8 مورد از مزایای سلامتی نعناع

8 مورد از مزایای سلامتی نعناع

تاریخ انتشار : 1400/02/09 00:00:00
نعناع یکی از عناصر محبوب در چندین ماده غذایی و نوشیدنی است. این مقاله نگاهی دقیق به هشت مزیت سلامتی نعناع مبتنی بر علم دارد.

نعناع نام بیش از دوازده گونه گیاهی از جمله نعناع و سکنجبین است که متعلق به تیره Mentha است.

این گیاهان به ویژه به دلیل خنک کنندگی که به آنها می دهند مشهور هستند. آنها می توانند به دو صورت تازه و خشک به غذاها اضافه شوند.

نعناع یکی از عناصر محبوب در چندین ماده غذایی و نوشیدنی است ، از چای و نوشیدنی ها گرفته تا سس ، سالاد و دسرها.

در حالی که خوردن این گیاه برخی از مزایای سلامتی را به همراه دارد ، تحقیقات نشان می دهد که بسیاری از فواید سلامتی نعناع ناشی از استفاده از آن روی پوست ، استشمام رایحه آن یا مصرف آن به عنوان کپسول است.

این مقاله نگاهی دقیق تر به هشت مزیت نعناع سلامتی مبتنی بر علم دارد.

خواص سلامتی نعناع

1. غنی از مواد مغذی

گرچه نعناع به طور معمول در مقادیر زیاد مصرف نمی شود ، اما حاوی مقدار کافی مواد مغذی است.

در حقیقت ، کمی کمتر از 1/3 فنجان یا نصف اونس (14 گرم) نعناع هندی حاوی مواد مغذی زیر است:

  • کالری: 6
  • فیبر: 1 گرم
  • ویتامین A: 12٪ از RDI
  • آهن: 9٪ از RDI
  • منگنز: 8٪ از RDI
  • فولات: 4٪ از RDI

به دلیل عطر و طعم پویا ، نعناع اغلب به مقدار کم به دستور العمل ها اضافه می شود ، بنابراین مصرف حتی 1/3 فنجان ممکن است دشوار باشد. با این حال ، ممکن است در برخی از دستورالعمل های سالاد که نعناع را در میان سایر مواد تشکیل می دهد ، به این مقدار نزدیک شوید.

نعناع به ویژه منبع خوبی از ویتامین A ، یک ویتامین محلول در چربی است که برای سلامت چشم و بینایی شب بسیار مهم است.

این ماده همچنین منبع مهمی از آنتی اکسیدان ها است ، به خصوص وقتی با گیاهان و ادویه جات دیگر مقایسه شود. آنتی اکسیدان ها به محافظت از بدن در برابر استرس اکسیداتیو ، نوعی آسیب به سلول های ناشی از رادیکال های آزاد.

خلاصه
نعناع اگرچه به طور معمول در مقادیر زیاد مصرف نمی شود ، حاوی مقادیر مناسبی از چندین ماده مغذی است و به ویژه منبع خوبی از ویتامین A و آنتی اکسیدان ها است.

2. ممکن است سندرم روده تحریک پذیر را بهبود بخشد

سندرم روده تحریک پذیر (IBS) یک اختلال شایع دستگاه گوارش است. با علائم گوارشی مانند درد معده ، گاز ، نفخ و تغییر در عادات روده مشخص می شود.

اگرچه درمان IBS اغلب شامل تغییرات رژیم غذایی و مصرف داروها است ، تحقیقات نشان می دهد که مصرف روغن نعناع به عنوان داروی گیاهی نیز می تواند مفید باشد.

روغن نعناع فلفلی حاوی ترکیبی به نام منتول است که تصور می شود از طریق اثرات آرام بخشی بر عضلات دستگاه گوارش به کاهش علائم IBS کمک می کند.

مروری بر نه مطالعه شامل بیش از 700 بیمار مبتلا به IBS نشان داد که مصرف کپسول های روغن نعناع علائم IBS را به میزان قابل توجهی بیش از کپسول های دارونما بهبود می بخشد.

یک مطالعه نشان داد که 75 درصد از بیمارانی که به مدت چهار هفته از روغن نعناع استفاده کردند ، در علائم IBS بهبودی نشان دادند ، در حالی که 38 درصد از بیماران در گروه دارونما .

قابل توجه است ، تقریباً تمام تحقیقات نشان دهنده تسکین علائم IBS از کپسول های روغن به جای برگ های نعناع خام استفاده می کردند.

خلاصه
IBS یک اختلال شایع گوارشی است. چندین مطالعه نشان داده است که مصرف کپسول های روغن نعناع علائم بیماران IBS را بهبود می بخشد.

3. ممکن است به رفع سوء هاضمه کمک کند

نعناع همچنین ممکن است در تسکین سایر مشکلات گوارشی مانند ناراحتی معده و سوء هاضمه موثر باشد.

سوء هاضمه ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که غذا قبل از ورود به بقیه دستگاه گوارش برای مدت طولانی در معده بنشیند.

