7 فایده اثبات شده جینسینگ در سلامتی

7 فایده اثبات شده جینسینگ در سلامتی

تاریخ انتشار : 1400/03/09 18:52:16
قرن هاست که از جینسینگ در طب سنتی چین استفاده می شود. در اینجا 8 فایده اثبات شده جینسینگ آورده شده است.

قرن هاست که از جینسینگ در طب سنتی چین استفاده می شود.

این گیاه کم رشد و کوتاه ، دارای ریشه های گوشتی ، بسته به مدت رشد ، به سه روش طبقه بندی می شود: تازه ، سفید یا قرمز.

جینسینگ تازه قبل از 4 سال برداشت می شود ، در حالی که جینسینگ سفید بین 4-6 سال و جینسینگ قرمز بعد از 6 سال یا بیشتر برداشت می شود.

انواع مختلفی از این گیاه وجود دارد ، اما محبوب ترین آنها جینسینگ آمریکایی (Panax quinquefolius) و جینسینگ آسیایی (Panax ginseng) است.

جینسینگ آمریکایی و آسیایی از نظر غلظت ترکیبات فعال و اثرات آن بر بدن متفاوت است. اعتقاد بر این است که جینسینگ آمریکایی به عنوان یک عامل آرامش بخش کار می کند ، در حالی که انواع آسیایی دارای یک اثر تقویت کننده است 

جینسینگ حاوی دو ترکیب قابل توجه است: جینسنوزیدها و گینتونین. این ترکیبات مکمل یکدیگر هستند تا مزایای سلامتی را تأمین کنند .

در اینجا 7 مزایای جینسینگ برای سلامت بر اساس شواهد آورده شده است.

خواص جینسینگ

1. آنتی اکسیدان قوی که ممکن است التهاب را کاهش دهد

جینسینگ دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی مفیدی است .

برخی از مطالعات لوله آزمایش نشان داده است که عصاره های جینسینگ و ترکیبات جینسنوزید می توانند التهاب را مهار کرده و ظرفیت آنتی اکسیدانی را در سلول ها افزایش دهند.

به عنوان مثال ، یک مطالعه لوله آزمایش نشان داد که عصاره جینسنگ قرمز کره ای باعث کاهش التهاب و بهبود فعالیت آنتی اکسیدانی سلولهای پوستی افراد مبتلا به اگزما می شود.

همچنین نتایج امیدوار کننده در انسان است.

یک مطالعه روی 18 ورزشکار جوان مرد را که 2 گرم عصاره جینسنگ قرمز کره ای سه بار در روز و به مدت هفت روز مصرف کرد ، بررسی کرد.

پس از انجام آزمایش ورزشی ، مردان دارای برخی از نشانه های التهابی بودند. این سطح نسبت به گروه دارونما به طور قابل توجهی پایین تر بود و پس از آزمایش تا 72 ساعت ادامه داشت .

با این حال ، لازم به ذکر است که گروه دارونما یک گیاه دارویی متفاوت دریافت کرده است ، بنابراین این نتایج باید با یک دانه نمک گرفته شود و مطالعات بیشتری لازم است.

سرانجام ، یک مطالعه بزرگتر 71 زن یائسه را که به مدت 12 هفته روزانه 3 گرم جینسینگ قرمز یا دارونما مصرف می کردند ، دنبال کرد. سپس فعالیت آنتی اکسیدانی و نشانگرهای استرس اکسیداتیو اندازه گیری شد.

محققان نتیجه گرفتند که جینسینگ قرمز ممکن است با افزایش فعالیت های آنزیم آنتی اکسیدانی به کاهش استرس اکسیداتیو کمک کند .

خلاصه
ثابت شده است که جینسینگ به کاهش نشانه های التهابی کمک می کند و به محافظت در برابر استرس اکسیداتیو کمک می کند.

2. ممکن است به عملکرد مغز کمک کند

جینسینگ می تواند به بهبود عملکردهای مغز مانند حافظه ، رفتار و خلق و خو کمک کند.

