چقدر چای سبز باید در روز بنوشیم؟

چقدر چای سبز باید در روز بنوشیم؟

تاریخ انتشار : 1400/01/25 00:00:00
چای سبز مملو از ترکیبات تقویت کننده سلامتی است ، اما برای بسیاری از ما سوال پیش میاد که چند فنجان باید بخوریم تا از فواید آن بهره مند شویم. این مقاله تعیین می کند که چقدر چای سبز بنوشید.

چای سبز یک نوشیدنی محبوب است که در سراسر جهان مصرف می شود.

در سال های اخیر ، به عنوان یک نوشیدنی سلامتی نیز محبوبیت پیدا کرده است.

چای سبز از برگ گیاه Camellia sinensis گرفته شده و انواع مختلفی دارد.

می توان از آن به صورت گرم ، سرد و یا حتی به صورت پودر لذت برد و به دلیل داشتن آنتی اکسیدان بالا و فواید سلامتی آن شناخته شده است.

اما برای رسیدن به این فواید چقدر چای سبز باید بنوشید؟ و آیا نوشیدن زیاد می تواند خطرناک باشد؟

این مقاله به تحقیق می پردازد تا دریابد چقدر چای سبز باید بنوشید.

چای سبز و مقدار نوشیدن طی روز

چای سبز با بسیاری از مزایای سلامتی مرتبط است

چای سبز مملو از مواد مغذی و ترکیبات گیاهی است که می تواند اثرات مثبتی بر سلامتی داشته باشد.

این شامل آنتی اکسیدان های قوی به نام کاتچین است که ممکن است به محافظت در برابر سرطان کمک کند.

در حقیقت ، مطالعات متعدد نشان می دهد که افرادی که چای سبز می نوشند ، در مقایسه با کسانی که آن را نمی نوشند ، به طور قابل توجهی کمتر به انواع مختلف سرطان مبتلا می شوند .

سرطان هایی که چای سبز می تواند در برابر آنها محافظت کند شامل سرطان پروستات و پستان است که به ترتیب دو سرطان شایع در مردان و زنان هستند.

علاوه بر این ، چندین مطالعه نشان می دهد که چای سبز ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و بیماری های قلبی را کاهش دهد.

و نوشیدن چای سبز حتی ممکن است به کاهش وزن کمک کند.

نشان داده شده است که کافئین و کاتچین موجود در آن باعث افزایش متابولیسم و ​​افزایش چربی سوزی می شود .

به طور کلی ، مطالعات نشان می دهد که مصرف چای سبز به شما کمک می کند 75-100 کالری اضافی در روز بسوزانید .

اگرچه این مقدار کمی به نظر می رسد ، اما می تواند در طولانی مدت به کاهش قابل توجه وزن کمک کند.

از دیگر مزایای احتمالی نوشیدن چای سبز می توان به پشتیبانی از سیستم ایمنی بدن ، بهبود عملکرد مغز ، بهبود سلامت دندان ها و کاهش خطر آرتروز ، بیماری آلزایمر و پارکینسون اشاره کرد .

خلاصه
ترکیبات موجود در چای سبز می توانند تأثیرات مهمی بر سلامتی داشته باشند ، از جمله کاهش خطر ابتلا به سرطان ، دیابت و بیماری های قلبی.

مصرف چقدر چای سبز بهینه است؟

مطالعاتی که فواید چای سبز را بررسی می کند ، شواهد متناقضی راجع به میزان دقیق مصرف روزانه شما نشان می دهد.

برخی مطالعات فواید سلامتی را در افرادی که کمتر از یک فنجان در روز می نوشند نشان می دهد ، در حالی که مطالعات دیگر پنج فنجان یا بیشتر در روز را بهینه می دانند.

چای سبز ممکن است به کاهش خطر ابتلا به چندین بیماری کمک کند. با این حال ، مقدار مطلوب نوشیدنی ممکن است به بیماری بستگی داشته باشد.