مطالعات متعدد نشان داده است که هنگامی که افراد روغن نعناع را همراه با غذا می خورند ، غذا سریعتر از معده عبور می کند ، که می تواند علائم این نوع سوgesهاضمه را تسکین دهد.

یک مطالعه بالینی در افراد مبتلا به سوء هاضمه نشان داد که ترکیبی از روغن نعناع و روغن گیاه قرمزی که در کپسول مصرف می شود دارای اثراتی مشابه داروهای مورد استفاده در درمان سوء هاضمه است. این به بهبود درد معده و سایر علائم گوارشی کمک می کند .

مشابه IBS ، مطالعات برجسته توانایی نعناع در تسکین سوء هاضمه از روغن نعناع استفاده شده به جای برگ های تازه یا خشک شده است.

خلاصه
چندین مطالعه نشان داده است که روغن نعناع می تواند سرعت حرکت غذا در معده را تسریع کرده و علائم گوارشی مرتبط با سوء هاضمه را تسکین دهد.

4. می تواند عملکرد مغز را بهبود بخشد

علاوه بر مصرف نعناع ، ادعاهایی وجود دارد که استنشاق رایحه روغنهای اساسی از گیاه می تواند مزایای سلامتی از جمله بهبود عملکرد مغز را فراهم کند.

یک مطالعه شامل 144 بزرگسال جوان نشان داد که بوییدن رایحه روغن نعناع به مدت پنج دقیقه قبل از آزمایش ، بهبود قابل توجهی در حافظه ایجاد کرده است.

مطالعه دیگری نشان داد که بوییدن این روغن ها هنگام رانندگی باعث افزایش هوشیاری و کاهش سطح ناامیدی ، اضطراب و خستگی می شود .

با این حال ، همه مطالعات موافق نیستند که روغن نعناع می تواند برای عملکرد مغز مفید باشد. یک مطالعه نشان داد که گرچه رایحه روغن نشاط آور است و منجر به خستگی کمتری می شود ، اما تاثیری بر عملکرد مغز ندارد.

برای کمک به درک چگونگی عملکرد آن و بررسی اینکه آیا نعناع فلفلی عملکرد مغز را بهبود می بخشد ، تحقیقات بیشتری لازم است.

خلاصه
برخی مطالعات نشان می دهد که بوییدن رایحه روغن نعناع ممکن است حافظه و هوشیاری را بهبود بخشد ، در حالی که مطالعات دیگر اثری ندارند. برای درک بیشتر تأثیرات نعناع بر عملکرد مغز ، تحقیقات بیشتری لازم است.


5- ممکن است درد شیردهی را کاهش دهد

مادران شیرده معمولاً دچار زخم و ترک پستان می شوند که این امر می تواند شیردهی را دردناک و دشوار کند.

مطالعات نشان داده است که استفاده از نعناع روی پوست می تواند به تسکین درد مرتبط با شیردهی کمک کند.

در این مطالعات ، مادران شیرده پس از هر بار تغذیه ، اشکال مختلف نعناع را در اطراف نوک سینه قرار دادند. به طور معمول ، آنها از یک روغن اساسی به تنهایی استفاده می کنند یا با ژل یا آب مخلوط می شوند.

یک مطالعه نشان داد که استفاده از نعناع فلفلی پس از شیردهی نسبت به استفاده از شیر مادر بیان شده در جلوگیری از ترک پستانک و آرئولا موثرتر است که منجر به درد کمتر نوک پستان می شود .

مطالعه دیگری به طور مشابه نشان داد که تنها 3.8٪ از مادرانی که ژل نعناع استفاده کرده اند دچار ترک پستان شده اند ، در مقایسه با 6.9٪ از کسانی که از لانولین استفاده می کردند و 22.6٪ از کسانی که از دارونما استفاده کرده اند .

علاوه بر این ، یک مطالعه اضافی نشان داد که هم درد و شدت ترک نوک پستان در مادرانی که بعد از هر بار تغذیه از روغن نعناع استفاده می کنند ، کاهش می یابد.

خلاصه
به نظر می رسد استفاده از روغنهای اساسی نعناع به اشکال مختلف در پیشگیری و درمان ترک و نوک پستان همراه با شیردهی موثر باشد.

6. ذهنی علائم سرماخوردگی را بهبود می بخشد

بسیاری از درمان های بدون نسخه و سرماخوردگی و آنفولانزا حاوی منتول ، یک ترکیب اصلی در روغن نعناع است.

بسیاری از مردم معتقدند که منتول یک داروی ضد احتقان بینی است که می تواند از شر گرفتگی خلاص شود و جریان هوا و تنفس را بهبود بخشد.

با این حال ، مطالعات متعدد نشان می دهد که منتول هیچ عملکرد ضد احتقانی ندارد. گفته می شود ، تحقیقات همچنین نشان می دهد که منتول می تواند به طور ذهنی تنفس بینی را بهبود بخشد.