برخی مطالعات لوله آزمایشگاهی و حیوانی نشان می دهد که اجزای موجود در جینسینگ ، مانند جینسنوزیدها و ترکیب K ، می توانند از مغز در برابر آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد محافظت کنند.

یک مطالعه 30 فرد سالم را که روزانه 200 میلی گرم جینسینگ Panax به مدت چهار هفته مصرف کردند ، دنبال کرد. در پایان مطالعه ، آنها بهبود در سلامت روان ، عملکرد اجتماعی و خلق و خوی را نشان دادند.

با این حال ، این مزایا بعد از 8 هفته قابل توجه نیستند ، که نشان می دهد اثرات جینسینگ با استفاده طولانی مدت ممکن است کاهش یابد.

یک مطالعه دیگر بررسی کرد که چگونه تک دوزهای 200 یا 400 میلی گرم جینسینگ Panax بر عملکرد ذهنی ، خستگی ذهنی و سطح قند خون در 30 بزرگسال سالم قبل و بعد از 10 دقیقه آزمایش ذهنی تأثیر می گذارد.

دوز 200 میلی گرم ، برخلاف دوز 400 میلی گرم ، در بهبود عملکرد ذهنی و خستگی در طول آزمایش موثرتر بود.

ممکن است جینسینگ به جذب قند خون توسط سلول ها کمک کند ، که می تواند باعث افزایش عملکرد و کاهش خستگی ذهنی شود. هنوز مشخص نیست که چرا دوز پایین تر از دوز بالاتر موثر بود.

مطالعه سوم نشان داد که مصرف 400 میلی گرم جینسینگ Panax روزانه به مدت هشت روز باعث بهبود آرامش و مهارت های ریاضی می شود .

علاوه بر این ، سایر مطالعات تأثیرات مثبتی بر عملکرد و رفتار مغز در افراد مبتلا به بیماری آلزایمر نشان دادند.

خلاصه
نشان داده شده است که جینسینگ به عملکردهای ذهنی ، احساس آرامش و خلق و خوی در افراد سالم و مبتلایان به آلزایمر سود می رساند.

3. می تواند اختلال نعوظ را بهبود بخشد

تحقیقات نشان داده است که جینسینگ ممکن است یک گزینه مفید برای درمان اختلال نعوظ (ED) در مردان باشد (21 منبع معتبر ، منبع 22 معتبر).

به نظر می رسد که ترکیبات موجود در آن ممکن است از استرس اکسیداتیو در رگ های خونی و بافت های آلت تناسلی محافظت کرده و به بازگرداندن عملکرد طبیعی کمک کنند .

علاوه بر این ، مطالعات نشان داده است که جینسینگ ممکن است باعث تولید اکسید نیتریک شود ، ترکیبی که باعث آرامش عضلات در آلت تناسلی می شود و گردش خون را افزایش می دهد.

یک مطالعه نشان داد که مردان تحت درمان با جینسینگ قرمز کره ای 60 درصد در علائم ED بهبود داشتند ، در مقایسه با 30 درصد بهبود تولید شده توسط دارویی که برای درمان ED استفاده می شود.

علاوه بر این ، مطالعه دیگری نشان داد که 86 مرد مبتلا به ED پس از 8000 مصرف 1000 میلی گرم عصاره جینسنگ پیر ، بهبود قابل توجهی در عملکرد نعوظ و رضایت کلی داشتند.

با این حال ، برای نتیجه گیری قطعی در مورد اثرات جینسینگ بر روی ED ، به مطالعات بیشتری نیاز است.

خلاصه
جینسینگ با کاهش استرس اکسیداتیو در بافتها و افزایش جریان خون در عضلات آلت تناسلی ممکن است علائم اختلال نعوظ را بهبود بخشد.

4- ممکن است سیستم ایمنی بدن را تقویت کند

جینسینگ ممکن است سیستم ایمنی بدن را تقویت کند.

برخی از مطالعات بررسی اثرات آن بر سیستم ایمنی بدن ، بر بیماران سرطانی تحت عمل جراحی یا شیمی درمانی متمرکز شده است.

