8 مورد از خواص درمانی آناناس

8 مورد از خواص درمانی آناناس

تاریخ انتشار : 1399/01/14 22:36:49
آناناس یک میوه استوایی فو ق العاده خوشمزه و سالم است که مملو از مواد مغذی ، آنتی اکسیدان ها و آنزیم هایی است که می توانند با التهاب و بیماری مبارزه کنند.

آناناس (Ananas comosus) یک میوه استوایی فوق العاده خوشمزه و سالم است.

سرچشمه این میوه از آمریکای جنوبی بوده است، جایی که کاوشگرهای اروپایی نام آن را به دلیل شباهت با پینکون ، انتخاب  کردند.

این میوه محبوب مملو از مواد مغذی ، آنتی اکسیدان ها و سایر ترکیبات مفید مانند آنزیم هایی است که می توانند با التهاب و بیماری مبارزه کنند.

آناناس و ترکیبات آن با بسیاری از مزایای سلامتی ، از جمله کمک به هضم غذا ، تقویت ایمنی و تسریع بهبودی عمل جراحی مرتبط بوده است.

در اینجا 8 مزیت سلامتی چشمگیر از خواص  آناناس آورده شده است.

1. همراه با مواد مغذی

آناناس از نظر کالری کم است اما از مواد مغذی فوق العاده چشمگیر برخوردار است.

یک فنجان (5.8 اونس یا 165 گرم) تکه های آناناس شامل مواد زیر است:

  • کالری: 82.5
  • چربی: 1.7 گرم
  • پروتئین: 1 گرم
  • کربوهیدرات: 21.6 گرم
  • فیبر: 2.3 گرم
  • ویتامین C: 131٪ از RDI
  • منگنز: 76٪ از RDI
  • ویتامین B6: 9٪ از RDI
  • مس: 9٪ از RDI
  • تیامین: 9٪ از RDI
  • فولات: 7٪ از RDI
  • پتاسیم: 5٪ از RDI
  • منیزیم: 5٪ از RDI
  • نیاسین: 4٪ از RDI
  • پانتوتنیک اسید: 4٪ از RDI
  • ریبوفلاوین: 3٪ از RDI
  • آهن: 3٪ از RDI

آناناس همچنین حاوی مقدار کمی ویتامین A و K ، فسفر ، روی و کلسیم است.

این میوه به ویژه سرشار از ویتامین C و منگنز است و به ترتیب 131٪ و 76٪ توصیه های روزانه را ارائه می دهد.

ویتامین C برای رشد و نمو ، یک سیستم ایمنی سالم و کمک به جذب آهن از رژیم غذایی ضروری است. در ضمن ، منگنز یک ماده معدنی طبیعی است که به رشد آن کمک می کند ، یک متابولیسم سالم را حفظ می کند و خاصیت آنتی اکسیدانی دارد .

خلاصه
آناناس مملو از انواع ویتامین ها و مواد معدنی است. این میوه به ویژه سرشار از ویتامین C و منگنز است.

2. حاوی آنتی اکسیدان ضد بیماری است

آناناس نه تنها سرشار از مواد مغذی است ، بلکه حاوی آنتی اکسیدان های سالم زیادی می باشند.

آنتی اکسیدان ها مولکول هایی هستند که به بدن شما در مبارزه با استرس اکسیداتیو کمک می کنند.

استرس اکسیداتیو وضعیتی است که رادیکالهای آزاد در بدن بیش از حد وجود دارند. این رادیکال های آزاد با سلول های بدن ارتباط برقرار می کنند و باعث ایجاد آسیب هایی می شوند که با التهاب مزمن ، سیستم ایمنی ضعیف شده و بسیاری از بیماری های مضر مرتبط هستند .

آناناس به ویژه سرشار از آنتی اکسیدان های معروف به فلاونوئیدها و اسیدهای فنولیک است .

