شما احتمالا 16 بار در ساعت صورت خود را لمس می کنید: در اینجا نحوه دست نزدن به صورت را ببینید
لمس صورت می تواند خطر ابتلا به ویروس آنفولانزا یا سرماخوردگی و کرونای جدید را افزایش دهد. چشم و دهان شما مناطقی است که ویروس ها به راحتی می توانند وارد بدن شما شوند.

  • لمس صورت می تواند خطر ابتلا به ویروس آنفولانزا یا سرماخوردگی و کرونای جدید را افزایش دهد.
  • چشم و دهان شما مناطقی است که ویروس ها به راحتی می توانند وارد بدن شما شوند.
  • مطالعات نشان داده است که افراد بیش از 16 بار در ساعت صورت خود را لمس می کنند.
  • کارشناسان می گویند ، پوشیدن دستکش می تواند به شما کمک کند از عادت به لمس مکرر صورت خود جلوگیری کنید.

CDC  توصیه می کند که همه افراد ماسک های پارچه ای صورت را در مکانهای عمومی که حفظ فاصله 6 پا از دیگران دشوار است، بپوشانند . این به کند شدن شیوع ویروس از افراد فاقد علائم یا افرادی که نمی دانند به ویروس مبتلا شده اند کمک می کند. ماسک پارچه ای صورت باید در حالی که ادامه تمرین از راه دور اجتماعی را پوشیده است.  توجه: رزرو ماسک های جراحی و دستگاه تنفس N95 برای کارکنان مراقبت های بهداشتی بسیار مهم است.

 

همه ما این کار را می کنیم. هر روز صورتمان را زیاد لمس می کنیم. خارش بینی ، چشمان خسته ، پاک کردن دهان با پشت دست همه کارهایی است که ما بدون فکر انجام می دهیم.

با این وجود ، لمس صورت می تواند خطر ابتلا به ویروس آنفولانزا یا سرماخوردگی ، به ویژه ویروس کرونای جدید را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

دهان و چشم شما مناطقی است که ویروس ها می توانند به راحتی وارد بدن شوند ، و تنها کافی است آنها را با انگشت حامل ویروس لمس کنید.

دو راه برای انتقال ویروس

با توجه به مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC)   ، ویروس کرونای جدید ، همچنین با نام SARS-CoV-2 ، مانند بسیاری از عفونت های تنفسی از فرد به فرد دیگر منتقل می شود.

 از طریق قطرات تنفسی که فرد مبتلا هنگام عطسه و استنشاق به ریه های دیگران ارسال می کند و با لمس یک سطح آلوده به ویروس و سپس لمس دست با چشم یا دهان می باشد.

در حالی که ما به راحتی می توانیم از افراد اطراف خود که به وضوح بیمارند ، دوری کنیم یا با استفاده از ماسک از ویروس های موجود در هوا احتیاط کنیم ، ولی دست نزدن روی سطوح تقریبا غیرممکن است.

همه وقت صورتمان را لمس می کنیم

دانشمندان با تحقیق در مورد این رفتار ،دریافتند که مردم دائماً صورتشان را لمس می کنند.

در یک مطالعه  در سال 2008 ، 10 نفر به مدت 3 ساعت به تنهایی در محیط اداری مشاهده شدند. محققان دریافتند که آنها به طور متوسط ​​16 بار در ساعت صورتهایشان را لمس می کنند.

یک تحقیق دیگر دانشجوی پزشکی در دانشگاهی در استرالیا مشاهده شد که 23 بار در ساعت صورتهایشان را لمس می کنند. تقریبا نیمی از لمس صورت شامل دهان ، بینی یا چشم ها می شود که ساده ترین مسیر ورود ویروس ها و باکتری ها به بدن ماست.

حتی کادر درمان پزشکی ، که این را بهتر می دانند،   به طور متوسط ​​19 بار در 2 ساعت صورت خود را لمس کردند.

دکتر آلکس دیمیتریو ،روانپزشک، در پارک منلو ، کالیفرنیا ، به Healthline گفت: "هنگام کار فعال ، افراد اغلب پای خود را تکان می دهند ، با موهای خود بازی می کنند ، یا در این موارد ، صورت خود را لمس می کنند. مطمئناً کمک می کند تا بدانید که در برابر چنین فعالیت هایی چقدر آسیب پذیر هستید و سعی می کنید در طول جلسه یا تماس تلفنی ، یا در هنگام کار مجذوب آگاهی باشید. " 

شستشوی دست مهم است

بنابراین ، موارد احتیاطی مانند شستشوی  اغلب و استفاده از حداقل 20 ثانیه برای این کار را انجام می دهیم. اما این تنها وقتی کمک می کند که از لمس صورت خود نیز اجتناب کنیم ، زیرا هیچ راهی برای شناخت ویروس کوچک و بالقوه کشنده وجود ندارد.