یک مطالعه 39 نفر را که از جراحی سرطان معده بهبود می یافتند ، انجام داد و روزانه به مدت دو سال با 5400 میلی گرم جینسینگ آنها را درمان کرد.

جالب اینجاست که این افراد پیشرفتهای چشمگیری در عملکرد سیستم ایمنی بدن و عود کمتر علائم داشتند .

مطالعه دیگری تأثیر عصاره جینسنگ قرمز را بر روی نشانگرهای سیستم ایمنی بدن در افراد مبتلا به سرطان معده پیشرفته که تحت شیمی درمانی پس از جراحی قرار گرفتند ، بررسی کرد.

بعد از سه ماه ، کسانی که عصاره جینسنگ قرمز مصرف می کردند دارای نشانگر سیستم ایمنی بهتری نسبت به گروه کنترل یا دارونما بودند .

علاوه بر این ، یک مطالعه نشان داد که افرادی که جینسینگ مصرف می کنند ، می توانند تا پنج سال پس از جراحی درمانی تا 35٪ احتمال زندگی بدون بیماری و 38٪ بقا در مقایسه با افرادی که آن را مصرف نمی کنند ، داشته باشند .

به نظر می رسد عصاره جینسینگ می تواند اثر واکسیناسیون علیه بیماری هایی مانند آنفلوانزا را نیز تقویت کند.

حتی اگر این مطالعات بهبود نشانگرهای سیستم ایمنی بدن در افراد مبتلا به سرطان را نشان می دهد ، تحقیقات بیشتری برای اثبات اثر جینسینگ در تقویت مقاومت در برابر عفونت در افراد سالم لازم است .

خلاصه
جینسینگ ممکن است سیستم ایمنی بدن را در مبتلایان به سرطان تقویت کند و حتی اثرات برخی واکسن ها را نیز افزایش دهد.

5- ممکن است فواید بالقوه ای در برابر سرطان داشته باشد

جینسینگ ممکن است در کاهش خطر ابتلا به برخی سرطان ها مفید باشد.

نشان داده شده است که جینسنوزیدهای موجود در این گیاه به کاهش التهاب کمک می کند و از آنتی اکسیدان محافظت می کند .

چرخه سلولی فرآیندی است که طی آن سلولها به طور معمول رشد و تقسیم می شوند. جینسنوزیدها می توانند با جلوگیری از تولید و رشد غیرطبیعی سلول ، از این چرخه سود ببرند .

با بررسی چندین مطالعه به این نتیجه رسیدند که افرادی که از جینسینگ استفاده می کنند ممکن است 16٪ در معرض خطر ابتلا به سرطان باشند .

علاوه بر این ، یک مطالعه مشاهده ای نشان داد که افرادی که جینسینگ مصرف می کنند کمتر از کسانی که آن را مصرف نمی کنند ، به سرطان های لب ، دهان ، مری ، معده ، روده بزرگ ، کبد و ریه مبتلا می شوند .

جینسینگ همچنین ممکن است به بهبود سلامت بیماران تحت شیمی درمانی ، کاهش عوارض جانبی و تقویت اثر برخی داروهای درمانی کمک کند .

در حالی که مطالعات مربوط به نقش جینسینگ در پیشگیری از سرطان فوایدی را نشان می دهد ، اما نتیجه قطعی نداشته است.

خلاصه
به نظر می رسد جینسنوزیدهای موجود در جینسینگ التهاب را تنظیم می کنند ، از آنتی اکسیدان محافظت می کنند و سلامت سلول ها را حفظ می کنند ، که می تواند به کاهش خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان کمک کند. با این وجود ، تحقیقات بیشتری لازم است.

6. ممکن است با خستگی مبارزه کند و سطح انرژی را افزایش دهد

نشان داده شده است که جینسینگ به مبارزه با خستگی و تقویت انرژی کمک می کند.

مطالعات مختلف حیوانی برخی از اجزای موجود در جینسینگ مانند پلی ساکاریدها و الیگوپپتیدها را با استرس اکسیداتیو کمتر و تولید انرژی بیشتر در سلول ها مرتبط کرده است ، که می تواند به مبارزه با خستگی کمک کند .