  • سرطان دهان: در یک مطالعه مشاهده ای بزرگ ، زنانی که روزانه سه تا چهار فنجان چای سبز می نوشیدند کمترین احتمال ابتلا به سرطان دهان را داشتند (17 منبع معتبر).
  • سرطان پروستات: یک مطالعه مشاهده ای بزرگ نشان داد که مردانی که روزانه پنج فنجان چای سبز می نوشند ، در مقایسه با کسانی که کمتر از یک فنجان در روز می نوشند ، در معرض خطر ابتلا به سرطان پروستات قرار دارند .
  • سرطان معده: یک مطالعه مشاهده ای بزرگ دیگر ، کاهش خطر ابتلا به سرطان معده را در زنانی که پنج فنجان چای سبز یا بیشتر در روز مصرف می کردند ، نشان داد .
  • سرطان پستان: دو مطالعه مشاهده شده عود سرطان پستان را در زنانی که روزانه بیش از سه فنجان چای سبز می نوشیدند کاهش داد .
  • سرطان لوزالمعده: یک مطالعه مشاهده ای نشان داد که نوشیدن پنج یا چند فنجان چای سبز در روز با کاهش خطر ابتلا به سرطان لوزالمعده مرتبط است  .
  • دیابت: در یک مطالعه مشاهده ای گذشته نگر ، افرادی که روزانه شش فنجان چای سبز یا بیشتر مصرف می کنند 33٪ کمتر در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2 قرار دارند ، در مقایسه با افرادی که کمتر از یک فنجان در هفته مصرف می کنند .
  • بیماری قلبی: تجزیه و تحلیل 9 مطالعه نشان داد که افرادی که روزانه یک تا سه فنجان چای سبز مصرف می کنند ، در مقایسه با کسانی که کمتر از یک فنجان می نوشند ، خطر حمله قلبی و سکته مغزی کمتری دارند  .

بر اساس مطالعات فوق ، نوشیدن سه تا پنج فنجان چای سبز در روز مطلوب است.

با این حال ، لازم به ذکر است که برخی از مطالعات هیچ ارتباطی بین نوشیدن چای سبز و خطر بیماری پیدا نکرده اند ، بنابراین این تأثیرات ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد.

چیزی که بیشتر مطالعات نشان داده اند این است که افراد سالم در نوشیدن چای سبز از کسانی که اصلاً چای نمی نوشند از سلامت بیشتری برخوردار هستند.

خلاصه
میزان چای مورد نیاز برای فواید سلامتی در بین مطالعات بسیار متفاوت است. نوشیدن حداقل سه تا پنج فنجان چای سبز در روز خوب به نظر می رسد ، اما مقدار مطلوب آن ممکن است از یک نفر به فرد دیگر متفاوت باشد.

عوارض احتمالی نوشیدن چای سبز

کافئین و کاتچین موجود در چای سبز به دلیل مزایای سلامتی آن بسیار مشهور است ، اما همچنین می تواند برای برخی از افراد عوارض جانبی ایجاد کند ، به خصوص در مقادیر زیاد.

اثرات کافئین

مصرف بیش از حد کافئین می تواند احساس اضطراب را افزایش دهد ، در خواب اختلال ایجاد کند و باعث ناراحتی معده و سردرد در برخی افراد شود .

مصرف مقدار زیادی کافئین در دوران بارداری حتی ممکن است خطر نقص مادرزادی و سقط جنین را افزایش دهد 

بر اساس تحقیقات فعلی ، همه ، از جمله زنان باردار ، نباید بیش از 300 میلی گرم کافئین روزانه مصرف کنند .

با این حال ، یک بررسی بیش از 400 مطالعه را بررسی کرد و نشان داد که بزرگسالان سالم که روزانه تا 400 میلی گرم کافئین مصرف می کنند ، عوارض جانبی را تجربه نمی کنند  .