علاوه بر این ، بسیاری از آنتی اکسیدان های موجود در آناناس جهش می کنند . این امر به آنتی اکسیدان ها اجازه می دهد تا در شرایط سخت تر در بدن باقی بمانند و اثرات ماندگار تری تولید کنند .

خلاصه
آناناس منبع خوبی از آنتی اکسیدان ها است که ممکن است خطر ابتلا به بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی ، دیابت و برخی سرطان ها را کاهش دهد. بسیاری از آنتی اکسیدان های موجود در آناناس جهش می کنند ، بنابراین ممکن است اثرات ماندگاری بیشتری داشته باشند.

3. آنزیم های آناناس می توانند هضم را آسان کنند

آناناس حاوی گروهی از آنزیم های گوارشی است که به عنوان برملین شناخته می شوند .

آنها به عنوان پروتئازها عمل می کنند ، که مولکول های پروتئین را در بلوک های ساختمان خود مانند اسیدهای آمینه و پپتیدهای کوچک تجزیه می کنند .

پس از تجزیه مولکول های پروتئین ، آنها به راحتی در روده کوچک جذب می شوند. این امر به ویژه می تواند برای افراد مبتلا به نارسایی لوزالمعده مفید باشد ، شرایطی که پانکراس نمی تواند آنزیم های هضم کافی را ایجاد کند  .

به عنوان مثال ، یک مطالعه نشان داد که شرکت کنندگان با نارسایی لوزالمعده پس از مصرف یک مکمل آنزیم هضم حاوی برملین ، هضم بهتری را نسبت به مصرف همان مکمل آنزیم هضم بدون برملین تجربه کردند .

برملین به دلیل توانایی آن در تجزیه پروتئین های گوشتی سخت نیز به عنوان تندرنر(ترد کنندگی) تجاری گوشت مورد استفاده قرار می گیرد.


خلاصه
آناناس حاوی برملین ، گروهی از آنزیم های گوارشی است که پروتئین ها را تجزیه می کند. این ممکن است به هضم غذا کمک کند ، به خصوص در افرادی که نارسایی لوزالمعده دارند.

4. ممکن است به کاهش خطر سرطان کمک کند

سرطان یک بیماری مزمن است که با رشد سلول کنترل نشده تشکیل می شود.

پیشرفت آن معمولا با استرس اکسیداتیو و التهاب مزمن مرتبط است.

مطالعات متعددی نشان داده است که آناناس و ترکیبات آن ممکن است خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهند. این امر به این دلیل است که آنها ممکن است استرس اکسیداتیو را به حداقل رسانده و التهاب را کاهش دهند.

یکی از این ترکیبات گروه آنزیم های گوارشی به نام برملین است. مطالعات لوله آزمایش نشان داده اند که بروملین ممکن است به مبارزه با سرطان نیز کمک کند .

به عنوان مثال ، دو مطالعه لوله آزمایش نشان داد كه برملین رشد سلولهای سرطانی پستان را نابود كرده و مرگ سلول را تحریک می كند  .

سایر مطالعات لوله آزمایش نشان می دهد که برملین سرطان را در پوست ، مجاری صفراوی ، سیستم معده و روده بزرگ ، و در مناطق دیگر نابود می کند.

آزمایشات آزمایشگاهی حیوانات نشان داده است که بروملین ممکن است سیستم ایمنی بدن را برای تولید مولکولهایی که سلولهای سفید خون را در نابودی رشد سلولهای سرطانی و از بین بردن سلولهای سرطانی مؤثرتر می کنند، تحریک کند .

گفته می شود ، آناناس نسبت به مکمل ها حاوی برملین بسیار کمتری است. قبل از نتیجه گیری می توان تحقیقات انسانی بیشتری انجام داد.

خلاصه
آناناس حاوی ترکیباتی است که استرس اکسیداتیو و التهاب را کاهش می دهد ، که هر دو با سرطان در ارتباط هستند. یکی از این ترکیبات آنزیم بروملین است که ممکن است باعث تحریک مرگ سلولی در سلولهای سرطانی خاص و عملکرد سلولهای سفید خون شود.