در یک مطالعه چهار هفته ای ، تأثیرات دادن 1 یا 2 گرم جینسینگ Panax یا دارونما به 90 نفر با خستگی مزمن بررسی شد.

کسانی که به آنها جینسینگ Panax داده شده است ، خستگی جسمی و روحی و همچنین کاهش استرس اکسیداتیو را نسبت به افرادی که دارونما مصرف می کنند ، کمتر تجربه می کنند.

مطالعه دیگر به 364 بازمانده از سرطان که خستگی 2000 میلی گرم جینسینگ آمریکایی یا دارونما را تجربه کرده اند ، پرداخت. بعد از هشت هفته ، در گروه جینسینگ میزان خستگی به طور قابل توجهی پایین تر از افراد در گروه دارونما بود.

علاوه بر این ، بررسی بیش از 155 مطالعه نشان داد که مکمل های جینسینگ نه تنها به کاهش خستگی کمک می کنند بلکه باعث افزایش فعالیت بدنی نیز می شوند.

خلاصه
جینسینگ با کاهش آسیب اکسیداتیو و افزایش تولید انرژی در سلول ها ، ممکن است به مبارزه با خستگی و تقویت فعالیت بدنی کمک کند.

7. می تواند قند خون را کاهش دهد

به نظر می رسد جینسینگ در کنترل گلوکز خون در افراد مبتلا و بدون دیابت مفید باشد.

نشان داده شده است که جینسینگ آمریکایی و آسیایی عملکرد سلول پانکراس را بهبود می بخشد ، تولید انسولین را افزایش می دهد و جذب قند خون را در بافت ها افزایش می دهد .

علاوه بر این ، مطالعات نشان می دهد که عصاره های جینسینگ با ایجاد محافظت از آنتی اکسیدان که باعث کاهش رادیکال های آزاد در سلول های افراد دیابتی می شود ، کمک می کند.

یک مطالعه اثرات 6 گرم جینسینگ قرمز کره ای را به همراه دارو یا رژیم غذایی ضد دیابت معمول در 19 فرد مبتلا به دیابت نوع 2 ارزیابی کرد.

جالب اینجاست که آنها قادر به کنترل خوب قند خون در طول مطالعه 12 هفته ای بودند. آنها همچنین 11٪ کاهش در سطح قند خون ، 38٪ کاهش انسولین ناشتا و 33٪ افزایش حساسیت به انسولین داشتند.

مطالعه دیگری نشان داد که جینسینگ آمریکایی پس از انجام آزمایش نوشیدنی شیرین به بهبود سطح قند خون در 10 فرد سالم کمک کرد.

به نظر می رسد جینسینگ قرمز تخمیر شده حتی می تواند در کنترل قند خون موثرتر باشد. جینسینگ تخمیر شده با کمک باکتری های زنده تولید می شود که جینسنوزیدها را به شکل جذب و قوی تر تبدیل می کند .

در حقیقت ، یک مطالعه نشان داد که مصرف روزانه 2.7 گرم جینسینگ قرمز تخمیر شده در مقایسه با دارونما در کاهش قند خون و افزایش سطح انسولین بعد از یک وعده غذایی آزمایشی موثر است.

خلاصه
جینسینگ ، به ویژه جینسینگ قرمز تخمیر شده ، ممکن است به افزایش تولید انسولین ، افزایش جذب قند خون در سلول ها و محافظت آنتی اکسیدانی کمک کند.

افزودن آسان به رژیم غذایی

ریشه جینسینگ را می توان از بسیاری جهات مصرف کرد. می توان آن را به صورت خام مصرف کرد یا می توانید به آرامی آن را بخارپز کنید تا نرم شود.

همچنین می توان آن را در آب قرار داد تا چای درست کند. برای این کار ، فقط آب گرم را به جینسینگ تازه بریده شده اضافه کنید و بگذارید چند دقیقه خم شود.

