نحوه خشک کردن انجیر

نحوه خشک کردن انجیر

تاریخ انتشار : 1399/08/05 21:59:53
خشک کردن انجیر یکی از روشهایی است که برای در دست داشتن همیشگی این میوه مفید، با خشک کردن انجیر مواد مقوی و شیرینی آن تا مدت ها باقی می ماند. نحوه خشک کردن انجیر در مکان های متعدد با روش های متفاوتی انجام می گیرد. در این مقاله از اوناتس با انواع روشهای خشک کردن انجیر آشنا می شنوید.

نحوه خشک کردن انجیر

انجیر خشک یکی از شیوه های استفاده از انجیر در فصل  و مکان هایی است که به انجیرتر نمی توانید دسترسی داشته باشید. با خشک کردن انجیر مواد مقوی و شیرینی آن تا مدت ها باقی می ماند. نحوه خشک کردن انجیر در مکان های متعدد با روش های متفاوتی انجام می گیرد. انجیر تازه همانند بسیاری از میوه ها حاوی آب زیادی می باشد.  آب موجود در میوه به رشد موجودات ریز زنده کمک می کند. این مسئله با گذر زمان و در صورت مساعد بودن شرایط، فاسد شدن میوه را در پی دارد. نگهداری طولانی مدت مواد غذایی به شیوه های متعددی ممکن می شود. یکی از این روش ها استفاده از سردخانه بوده که البته در موارد بسیاری کاربرد ندارد. از دیگر روش های نگهداری طولانی مدت مواد غذایی، خشک کردن آن ها است. در این صورت با خارج کردن آب موجود در میوه تازه ممکن می گردد.


خشک کردن انجیر با نور خورشید

اگر شرایط و محیط آزاد برای خشک کردن انجیر را دارید می توانید از طریق نور آفتاب و به وسیله جریان هوا این میوه را خشک نمود. در این روش  انجیرها را با آب سرد شسته تا هر گونه آلودگی سطحی آن ها از بین برود و اجازه دهید تا آب اضافه آن خشک شود. سپس انجیرهای رسیده را از وسط نصف کنید تا کمی از ساقه به انجیر وصل باشد. آن ها را روی صفحه مشبک توری به یک جهت بخوابانید. توری محتوی انجیر را در مکانی که نور خورشید به صورت مستقیم می تابد قرار دهید. 

روی انجیر را با یک پارچه توری سفید قرار دهید تا حشرات روی آن قرار نگیرند. اجازه دهید انجیرها 2 الی 3 روز کامل در برابر نور آفتاب قرار گیرند، با تاریک شدن هوا آن را به داخل منزل آورید و دوباره با تابش آفتاب صبح به بیرون منتقل کنید. زمانی که سطح خارجی انجیر کاملا خشک و چروکیده شد به علاوه هیچ شیره ای در انجیر باقی نماید، انجیر خشک آماده است.


مطالعه کنید : خواص انجیر خشک در طب سنتی


خشک کردن انجیر با فر گاز یا آون

در این روش برای خشک کردن، ابتدا فر را داغ کنید و دمای فر را روی حرارت مورد نیاز قرار دهید. سپس انجیرها را با آب شسته و آب انجیرها را کشیده، در صورتی که انجیرها بلند باشند آن ها را برش بزنید تا ساقه کوچکی بماند. انجیرها را روی صفحه توری فر بگذارید و سپس درون فر قرار بدهید، درب فر را کمی باز بگذارید تا رطوبت انجیرها از داخل فر خارج شود چرا که انجیر نباید خیلی داغ و پخته شود و باید خشک شوند. بعد از یک مدت زمان انجیرها را بچرخانید و پشت و رو کنید. انجیرها را به مدت زمان 15 الی 36 ساعت  روی حرارت 140 درجه فارنهایت یا 60 درجه سانتی گراد در فر قرار دهید تا حالت چروکیده به خود گیرد و شیره ی داخل آن خشک شود. در صورتی که این امکان وجود ندارد فر را این همه مدت طولانی روشن نگه دارید می توانید برای 8 ساعت آن را خاموش نمایید.


خشک کردن انجیر در کارخانه ها

 اغلب کارخانه ها برای خشک کردن میوه ها از مواد خشک کننده استفاده می کنند تا آب میوه یا آب خوراکی را جدا کند.


خشک کردن انجیر شیرین

در این روش پیش از این که شروع به خشک کردن انجیر نمایید 1 فنجان شکر را در 3 فنجان آب ترکیب و حل نمایید و بگذارید جوش بیاید. در این صورت انجیرها را به آب شکر بیفزایید و اجازه دهید که انجیرها به مدت 10 دقیقه به آهستگی بجوشد. سپس انجیرها را از آب خارج و به روش آفتاب یا فر خشک نمایید.


چه انجیری برای خشک کردن مناسب است؟

برای تهیه انجیر خشک، بهترین رقم انجیر استهبانات می باشد. این میوه، زرد و خوش رنگ و شیرین است که بعد از خشک شدن همانند انجیر خشک های بازار می شوند. در زمان خرید این میوه تازه توجه کنید مزه میوه ترش نباشد. تازگی پوست میوه تازه و انجیر تا حدودی نرم باشد. در غیر این صورت میوه نارس است و قسمتی از شیره تند و تیز انجیر با محصول همراه است. اگر میوه بیش از حد نرم باشد ممکن است با افت کیفیت همراه باشد.

روش‌های ذخیره و نگهداری انجیر خشک

برای نگهداری انجیر خشک باید آن را در ظرف درب دار بگذارید تا هوا وارد آن نشود. علاوه براین می توانید این میوه را در بسته های مختلف قرار دهید و در فریزر نگهداری نمایید. در صورتی که انجیر خشک در زمان مناسب خود و به شکل درست ذخیره شود به صورت تقریبی 18 الی 24 ماه قابل نگهداری می باشد.


انواع انجیر خشک در فروشگاه اینترنتی اوناتس





قیمت انجیر خشک 1401قیمت یک کیلو انجیر خشک |قیمت انجیر خشک صادراتی |خرید آنلاین انجیر خشک |قیمت انجیر تازه 1401 |قیمت انجیر خشک اعلا |انجیر خشک ارزان


برچسب ها: خشکبار آجیل و خشکبار انجیر خشک

نظرات


***توجه***

مطالب و محتوای این سایت از سایت های خارجی ترجمه شده است و برای بیماران توصیه می شود قبل از بکار بردن دستورالعمل های این سایت با پزشک خود مشورت کنند.

اگر عمده فروش ، تامین کننده، تولید کننده یا صادر کننده هستید

همین حالا محصولات خود را در "عمده بازار" به صورت رایگان ثبت نام کنید.

ثبت نام