاهش می دهد. تحقیقات دیگر با استفاده از خرگوش ، ادویه را در کاهش سطح کلسترول و تری گلیسیرید موثر دانست.

یک مطالعه قدیمی تر در انسان در مجله علوم پزشکی هندوستان معتبر نشان داد که زعفران احتمال آسیب رساندن به بافت در کلسترول بد را کاهش می دهد. محققان بر این باورند که در مورد بیماری های قلبی ، ممکن است خاصیت آنتی اکسیدانی زعفران اثر محافظتی داشته باشد.

3. درمان PMS

سندرم قبل از قاعدگی (PMS) می تواند انواع مختلفی از علائم ناخوشایند را ایجاد کند ، از نوسانات خلقی گرفته تا ناراحتی های جسمی. برخی از زنان بیشتر از سایرین تحت تأثیر قرار می گیرند. برای کسانی که خواهان تسکین هستند اما نمی خواهند به داروها اعتماد کنند ، زعفران می تواند جایگزین خوبی باشد.

مروری در ژورنال روانپزشکی زنان و زایمان استفاده از درمانهای گیاهی برای PMS و اختلالات دیسفریک قبل از قاعدگی شدیدتر (PMDD) را مورد بررسی قرار داد. هر دو شرایط باعث ناراحتی یک زن در یک یا دو هفته قبل از شروع قاعدگی می شود. در بررسی زعفران به عنوان یک درمان موثر برای علائم ذکر شده است.

مطالعه دیگری در مجله بین المللی زنان و زایمان بر روی زعفران به عنوان درمانی برای علائم PMS در زنان 20 تا 45 ساله مورد بررسی قرار گرفت. محققان دریافتند که 15 میلی گرم زعفران دو بار در روز در تسکین علائم PMS موثر است.

4. حافظه را تقویت می کند

زعفران حاوی دو ماده شیمیایی کروسین و کروستین است که به عقیده محققان ممکن است به یادگیری و عملکرد حافظه کمک کند. یک مطالعه منبع معتبر منتشر شده در تحقیقات گیاه درمانی با استفاده از موش ها نشان داد که زعفران قادر به بهبود مشکلات یادگیری و حافظه است. این تحقیق امیدوار کننده نشان می دهد که زعفران ممکن است در درمان بیماری هایی که بر مغز تأثیر می گذارند مانند آلزایمر و پارکینسون پتانسیل داشته باشد.

5. پیشگیری از سرطان

زعفران هم غنی از آنتی اکسیدان و هم فلاونوئید است. آنتی اکسیدان ها به محافظت از بدن در برابر مواد مضر کمک می کنند. فلاونوئیدها مواد شیمیایی موجود در گیاهان هستند که به گیاه کمک می کنند تا از قارچ و بیماری محافظت کند.

یک بررسی در سال 2015 در مجله طب سنتی و مکمل نشان داد که ترکیب شیمیایی زعفران ممکن است در پیشگیری و درمان چندین سرطان مختلف موثر باشد. اما محققان خاطرنشان می كنند كه مطالعات بیشتری در مورد انسان مورد نیاز است.

زعفران را از کجا بخریم

هنگام خرید زعفران ، مطمئن شوید که از منبع معتبری خریداری می کنید. آن را در یک فروشگاه مواد غذایی یا مواد غذایی سالم یا یک فروشگاه آنلاین معروف خوب جستجو کنید. ادویه گران است ، بنابراین اغلب می تواند هدف تقلب قرار گیرد. برای کاهش هزینه ها ، تولیدکنندگان ممکن است زعفران را با سایر مواد مخلوط کنند. این نه تنها مزایای سلامتی را رقیق می کند ، بلکه می تواند مضر نیز باشد.

طرز تهیه چای زعفران

با قرار دادن نخ ها در آب داغ ، چای زعفران را می توان ساده تهیه کرد. اما ادویه می تواند طعم قوی و تلخی داشته باشد. به همین دلیل ، بسیاری از دستور العمل ها گیاهان را به روش های مختلف با هم ترکیب می کنند. می توانید آن را با برگ چای مخلوط کنید ، یا گیاهان و ادویه های دیگر را اضافه کنید.

دستور العمل ها ممکن است متفاوت باشد ، اما به طور کلی شامل جوشاندن آب در یک کتری و سپس افزودن زعفران و سایر مواد است. بگذارید زعفران به شکلی شیب دار باشد که می توانید یک کیسه چای در آب داغ ، حدود پنج تا هشت دقیقه بماند. سپس نخ ها را بردارید و لذت ببرید.  


همچنین بخوانید:

آنچه که باید از خواص دارویی زعفران بدانیم
11 خاصیت از خواص زعفران دم كرده
روش های خشک کردن زعفران
بهترین روش های نگهداری زعفران
چگونه زعفران را سریع پاک کنیم؟
زعفران دسته چیست | قیمت زعفران دسته
مزایای خرید اینترنتی زعفران

منبع: www.healthline.com
برچسب ها: سلامتی زعفران چای زعفران

نظرات


***توجه***

مطالب و محتوای این سایت از سایت های خارجی ترجمه شده است و برای بیماران توصیه می شود قبل از بکار بردن دستورالعمل های این سایت با پزشک خود مشورت کنند.

اگر عمده فروش ، تامین کننده، تولید کننده یا صادر کننده هستید

همین حالا محصولات خود را در "عمده بازار" به صورت رایگان ثبت نام کنید.

ثبت نام