11 مزیت سلامتی و تغذیه پودر کاکائو

11 مزیت سلامتی و تغذیه پودر کاکائو

تاریخ انتشار : 1400/01/06 08:32:27
کاکائو دارای مزایای سلامتی زیادی است که از جمله می توان به کاهش التهاب ، بهبود سلامت قلب و مغز ، کنترل قند و خون و کاهش وزن و سلامت دندان ها و پوست اشاره کرد.

تصور می شود که کاکائو برای اولین بار توسط تمدن مایا در آمریکای مرکزی استفاده شده است.

این دارو توسط فاتحان اسپانیایی در قرن شانزدهم به اروپا وارد شد و به سرعت به عنوان داروی تقویت کننده سلامتی محبوب شد.

پودر کاکائو با خرد کردن دانه های کاکائو و از بین بردن چربی یا کره کاکائو ساخته می شود.

امروزه کاکائو به دلیل نقش خود در تولید شکلات مشهور است. با این حال ، تحقیقات مدرن نشان داده است که در واقع حاوی ترکیبات مهمی است که می تواند برای سلامتی شما مفید باشد.

در اینجا 11 فایده پودر کاکائو برای سلامتی و تغذیه آورده شده است.


1. سرشار از پلی فنول ها هست که فواید سلامتی زیادی را فراهم می کنند

پلی فنول ها به طور طبیعی آنتی اکسیدان هایی هستند که در غذاهایی مانند میوه ها ، سبزیجات ، چای ، شکلات و شراب یافت می شوند.

آنها با مزایای بی شماری در سلامتی ، از جمله کاهش التهاب ، جریان بهتر خون ، کاهش فشار خون و بهبود سطح کلسترول و قند خون مرتبط بوده اند.

کاکائو یکی از غنی ترین منابع پلی فنول است. به ویژه در فلاوانول ها ، که دارای اثرات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی قوی هستند ، فراوان است.

با این حال ، فرآوری و گرمایش کاکائو می تواند باعث از بین رفتن خواص مفید آن شود. همچنین برای کاهش تلخی اغلب با قلیایی درمان می شود که منجر به کاهش 60 درصدی محتوای فلاوانول می شود.

بنابراین گرچه کاکائو منبع بسیار خوبی از پلی فنول ها است ، اما همه محصولات حاوی کاکائو مزایای یکسانی ندارند.

خلاصه
کاکائو سرشار از پلی فنول است که دارای فواید قابل توجهی برای سلامتی است ، از جمله کاهش التهاب و بهبود سطح کلسترول. با این حال ، فرآوری کاکائو به شکلات یا سایر محصولات می تواند به طور قابل توجهی محتوای پلی فنول را کاهش دهد.

2. ممکن است فشار خون بالا را با بهبود سطح اکسید نیتریک کاهش دهد

کاکائو ، چه به شکل پودر شده و چه به شکل شکلات تلخ ، ممکن است بتواند به کاهش فشار خون کمک کند .

این اثر اولین بار در مردم جزیره نوشیدنی کاکائو (cacao-island) در آمریکای مرکزی مشاهده شد که فشار خون بسیار کمتری نسبت به اقوام سرزمین اصلی غیر کاکائویی داشتند  .

تصور می شود که فلاوانولهای موجود در کاکائو باعث بهبود سطح اکسید نیتریک در خون می شوند ، که می تواند عملکرد رگهای خونی شما را افزایش داده و فشار خون را کاهش دهد .

در یک بررسی 35 آزمایش که به بیماران 0.05-3.7 اونس (1.4-105 گرم) محصولات کاکائو یا تقریباً 301،218 میلی گرم فلاوانول در اختیار بیماران قرار گرفت ، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. این مطالعه نشان داد که کاکائو 2 میلی متر جیوه در فشار خون کاهش اما قابل توجهی ایجاد می کند.

علاوه بر این ، این اثر در افرادی که قبلا فشار خون بالا داشتند بیشتر از افراد فاقد آن و در افراد مسن در مقایسه با افراد جوان بود .