جینسینگ را می توان به دستور العمل های مختلف مانند سوپ و مواد غذایی سرخ کرده نیز اضافه کرد. و عصاره را می توان به صورت پودر ، قرص ، کپسول و روغن یافت.

میزان مصرف شما به شرایطی که می خواهید بهبود یابد بستگی دارد. به طور کلی ، دوزهای روزانه 1-2 گرم ریشه جینسینگ خام یا 400-400 میلی گرم عصاره پیشنهاد می شود. بهتر است با دوزهای کمتری شروع و با گذشت زمان افزایش یابد.

به دنبال یک عصاره جینسینگ استاندارد باشید که حاوی 2-3٪ کل جینسنوزیدها باشد و قبل از غذا آن را مصرف کنید تا جذب آن افزایش یابد و از مزایای کامل آن بهره مند شوید.

خلاصه
جینسینگ را می توان به صورت خام خورده ، چای درست کرده یا به غذاهای مختلف اضافه کرد. همچنین می تواند به صورت پودر ، کپسول یا روغن مصرف شود.

ایمنی و عوارض جانبی بالقوه

طبق تحقیقات ، جینسینگ ایمن به نظر می رسد و نباید هیچ گونه عوارض جانبی جدی ایجاد کند.

با این حال ، افرادی که از داروهای دیابت استفاده می کنند باید هنگام استفاده از جینسینگ سطح قند خون خود را از نزدیک کنترل کنند تا اطمینان حاصل کنند که این سطح خیلی پایین نمی رود.

علاوه بر این ، جینسینگ ممکن است اثر داروهای ضد انعقاد را کاهش دهد.

به همین دلایل ، قبل از مصرف مکمل با پزشک خود صحبت کنید.

توجه داشته باشید که به دلیل عدم انجام مطالعات ایمنی ، جینسینگ برای کودکان یا زنانی که باردار یا شیرده هستند توصیه نمی شود.

سرانجام ، شواهدی وجود دارد که نشان می دهد استفاده طولانی مدت از جینسینگ می تواند اثربخشی آن را در بدن کاهش دهد.

برای به حداکثر رساندن مزایای آن ، باید جینسینگ را در چرخه های 2–3 هفته ای با یک یا دو هفته وقفه در این میان مصرف کنید (14 منبع معتبر).

خلاصه
در حالی که جینسینگ ایمن به نظر می رسد ، افرادی که داروهای خاصی مصرف می کنند باید به تداخلات احتمالی دارویی توجه کنند.

نکته آخر

جینسینگ یک مکمل گیاهی است که قرن ها در طب چینی استفاده می شده است.

معمولاً به دلیل اثرات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی مورد تبلیغ قرار می گیرد. همچنین می تواند به تنظیم سطح قند خون کمک کند و برای برخی از سرطان ها مزایایی داشته باشد.

علاوه بر این ، جینسینگ ممکن است سیستم ایمنی بدن را تقویت کند ، عملکرد مغز را تقویت کند ، با خستگی مبارزه کند و علائم اختلال نعوظ را بهبود بخشد.

جینسینگ را می توان به صورت خام یا کمی بخارپز مصرف کرد. همچنین می تواند به راحتی از طریق عصاره ، کپسول یا پودر به رژیم غذایی شما اضافه شود.

چه بخواهید شرایط خاصی را بهبود ببخشید و چه اینکه به سلامتی خود کمک کنید ، جینسینگ مطمئناً ارزش امتحان کردن را دارد.

منبع: 7 فایده اثبات شده جینسینگ در سلامتی
برچسب ها: 7 فایده اثبات شده جینسینگ در سلامتی

نظرات


***توجه***

مطالب و محتوای این سایت از سایت های خارجی ترجمه شده است و برای بیماران توصیه می شود قبل از بکار بردن دستورالعمل های این سایت با پزشک خود مشورت کنند.

اگر عمده فروش ، تامین کننده، تولید کننده یا صادر کننده هستید

همین حالا محصولات خود را در "عمده بازار" به صورت رایگان ثبت نام کنید.

ثبت نام