روغن آفتابگردان برای پوست چه فواید و خواصی دارد؟
روشهای زیادی وجود دارد که می توانید از روغن آفتابگردان روی پوست خود استفاده کنید. در اینجا آنچه باید بدانیم

روغن آفتابگردان حاوی چندین ترکیب است که برای پوست مفید است. آنها شامل موارد زیر هستند:

  • اسید اولئیک
  • ویتامین E
  • سسامول
  • اسید لینولئیک

منافذ پوست را نمی بندد

روغن آفتابگردان یک روغن non-comedogenic (منافذ پوست را نمی بندد)  است که بسیار جاذب است و منافذ مسدود نخواهد شد. برای اکثر افراد غیر تحریک کننده است و می تواند در انواع پوست از جمله خشکی ، عادی ، روغنی و مستعد آکنه استفاده شود.

آنتی اکسیدان ها

ویتامین E یک آنتی اکسیدان است که می تواند به محافظت از پوست در برابر رادیکال های آزاد و از اثرات سوء خورشید مانند پیری زودرس و چروک کمک کند. استفاده از فرآورده های پوستی تهیه شده با روغن آفتابگردان راهی مناسب برای به دست آوردن فواید ویتامین E برای پوست است.

خوردن غذاهایی که با روغن آفتابگردان تهیه می شود،  روش دیگری است ، اگرچه روغنهای گیاهی دیگری مانند روغن زیتون نیز وجود دارد که این ماده از نظر غذایی مفیدتر است.

مانع حفاظتی پوست

اسید لینولئیک عامل مانع حفاظتی پوست است که در حفظ رطوبت نیز کمک می کند. این ماده همچنین در صورت استفاده موضعی تاثیر ضد التهاب دارد. این باعث می شود برای پوست های خشک و برای شرایطی مانند اگزما مفید باشد.

یک منبع مطالعاتی معتبر با 19 داوطلب که مخالف فواید روغن آفتابگردان به صورت موضعی نسبت به روغن زیتون است ، نشان داد که روغن آفتابگردان در بهبود هیدراتاسیون پوست و حفظ لایه بیرونی پوست مؤثرتر است.

اسید لینولئیک موجود در روغن آفتابگردان برای محافظت از پوست در برابر باکتری ها و میکروب ها موثر است. مطالعه ای که در سال 2008 در مورد نوزادان نارس در بنگلادش انجام شد ، نشان داد که استفاده موضعی از روغن آفتابگردان به طور قابل توجهی مرگ و میر نوزادان ناشی از عفونت های بیمارستانی ، مانند زخم های حاد را کاهش می دهد.

التیام زخم

یک مطالعه کوچک درباره حیوانات همچنین نشان داد که استفاده موضعی از روغن آفتابگردان برای بهبود سریعتر زخم ها مفید است. این ممکن است به دلیل محتوای اسید اولئیک آن باشد ، که می تواند برای  زخم مفید باشد.

نحوه استفاده از آن

روشهای زیادی وجود دارد که می توانید از روغن آفتابگردان روی پوست خود استفاده کنید که شامل استفاده از کرم ها و لوسیون هایی است که حاوی روغن آفتابگردان به عنوان یک ماده تشکیل دهنده هستند.

برای مرطوب کردن یا ماساژ می توانید از روغن آفتابگردان دارای فشار ارگانیک و فشرده (cold-pressed) بر روی صورت و بدن نیز استفاده کنید:

  • مقدار کمی روغن آفتابگردان را مستقیماً در کف دست خود بریزید.
  • به آرامی روی پوست ماساژ دهید تا کاملاً جذب شود.
  • اگر از روغن آفتابگردان روی صورت خود استفاده می کنید ، سعی کنید از وارد شدن آن به چشم خودداری کنید ، زیرا ممکن است باعث تاری دید بطور موقت شود.
  • از آنجا که روغن آفتابگردان یک روغن رونده است ، می توانید مقدار کمی از روغن های دیگر را  برای رایحه ای بهتر استفاده کنید.

اگر قصد استفاده از روغن آفتابگردان را برای پوست خود دارید ، ممکن است منطقی باشد که از یک گزینه ارگانیک و دارای فشار سرد  (cold-pressed)استفاده کنید. سایر فرایندهای استخراج ممکن است مواد افزودنی را به روغن اضافه کنند یا از مزایای آن بکاهند.

خطرات روغن آفتابگردان چیست؟

روغن آفتابگردان برای بسیاری از انواع پوست تحریک کننده نیست و به طور معمول بی خطر است.

در صورت حساسیت به تخمه یا آجیل ابتدا تست کنید. اگر به دانه های آفتابگردان حساسیت دارید ، ممکن است بخواهید نوع های بسیار تصفیه شده روغن آفتابگردان را مصرف کنید. اگر حساسیت به تخمه یا آجیل دارید ، با پزشک خود مشورت کنید. ممکن است قبل از استفاده از روغن آفتابگردان روی پوست شما ، آزمایش خراش انجام شود.

ممکن است برای افرادی که به آلرژی ragweed  دارند ، خوب نباشد. برخی از افراد مبتلا به آلرژی ragweed ، حساسیت نسبت به روغن آفتابگردان دارند.

روغن آفتابگردان از چه چیز تهیه می شود

گیاهان

روغن آفتابگردان از دانه های گیاه آفتابگردان استخراج می شود. انواع مختلفی از گل آفتابگردان وجود دارد. بیشتر روغن آفتابگردان از گل آفتابگردان معمولی (Helianthus annuus) تهیه می شود.

گل آفتابگردان بومی آمریکای شمالی و جنوبی است و قرن ها از آن به عنوان منبع غذایی و زینتی استفاده می شده است.

فرآیند

روغن آفتابگردان معمولاً از طریق استخراج پرس سرد حاصل می شود. همچنین در مقادیر انبوه از طریق روشهای مختلف فشار دادن دانه ها و پالایش روغن به دست می آید. روغن آفتابگردان به عنوان چهارمین منبع روغن گیاهی در تولید صنعتی جهان می باشد.

محصولات

روغن آفتابگردان به عنوان روغن تخمه آفتابگردان نیز یاد می شود که رنگ آن  از رنگ روشن تا زرد کهربا می باشد.

امروزه روغن آفتابگردان در سراسر جهان برای پخت و پز مورد استفاده قرار می گیرد و در بسیاری از غذاهای آماده و فرآوری شده تجاری می توان یافت. همچنین از آن در رنگ و به عنوان ماده مکمل مراقبت از پوست استفاده می شود.

نکته آخر

روغن آفتابگردان یک روغن non-comedogenic است که برای هر نوع پوست مفید است. روغن ارگانیک و با فشار سرد ممکن است بهترین نوع برای استفاده برای پوست باشد.


منبع:

?What’s Good About Sunflower Oil for Skin

منبع: www.healthline.com
برچسب ها: روغن آفتابگردان سلامتی

نظرات


***توجه***

مطالب و محتوای این سایت از سایت های خارجی ترجمه شده است و برای بیماران توصیه می شود قبل از بکار بردن دستورالعمل های این سایت با پزشک خود مشورت کنند.

اگر عمده فروش ، تامین کننده، تولید کننده یا صادر کننده هستید

همین حالا محصولات خود را در "عمده بازار" به صورت رایگان ثبت نام کنید.

ثبت نام