با این حال ، لازم به یادآوری است که فرآوری به طور قابل توجهی تعداد فلاوانول ها را کاهش می دهد ، بنابراین اثرات آن به احتمال زیاد از شکلات شکلات متوسط ​​دیده نمی شود.

خلاصه
مطالعات نشان می دهد که کاکائو سرشار از فلاوانول است که با بهبود سطح اکسید نیتریک و عملکرد رگ های خونی ، فشار خون را کاهش می دهد. کاکائو حاوی بین 30-1،218 میلی گرم فلاوانول می تواند فشار خون را به طور متوسط ​​2 میلی متر جیوه کاهش دهد.

3. ممکن است خطر حمله قلبی و مغزی را کاهش دهد

علاوه بر کاهش فشار خون ، به نظر می رسد که کاکائو دارای خواص دیگری است که ممکن است خطر حمله قلبی و مغزی را کاهش دهد .

کاکائو غنی از فلاوانول سطح اکسید نیتریک موجود در خون را بهبود می بخشد ، که باعث شل شدن و گشاد شدن عروق و رگ های خونی می شود و جریان خون را بهبود می بخشد  .

علاوه بر این ، مشخص شده است که کاکائو کلسترول LDL "بد" را کاهش می دهد ، دارای اثر رقیق سازی خون مشابه آسپرین است ، قندهای خون را بهبود می بخشد و التهاب را کاهش می دهد  .

این ویژگی ها با کاهش خطر حمله قلبی ، نارسایی قلبی و سکته مغزی در ارتباط هستند .

بررسی 9 مطالعه در 157،809 نفر نشان داد که مصرف بیشتر شکلات با خطر قابل توجهی در کاهش بیماری های قلبی ، سکته و مرگ همراه است .

دو مطالعه سوئدی نشان داد که مصرف شکلات در دوزهای حداکثر یک وعده 0.7-1.1 اونس (19-30 گرم) شکلات در روز به میزان پایین تر از نارسایی قلبی مرتبط است ، اما در مصرف مقادیر بالاتر اثر مشاهده نشد .

این نتایج نشان می دهد که مصرف مکرر مقادیر کمی شکلات غنی از کاکائو ممکن است فواید محافظتی برای قلب شما داشته باشد.

خلاصه
کاکائو می تواند جریان خون را بهبود بخشد و کلسترول را کاهش دهد. خوردن حداکثر یک وعده شکلات در روز ممکن است خطر حمله قلبی ، نارسایی قلبی و سکته مغزی را کاهش دهد.

4- پلی فنول ها جریان خون را در مغز و عملکرد مغز شما بهبود می بخشند

چندین مطالعه نشان داده است که پلی فنول ها مانند انواع کاکائو با بهبود عملکرد مغز و جریان خون ممکن است خطر ابتلا به بیماری های نورودژنراتیو را کاهش دهند.

فلاوانول ها می توانند از سد خونی مغزی عبور کنند و در مسیرهای بیوشیمیایی تولید سلول های عصبی و مولکول های مهم برای عملکرد مغز شما نقش دارند.

علاوه بر این ، فلاوانول ها بر تولید اکسید نیتریک تأثیر می گذارند ، که باعث شل شدن عضلات رگ های خونی می شود ، جریان خون و خون رسانی به مغز شما را بهبود می بخشد .

یک مطالعه دو هفته ای در 34 فرد مسن که به آنها کاکائو با فلاوانول بالا داده شده ، نشان داد که جریان خون در مغز پس از یک هفته 8٪ و پس از دو هفته 10٪ افزایش یافته است .

مطالعات بیشتر نشان می دهد که مصرف روزانه فلاوانول کاکائو می تواند عملکرد ذهنی را در افراد دارای و بدون نقص ذهنی بهبود بخشد.

این مطالعات نشان دهنده نقش مثبت کاکائو بر سلامت مغز و اثرات مثبت احتمالی آن بر بیماری های تخریب عصبی مانند آلزایمر و پارکینسون است. با این حال ، تحقیقات بیشتری لازم است.