میزان کافئین در یک فنجان چای سبز بسته به میزان چای مصرفی و مدت زمان شیب دار شدن برگها متفاوت است.

یک مطالعه نشان داد که مقدار کافئین در 1 گرم چای سبز از 11-20 میلی گرم است  .

یک وعده معمولاً با 1 قاشق غذاخوری (2 گرم) برگ چای در هر 1 فنجان (240 میلی لیتر) آب اندازه گیری می شود. با فرض اینکه هر فنجان چای تقریباً یک فنجان (240 میلی لیتر) باشد ، این بدان معناست که متوسط ​​یک فنجان چای سبز حاوی حدود 40-22 میلی گرم کافئین است.

کاتچین ها ممکن است جذب آهن را کاهش دهند

کاتچین موجود در چای سبز ممکن است توانایی شما در جذب آهن از غذاها را کاهش دهد.

در حقیقت ، مصرف کاتچین به مقدار زیاد ممکن است منجر به کم خونی فقر آهن شود.

در حالی که نوشیدن منظم چای سبز برای اکثر افراد سالم نگران کننده نیست ، افرادی که در معرض کمبود آهن هستند باید نوشیدن چای را در بین وعده ها و انتظار حداقل یک ساعت پس از خوردن غذا قبل از نوشیدن چای  در نظر بگیرند.

نوزادان ، کودکان خردسال ، زنانی که باردار یا قاعدگی دارند و افرادی که خونریزی داخلی دارند یا تحت دیالیز قرار دارند همه در معرض خطر کمبود آهن هستند.

کاتچین موجود در چای سبز همچنین می تواند در برخی از داروها تداخل ایجاد کرده و اثر بخشی آنها را کاهش دهد.

به عنوان مثال ، مطالعات نشان می دهد که چای سبز ممکن است اثر برخی از داروهای فشار خون و قلب را مهار کند.

نوشیدن چای سبز همچنین ممکن است اثرات برخی داروها را برای درمان اضطراب و افسردگی کاهش دهد .

اثرات سمی معمولاً در مواردی مشاهده می شود که افراد از مکمل های چای سبز استفاده می کنند که غلظت کاتچین آنها بسیار بیشتر از خود چای سبز است .

خلاصه
در صورت مصرف متوسط ​​، چای سبز برای بیشتر افراد بی خطر است. اگر کمبود آهن دارید یا باردار هستید ، از شیر مادر استفاده می کنید یا داروهای ناراحتی اضطرابی یا بیماری های قلبی مصرف می کنید ، ممکن است بخواهید آن را محدود یا اجتناب کنید.

نکته آخر

چای سبز مملو از ترکیبات تقویت کننده سلامتی است.

نوشیدن منظم چای سبز می تواند به شما در کاهش وزن کمک کند و خطر ابتلا به چندین بیماری از جمله دیابت ، بیماری های قلبی و سرطان را کاهش دهد.

نوشیدن سه تا پنج فنجان چای سبز در روز برای به دست آوردن بیشترین فواید سلامتی به نظر می رسد.

دوزهای بسیار زیاد ممکن است برای برخی مشکل ساز باشد ، اما به طور کلی ، فواید چای سبز بسیار بیشتر از خطرات آن است.

در واقع ، نوشیدن چای سبز بیشتر ممکن است سلامتی شما را بسیار بهبود بخشد.


همچنین بخوانید:

ده چای گیاهی سالم که باید امتحان کنید!
8 مورد از مهم ترین خواص چای سیاه برای سلامتی
آیا چای سبز می تواند ویروس کرونا را مهار کند؟
10 مزیت مبتنی بر شواهد چای سبز

منبع: https://www.healthline.com/nutrition/how-much-green-tea-per-day
برچسب ها: سلامتی چای سبز

نظرات


***توجه***

مطالب و محتوای این سایت از سایت های خارجی ترجمه شده است و برای بیماران توصیه می شود قبل از بکار بردن دستورالعمل های این سایت با پزشک خود مشورت کنند.