5. ممکن است باعث مصونیت شود و التهاب را از بین ببرد

آناناس از قرنها پیش بخشی از طب سنتی بوده است.

آنها حاوی طیف گسترده ای از ویتامین ها ، مواد معدنی و آنزیم هایی مانند برملین هستند که ممکن است به طور جمعی ایمنی را تقویت کرده و التهاب را نابود کنند .

یک مطالعه نه هفته ای 98 کودک سالم را روزانه یا بدون آناناس ، مقداری آناناس (140 گرم) یا مقدار زیادی آناناس (280 گرم)  تغذیه کردند که ببینند آیا آناناس سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند یا خیر.

کودکانی که آناناس می خورند خطر عفونت ویروسی و باکتریایی به میزان قابل توجهی کمتر داشتند. همچنین كودكانی كه آناناس بیشتری را می خوردند تقریباً چهار برابر گلبول های سفید كننده با بیماری (گرانولوسیت ها) نسبت به دو گروه دیگر داشتند.

یک مطالعه دیگر نشان داد که کودکان مبتلا به عفونت سینوس در مقایسه با یک درمان استاندارد یا ترکیبی از این دو از مکمل برملین ، سریعتر بهبود می یابند.

علاوه بر این ، مطالعات نشان داده است که برملین می تواند نشانگرهای التهاب را کاهش دهد .

اعتقاد بر این است که این خاصیت ضد التهابی به سیستم ایمنی بدن کمک می کند.

خلاصه
آناناس خواص ضد التهابی دارد که ممکن است سیستم ایمنی بدن را تقویت کند.

6. ممکن است علائم آرتروز را سهولت دهد

آرتروز بیش از 54 میلیون بزرگسال در ایالات متحده را تحت تأثیر قرار داده است  .

انواع مختلفی از آرتروز وجود دارد ، اما بیشتر آنها شامل التهاب در مفاصل است.

از آنجا که آناناس حاوی برملین است ، که دارای خواص ضد التهابی است ، معمولا تصور می شود که ممکن است برای افرادی که آرتروز التهابی دارند ، تسکین درد ایجاد کند .

در حقیقت ، تحقیقات از اوایل دهه 1960 نشان می دهد که بروملین برای تسکین علائم آرتروز روماتوئید ، نوعی آرتروز که شامل التهاب مفاصل است  استفاده شده است.

چندین مطالعه اخیر به اثربخشی بروملین در معالجه آرتروز پرداخته است.

یک مطالعه در بیماران مبتلا به آرتروز نشان داد که مصرف یک مکمل آنزیم هضم حاوی بروملین به تسکین درد به همان اندازه مؤثر است که داروهای آرتروز شایع مانند دیکلوفناک موثر است.

علاوه بر این ، یک بررسی توانایی بروملین را در درمان استئوآرتریت بررسی کرده است. نتیجه گیری: بروملین توانایی كاهش علائم ورم مفاصل را دارد ، به ویژه در كوتاه مدت  .

با این حال ، هنوز مشخص نیست که آیا بروملین می تواند یک درمان طولانی مدت برای علائم آرتروز باشد یا خیر. قبل از توصیه بروملین برای رفع علائم آرتروز ، مطالعات طولانی تری لازم است.

خلاصه
خواص ضد التهابی آناناس ممکن است برای افرادی که انواع متفاوتی از ورم مفاصل دارند ، تسکین علائم کوتاه مدت ایجاد کند.

7. ممکن است به بهبود بعد از عمل جراحی یا ورزش شدید کمک کند

خوردن آناناس ممکن است مدت زمان لازم برای بهبودی جراحی یا ورزش را کاهش دهد.

این امر تا حد زیادی به دلیل خاصیت ضد التهابی برملین است.

مطالعات متعددی نشان داده اند که برملین ممکن است التهاب ، تورم ، کبودی و دردی را که اغلب بعد از عمل ایجاد می شود ، کاهش دهد. همچنین به نظر می رسد نشانگرهای التهاب را کاهش دهد  .