مطابق با CDC ، شستشوی دست مؤثر از پنج مرحله ساده تشکیل شده است:

  • خیس
  • کف صابون
  • مالیدن
  • شستشو
  • خشک

با این حال ، اغلب  صورتمان را لمس می کنیم و شانس سرایت از دست ما بین شستشو بسیار زیاد است. تمام چیزی که لازم است لمس دستگیره در یا سطح مشابه است و شما دوباره در معرض سرایت ویروس هستید.

دیمیتریو گفت: "یک حلقه جدید در انگشت، جواهرات یا حتی یک باند لاستیکی در اطراف مچ دست می تواند به عنوان یادآوری برای لمس دست ها باشد و در حالت ایده آل یادآور این باشد که صورتتان را لمس نکنید." "با این وجود ، برای تشویق رفتارهای اتوماتیک و غیر عمد باید متفاوت باشد."

این عادت است و می توانید آن را از بین ببرید

Zachary Sikora ، PsyD ، روانشناس بالینی در بیمارستان پزشکی شمال غربی  در Huntley ، ایلینویز ، توصیه های زیر را برای جلوگیری از لمس صورت خود در هنگام شیوع ویروس کرونا ارائه داد.

"در مورد هدف و نیت خود از دور نگه داشتن دستانتان از صورت آگاه باشید. فقط یک مکث کوتاه می تواند به شما کمک کند تا نسبت به آنچه می خواهید با دستان خود انجام دهید ، آگاه شوید.

وی افزود:  یادآوری هایی مانند انواع یادداشتها در خانه یا محل کار خود قرار دهید تا بتوانید آنها را ببینید و به یاد داشته باشید که می خواهید دستان خود را از صورت خود دور نگه دارید.

دستان خود را مشغول نگه دارید. اگر در خانه مشغول تماشای تلویزیون هستید ، لباسشویی را باز و بسته کنید ، ایمیلتان را چک کنید یا چیزهایی را در دستان خود نگه دارید. 

وی همچنین توصیه کرد که از یک ضدعفونی کننده دست یا یک صابون معطر استفاده کنید تا به شما یادآوری شود تا دست ها را از صورت خود دور نگه دارید. بو ها توجه شما را به محل قرارگیری دستان شما جلب می کند.

اگر در یک جلسه هستید یا در یک کلاس نشسته اید ، توصیه می شود انگشتان خود را به هم ببندید و آنها را در لباس خود قرار دهید.

سرانجام ، اگر می دانید که به طور عادی صورت خود را لمس می کنید ، سیکورا گفت: پوشیدن دستکش می تواند یک یادآوری جسمی مؤثر باشد.

سیکورا گفت: "هنگامی که در خارج از خانه هستید و احتمال لمس کردن سطوح آلوده به ویروس زیاد است، می توانید دستکش بپوشید.  سپس هنگام رسیدن به خانه ، آنها را بردارید. این ممکن است غیر معمول باشد ، اما پوشیدن دستکش در خانه همچنین می تواند به شما کمک کند عادت به لمس صورت خود را از بین ببرید. "

نکته آخر

چشم ها ، بینی و دهان شما ساده ترین مسیر برای ورود ویروس  ها مانند SARS-CoV-2 به بدن است.

مهم نیست که هر چند وقت یکبار دستان خود را می شویید، برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا این فقط کافی نیست.

بهترین اقدامات پیشگیری این است که تا حد امکان از لمس صورت خود جلوگیری کنید.

کارشناسان می گویند استفاده از برخی روش های ساده به شما در شکستن این عادت کمک می کند. این موارد شامل استفاده از صابون معطر دست یا ضدعفونی کننده برای افزایش آگاهی از محل دستان شما و نگه داشتن دستانتان در لبه لباستان در جلسات می باشد.


منبع:


You Probably Touch Your Face 16 Times an Hour: Here’s How to Stop


منبع: www.healthline.com
برچسب ها: سلامتی ویروس کرونا لمس صورت

نظرات


***توجه***

مطالب و محتوای این سایت از سایت های خارجی ترجمه شده است و برای بیماران توصیه می شود قبل از بکار بردن دستورالعمل های این سایت با پزشک خود مشورت کنند.

اگر عمده فروش ، تامین کننده، تولید کننده یا صادر کننده هستید

همین حالا محصولات خود را در "عمده بازار" به صورت رایگان ثبت نام کنید.

ثبت نام