این بدان معناست که اگرچه منتول به عنوان ضد احتقان عمل نمی کند ، اما می تواند احساس راحتی در بینی از طریق بینی را در افراد ایجاد کند.

این احتمالا حداقل تسکینی را برای مبتلایان به سرماخوردگی یا آنفولانزا فراهم می کند.

خلاصه
اگرچه منتول به عنوان ضد احتقان بینی عمل نمی کند ، اما با بهبود ذهنی تنفس از طریق بینی می تواند علائم سرماخوردگی و آنفولانزا را تسکین دهد.


7. ممکن است ماسکی برای بوی بد نفس باشد

آدامس و نعناع نفس با طعم نعناع از اولین مواردی هستند که افراد در تلاش برای جلوگیری یا خلاص شدن از شر بوی بد دهان به آنها می رسند.

کارشناسان اتفاق نظر دارند که بیشتر این محصولات می توانند نفس بوی بد را برای چند ساعت پنهان کنند. با این حال ، آنها فقط بوی بد دهان را می پوشانند و از ابتدا باکتری ها یا سایر ترکیبات ایجاد کننده بوی بد دهان را کاهش نمی دهند.

از طرف دیگر ، نوشیدن چای نعناع و جویدن برگ های تازه ممکن است بتواند بوی بد دهان را پوشانده و باکتری ها را از بین ببرد ، زیرا مطالعات لوله آزمایش اثرات ضد باکتریایی روغن نعناع را برجسته کرده است.

خلاصه
نعناع های تنفسی و آدامس می توانند بوی بد را برای چند ساعت پنهان کنند اما یک راه حل طولانی مدت برای بوی بد دهان نیستند. چای نعناع و جویدن برگ نعناع ممکن است در کاهش باکتری های ایجاد کننده بوی بد دهان مفید باشد.

8. افزودن آسان به رژیم غذایی

به راحتی می توانید به سالادهای سبز ، دسرها ، اسموتی ها و حتی آب نعنا اضافه کنید. چای نعناع یکی دیگر از روش های محبوب برای جذب آن در رژیم غذایی است.

با این حال ، بسیاری از مطالعات نشان دهنده فواید نعناع برای سلامتی شامل خوردن برگها با غذا نیست. در عوض ، نعناع به عنوان کپسول مصرف شده ، روی پوست قرار گرفته یا از طریق آروماتراپی استنشاق می شود.

هنگام استفاده از نعنا برای اهداف بهداشتی ، ارزیابی آنچه به دنبال دستیابی به آن هستید و نحوه استفاده از گیاه در تحقیق برای آن منظور خاص بسیار مهم است.

لیست زیر باید به جمع بندی برخی از تحقیقات مورد بحث کمک کند.

  • خوردن برگ های تازه یا خشک: برای درمان بوی بد دهان استفاده می شود.
  • استنشاق روغنهای اساسی: ممکن است عملکرد مغز و علائم سرماخوردگی را بهبود بخشد.
  • استفاده از آن روی پوست: برای کاهش درد نوک پستان ناشی از شیردهی استفاده می شود.
  • مصرف کپسول همراه غذا: ممکن است به درمان IBS و سوi هاضمه کمک کند.
خلاصه
نعناع می تواند به راحتی به رژیم غذایی شما اضافه شود ، اگرچه بیشتر تحقیقات نشان می دهد که مزایای سلامتی شامل مصرف آن به عنوان کپسول ، استفاده از آن بر روی پوست یا استشمام آن از طریق رایحه درمانی است.

نکته آخر

نعناع به بسیاری از غذاها و نوشیدنی ها یک ماده غذایی خوشمزه و مفید اضافه می کند.

اگرچه افزودن نعناع به بسیاری از غذاها آسان است ، اما تحقیقات نشان داده است که فواید آن برای سلامتی بیشتر از نعناع استفاده شده در کپسول ، روی پوست استفاده می شود یا از طریق رایحه درمانی استنشاق می شود.

مزایای سلامتی نعناع از بهبود عملکرد مغز و علائم گوارشی تا تسکین درد شیردهی ، علائم سرماخوردگی و حتی بوی بد دهان است.



همچنین بخوانید:

ده چای گیاهی سالم که باید امتحان کنید!
انواع دمنوش های گیاهی ترکیبی
چقدر چای سبز باید در روز بنوشیم؟
شنبلیله: گیاهی با فواید چشمگیر برای سلامتی
تمام آنچه در مورد سبزی شوید باید بدانید

منبع: www.healthline.com
برچسب ها: سلامتی نعناع گیاهان دارویی

نظرات


***توجه***

مطالب و محتوای این سایت از سایت های خارجی ترجمه شده است و برای بیماران توصیه می شود قبل از بکار بردن دستورالعمل های این سایت با پزشک خود مشورت کنند.

اگر عمده فروش ، تامین کننده، تولید کننده یا صادر کننده هستید

همین حالا محصولات خود را در "عمده بازار" به صورت رایگان ثبت نام کنید.

ثبت نام