به عنوان مثال ، یک مطالعه نشان داد افرادی که قبل از جراحی دندان برملین مصرف می کردند ، نسبت به افرادی که چنین نکرده اند ، درد کاهش داده شده است و احساس راحتی می کردند. در حقیقت ، به نظر می رسد که به عنوان داروهای ضد التهاب رایج میزان تسکین مشابهی را فراهم می کند.

ورزش شدید همچنین می تواند به بافت عضله آسیب برساند و باعث التهاب اطراف آن شود. عضلات مبتلا نمی توانند به اندازه کافی نیرو تولید کنند و تا سه روز دچار درد می شوند.

اعتقاد بر این است که پروتئین هایی مانند بروملین با کاهش التهاب در اطراف بافت عضلانی آسیب دیده ، بهبودی در آسیب های ناشی از ورزش شدید را تسریع می کنند  .

یک مطالعه این تئوری را با تهیه مکمل آنزیم هضم کننده در اختیار شرکت کنندگان قرار داد که حاوی برملین بعد از 45 دقیقه ورزش شدید بر روی تردمیل بود. افرادی که مکمل مصرف می کردند ، التهاب کمتری داشتند و پس از آن قدرت بیشتری حفظ می کردند .

چندین مطالعه دیگر نشان داده است که بروملین می تواند بهبودی در برابر صدمات ناشی از ورزش را تسریع کند  .

خلاصه
بروملین موجود در آناناس ممکن است التهاب ، تورم ، کبودی و درد ناشی از عمل جراحی را کاهش دهد. خواص ضد التهابی بروملین همچنین با کاهش التهاب بافت ممکن است به بهبودی بعد از ورزش شدید کمک کند.

8. خوشمزه و آسان برای اضافه شدن به رژیم غذایی

آناناس شیرین ، راحت و آسان برای ادغام در رژیم غذایی شماست.

آناناس در بازار در تمام طول سال با قیمت مناسب و در دسترس است ، زیرا می توان آن را تازه ، کنسرو یا منجمد خریداری کرد.

می توانید از آن به تنهایی یا اسموتی ها ، سالادها یا پیتزاهای خانگی لذت ببرید.

در اینجا چند ایده آسان برای استفاده از دستور آناناس آورده شده است:

صبحانه: آناناس ، زغال اخته و اسموتی ماست یونانی

سالاد: سالاد مرغ کباب گرمسیری ، بادام ، زغال اخته و آناناس

ناهار: همبرگر خانگی هاوایی (همبرگر گوشت گاو با انگشتر آناناس)

شام: ژامبون پخته شده با آناناس و گیلاس

دسر: سالاد میوه آناناس

خلاصه
آناناس خوشمزه ، در دسترس و آسان برای اضافه کردن به رژیم غذایی است.

نکته آخر

آناناس خوشمزه ، کم کالری و پر از مواد مغذی و آنتی اکسیدان است.

مواد مغذی و ترکیبات آنها با خواص سلامتی چشمگیر از جمله بهبود هضم غذا ، کاهش خطر ابتلا به سرطان ، بهبود ایمنی ، تسکین علائم آرتریت و بهبود بهبودی بعد از عمل و ورزش شدید همراه بوده است.

آناناس همچنین فوق العاده متنوع است و به روش های مختلفی قابل مصرف است.

برای تجربه فواید سلامتی آنها ، سعی کنید آناناس را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

منبع: www.healthline.com
برچسب ها: سلامتی آناناس

نظرات


***توجه***

مطالب و محتوای این سایت از سایت های خارجی ترجمه شده است و برای بیماران توصیه می شود قبل از بکار بردن دستورالعمل های این سایت با پزشک خود مشورت کنند.

اگر عمده فروش ، تامین کننده، تولید کننده یا صادر کننده هستید

همین حالا محصولات خود را در "عمده بازار" به صورت رایگان ثبت نام کنید.

ثبت نام