خلاصه
فلاوانول های موجود در کاکائو می توانند از تولید نورون ، عملکرد مغز و بهبود جریان خون و تأمین بافت مغز پشتیبانی کنند. آنها ممکن است در جلوگیری از تحلیل رفتن مغز مرتبط با سن ، مانند بیماری آلزایمر نقش داشته باشند ، اما تحقیقات بیشتری لازم است.

5- ممکن است ، خلق و خو و علائم افسردگی را بهبود بخشد

علاوه بر تأثیر مثبت کاکائو در جلوگیری از تخریب ذهنی مربوط به سن ، تأثیر آن بر روی مغز نیز ممکن است باعث بهبود خلق و خو و علائم افسردگی شود  .

اثرات مثبت بر خلق و خوی ممکن است به دلیل فلاوانولهای کاکائو ، تبدیل تریپتوفان به تثبیت کننده خلق و خوی طبیعی سروتونین ، مقدار کافئین آن یا به سادگی لذت حسی از خوردن شکلات باشد .

یک مطالعه در مورد مصرف شکلات و میزان استرس در زنان باردار نشان داد که مصرف مکرر شکلات با کاهش استرس و بهبود خلق و خوی در نوزادان همراه است .

علاوه بر این ، مطالعه دیگری کشف کرد که نوشیدن کاکائو با پلی فنول بالا باعث بهبود آرامش و رضایت می شود .

علاوه بر این ، یک مطالعه در مردان سالخورده نشان داد که خوردن شکلات با بهبود سلامت کلی و بهزیستی روانشناختی مرتبط است .

در حالی که نتایج این مطالعات اولیه امیدوار کننده است ، قبل از نتیجه گیری دقیق تر ، تحقیقات بیشتری در مورد تأثیر کاکائو بر روحیه و افسردگی لازم است.

خلاصه
کاکائو ممکن است با کاهش سطح استرس و بهبود آرامش ، رضایت و به طور کلی روانشناختی ، بر روحیه و علائم افسردگی تأثیرات مثبتی بگذارد. با این حال ، تحقیقات بیشتری لازم است.

6. فلاوانول ها می توانند علائم دیابت نوع 2 را بهبود بخشند

اگرچه مصرف بیش از حد شکلات مطمئناً برای کنترل قند خون مفید نیست ، اما در واقع کاکائو اثرات ضد دیابتی دارد.

مطالعات آزمایشگاهی نشان می دهد که فلاوانول های کاکائو می توانند هضم و جذب کربوهیدرات را در روده کاهش دهند ، ترشح انسولین را بهبود بخشند ، التهاب را کاهش دهند و جذب قند را از خون به عضله تحریک کنند.

برخی مطالعات نشان داده اند که مصرف بیشتر فلاوانول ، از جمله آنهایی که از کاکائو استفاده می شود ، می تواند در خطر کمتری دیابت نوع 2 باشد.

علاوه بر این ، مروری بر مطالعات انسانی نشان داد که خوردن شکلات تلخ یا کاکائو غنی از فلاوانول می تواند باعث کاهش حساسیت به انسولین ، بهبود کنترل قند خون و کاهش التهاب در افراد دیابتی و غیر دیابتی شود  .

علی رغم این نتایج امیدوار کننده ، در این تحقیقات تناقضاتی وجود دارد که برخی از مطالعات تنها یک اثر محدود ، کنترل کمی بدتر دیابت یا عدم تأثیر را پیدا کرده اند .

با این وجود ، این نتایج همراه با اثرات مثبت بیشتر بر روی سلامت قلب نشان می دهد که پلی فنول های کاکائو ممکن است تأثیر مثبتی در پیشگیری و کنترل دیابت داشته باشد ، اگرچه تحقیقات بیشتری لازم است.

خلاصه
کاکائو و شکلات تلخ ممکن است خطر ابتلا به دیابت را کاهش داده و سطح قند خون سالم را حفظ کنند. با این حال ، در شواهد علمی نتایج متناقضی وجود دارد ، بنابراین تحقیقات بیشتری لازم است.

7. ممکن است  به کنترل وزن کمک کند

تا حدودی ، مصرف کاکائو ، حتی به شکل شکلات ، ممکن است به شما در کنترل وزن کمک کند.

تصور می شود که کاکائو می تواند با تنظیم استفاده از انرژی ، کاهش اشتها و التهاب و افزایش اکسیداسیون چربی و احساس سیری کمک کند  .

یک مطالعه جمعیتی نشان داد که در افرادی که شکلات بیشتر مصرف می کنند ، BMI کمتری نسبت به افرادی که آن را کمتر می خورند ، وجود دارد ، با وجود اینکه گروه قبلی نیز کالری و چربی بیشتری مصرف می کردند .

علاوه بر این ، یک مطالعه کاهش وزن با استفاده از رژیم های غذایی کم کربوهیدرات نشان داد که گروهی که به آنها 42 گرم یا حدود 1.5 اونس شکلات کاکائو 81٪ در روز داده می شود ، سریعتر از گروه رژیم های معمولی وزن کم می کنند.

با این حال ، مطالعات دیگر نشان داده اند که مصرف شکلات باعث افزایش وزن می شود. با این حال ، بسیاری از آنها تفاوتی بین نوع شکلات مصرفی قائل نشده اند - شکلات سفید و شیر از مزایای تیره برخوردار نیستند .

به طور کلی ، به نظر می رسد که کاکائو و محصولات غنی از کاکائو ممکن است در کاهش وزن یا حفظ وزن مفید باشند ، اما مطالعات بیشتری لازم است.

خلاصه
محصولات کاکائو با کاهش وزن همراه هستند و افزودن کاکائو به رژیم غذایی شما ممکن است به کاهش سریع وزن کمک کند. با این حال ، تحقیقات بیشتری در مورد این موضوع لازم است تا مشخص شود که نوع و میزان ایده آل کاکائو دقیقاً چیست.

8- ممکن است دارای خواص محافظتی در برابر سرطان باشد

فلاوانول های موجود در میوه ها ، سبزیجات و سایر مواد غذایی به دلیل خاصیت محافظت کننده در برابر سرطان ، سمیت کم و عوارض جانبی اندک ، مورد توجه بسیاری قرار گرفته اند.

کاکائو دارای بالاترین غلظت فلاوانول از بین همه غذاها در هر وزن است و می تواند به میزان قابل توجهی در رژیم غذایی شما کمک کند .

مطالعات لوله آزمایش بر روی اجزای کاکائو نشان داده است که آنها دارای اثرات آنتی اکسیدانی هستند ، از سلول ها در برابر آسیب مولکول های واکنشی محافظت می کنند ، با التهاب مقابله می کنند ، از رشد سلول جلوگیری می کنند ، مرگ سلول سرطانی را القا می کنند و از گسترش سلول های سرطانی جلوگیری می کنند  .

مطالعات روی حیوانات با استفاده از رژیم غذایی غنی از کاکائو یا عصاره های کاکائو نتایج مثبتی در کاهش سرطان پستان ، لوزالمعده ، پروستات ، کبد و روده بزرگ و همچنین سرطان خون نشان داده است .

مطالعات انجام شده بر روی انسان ها نشان داده است که رژیم های غذایی غنی از فلاوانول با کاهش خطر ابتلا به سرطان در ارتباط هستند. با این حال ، شواهد مربوط به کاکائو به طور خاص متناقض است ، زیرا برخی از آزمایشات هیچ فایده ای پیدا نکرده و برخی حتی متوجه افزایش خطر شده اند .

مطالعات کوچک انسانی در مورد کاکائو و سرطان نشان می دهد که می تواند یک آنتی اکسیدان قوی باشد و ممکن است در پیشگیری از سرطان نقش داشته باشد. با این حال ، تحقیقات بسیار بیشتری لازم است .

خلاصه
مشخص شده است که فلاوانولهای موجود در کاکائو دارای خواص ضد سرطانی امیدوارکننده ای در آزمایشات آزمایشگاهی و آزمایشگاهی بر روی حیوانات هستند ، اما داده های آزمایشات انسانی فاقد آن است.

9. محتوای تئوبرومین و تئوفیلین ممکن است به افراد مبتلا به آسم کمک کند

آسم یک بیماری التهابی مزمن است که باعث انسداد و التهاب مجاری تنفسی می شود و می تواند زندگی را تهدید کند .

تصور می شود که کاکائو ممکن است برای افراد مبتلا به آسم مفید باشد ، زیرا حاوی ترکیبات ضد آسم مانند تئوبرومین و تئوفیلین است.

تئوبرومین مشابه کافئین است و ممکن است به سرفه مداوم کمک کند. پودر کاکائو حاوی حدود 1.9 گرم از این ترکیب در هر 100 گرم یا 3.75 اونس است .

تئوفیلین به اتساع ریه ها ، شل شدن راه های هوایی و کاهش التهاب کمک می کند .

مطالعات حیوانی نشان داده است که عصاره کاکائو می تواند هم از انقباض مجاری هوایی و هم از ضخامت بافت  بکاهد.

با این حال ، این یافته ها هنوز بر روی انسان آزمایش نشده است و مشخص نیست که آیا استفاده از کاکائو با سایر داروهای ضد آسم بی خطر است.

بنابراین ، حتی اگر این یک قضیه قابل توسعه باشد ، هنوز خیلی زود است که بگوییم چگونه کاکائو می تواند در درمان آسم استفاده شود.

خلاصه
عصاره کاکائو برخی از خواص ضد آسم را در مطالعات حیوانی نشان داده است. با این حال ، قبل از اینکه به عنوان یک روش درمانی توصیه شود ، به آزمایشات انسانی نیاز است.

10. خواص ضد باکتری و تحریک کننده سیستم ایمنی ممکن است برای دندان و پوست شما مفید باشد

چندین مطالعه اثرات محافظتی کاکائو در برابر حفره های دندانی و بیماری های لثه را بررسی کرده است.

کاکائو حاوی ترکیبات بسیاری است که دارای خواص ضد باکتری ، ضد آنزیمی و تحریک کننده سیستم ایمنی است که ممکن است در اثرات بهداشت دهان و دندان آن نقش داشته باشد.

در یک مطالعه ، موشهای آلوده به باکتریهای دهانی که به آنها عصاره کاکائو داده شده بود ، در مقایسه با آنهایی که فقط آب داشتند در حفره های دندانی کاهش قابل توجهی داشتند.

با این حال ، هیچ مطالعه قابل توجهی در مورد انسان انجام نشده است و اکثر محصولات کاکائو مصرف شده توسط انسان حاوی قند نیز هستند. در نتیجه ، برای تجربه فواید کاکائو در سلامت دهان و دندان ، محصولات جدیدی باید تولید شوند.

علی رغم نظر عمومی ، کاکائو موجود در شکلات دلیل ایجاد آکنه نیست. در حقیقت ، مشخص شده است که پلی فنول های کاکائو مزایای قابل توجهی برای پوست شما فراهم می کنند.

نشان داده شده است که مصرف طولانی مدت کاکائو به محافظت در برابر آفتاب ، گردش خون پوست و بهبود سطح و آبرسانی پوست کمک می کند.

خلاصه
کاکائو می تواند با مبارزه با باکتری هایی که باعث ایجاد پوسیدگی می شوند ، باعث سلامت دندان ها شود ، اگرچه این مورد در مورد محصولات حاوی شکر صدق نمی کند. همچنین با محافظت از پوست در برابر نور خورشید و بهبود گردش خون ، سطح پوست و آبرسانی باعث سلامت پوست می شود.

11. آسان در رژیم غذایی 

مقدار دقیق کاکائو که برای دستیابی به فواید سلامتی باید در رژیم غذایی خود بگنجانید مشخص نیست.

سازمان ایمنی غذایی اروپا برای رسیدن به مزایای سلامتی قلب ، 0.1 اونس (2.5 گرم) پودر کاکائو با فلاوانول بالا یا 0.4 اونس (10 گرم) شکلات تلخ پر فلاوانول حاوی حداقل 200 میلی گرم فلاوانول در روز را توصیه می کند .

با این حال ، این تعداد توسط دیگر محققان ، كه ادعا می كنند مقادیر بیشتری از فلاوانول ها برای دیدن مزایا لازم هستند ، بسیار كم ارزیابی شده است .

به طور کلی ، مهم است که منابع کاکائویی را انتخاب کنید که دارای محتوای فلاوانول بالا باشند - هرچه فرآوری کمتر ، بهتر است.

روش های افزودن کاکائو به رژیم غذایی شما عبارتند از:

  • شکلات تلخ بخورید: اطمینان حاصل کنید که کیفیت خوبی داشته باشد و حداقل 70٪ کاکائو داشته باشد. این راهنمای انتخاب شکلات تلخ با کیفیت بالا را بررسی کنید.
  • کاکائو گرم / سرد: کاکائو را با شیر لبنی یا شیر غیر لبنی مورد علاقه خود برای مخلوط کردن شیر شکلات مخلوط کنید.
  • اسموتی ها: کاکائو را می توان به دستورالعمل اسموتی سالم مورد علاقه شما اضافه کرد تا طعم شکلاتی و غنی تری به آن ببخشد.
  • پودینگ ها: می توانید پودر کاکائو خام (نه هلندی) را به پودینگ های خانگی مانند پودینگ صبحانه چیا یا پودینگ برنج اضافه کنید.
  • موس شکلاتی وگان: آووکادو ، کاکائو ، شیر بادام و یک شیرین کننده مانند خرما را برای یک موس شکلاتی غلیظ فرآوری کنید.
  • روی میوه بپاشید: کاکائو مخصوصاً روی موز یا توت فرنگی پاشیده می شود.
  • میله های گرانولا: کاکائو را به مخلوط گرانولای مورد علاقه خود اضافه کنید تا فواید سلامتی را از بین ببرد و عطر و طعم آن را غنی کند.

خلاصه
برای سلامتی قلب ، 0.1 اونس (2.5 گرم) پودر کاکائو با فلاوانول بالا یا 0.4 اونس (10 گرم) شکلات با فلاوانول بالا در رژیم غذایی خود بگنجانید. افزودن کاکائو می تواند طعم شکلاتی خوشمزه ای به غذاهای شما ببخشد.

نکته آخر

کاکائو هزاران سال جهان را شیفته خود کرده و قسمت عمده ای از غذاهای مدرن به شکلات است.

از مزایای سلامتی کاکائو می توان به کاهش التهاب ، بهبود سلامت قلب و مغز ، کنترل قند خون و وزن و سلامت دندان ها و پوست اشاره کرد.

افزودن به رژیم غذایی با روش های خلاقانه مقوی و آسان است. با این حال ، اگر می خواهید فواید سلامتی خود را به حداکثر برسانید ، حتماً از پودر کاکائو غیر قلیایی یا شکلات تلخ حاوی بیش از 70٪ کاکائو استفاده کنید.

به یاد داشته باشید که شکلات هنوز حاوی مقادیر قابل توجهی قند و چربی است ، بنابراین اگر می خواهید از آن استفاده کنید ، به اندازه متعادل به وعده غذایی خود اضافه کنید

منبع: www.healthline.com
برچسب ها: کاکائو سلامتی

نظرات


***توجه***

مطالب و محتوای این سایت از سایت های خارجی ترجمه شده است و برای بیماران توصیه می شود قبل از بکار بردن دستورالعمل های این سایت با پزشک خود مشورت کنند.

اگر عمده فروش ، تامین کننده، تولید کننده یا صادر کننده هستید

همین حالا محصولات خود را در "عمده بازار" به صورت رایگان ثبت نام کنید.

ثبت نام