9 خاصیت فوق العاده سلامتی سیاهدانه

9 خاصیت فوق العاده سلامتی سیاهدانه

تاریخ انتشار : 1400/02/11 12:39:29
سیاهدانه ، یا دانه های کالونجی ، به دلیل مصارف آشپزی و دارویی معروف هستند. در اینجا 9 خاصیت قابل توجه سیاهدانه برای سلامتی آورده شده است.

سیاه دانه به هندی کالونجی ،و به نام علمی آن Nigella sativa نیز شناخته می شود ، از خانواده گیاهان گلدار است.

قد آن تا 12 اینچ (30 سانتی متر) قد می رسد و میوه ای با دانه هایی تولید می کند که به عنوان ادویه ای خوش طعم در بسیاری از غذاها استفاده می شود.

سیاهدانه علاوه بر کاربرد آشپزی ، به دلیل خواص دارویی نیز شناخته شده است.

در حقیقت ، استفاده از آن را می توان قرن ها به عنوان یک درمان طبیعی برای همه چیز ، از برونشیت گرفته تا اسهال ، جستجو کرد .

در این مقاله 9 مورد از چشمگیرترین مزایای سیاهدانه با حمایت علمی بحث می شود ، به علاوه اینکه چگونه می توانید آن را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

خواص سیاهدانه

1. مملو از آنتی اکسیدان

آنتی اکسیدان ها موادی هستند که رادیکال های آزاد مضر را خنثی می کنند و از آسیب اکسیداتیو به سلول ها جلوگیری می کنند.

تحقیقات نشان می دهد آنتی اکسیدان ها می توانند تأثیر زیادی بر سلامتی و بیماری ها داشته باشند.

در حقیقت ، برخی مطالعات نشان می دهد که آنتی اکسیدان ها ممکن است از انواع مختلف بیماری های مزمن از جمله سرطان ، دیابت ، بیماری های قلبی و چاقی محافظت کنند .

چندین ترکیب موجود در سیاهدانه، مانند تیموکینون ، کارواکرول ، t-anethole و 4-terpineol ، مسئول خواص آنتی اکسیدانی قوی آن هستند  .

یک مطالعه در لوله آزمایش نشان داد که روغن سیاهدانه به عنوان یک آنتی اکسیدان نیز عمل می کند .

با این حال ، تحقیقات بیشتری برای تعیین چگونگی تأثیر آنتی اکسیدان های موجود در سیاهدانه بر سلامتی در انسان مورد نیاز است.

خلاصه
برخی از مطالعات آزمایشگاهی نشان داده است که مقدار بالای آنتی اکسیدان سیاهدانه می تواند به محافظت در برابر بیماری کمک کند.

2. ممکن است کلسترول را کاهش دهد

کلسترول ماده ای چربی مانند است که در بدن شما یافت می شود. در حالی که به مقداری کلسترول نیاز دارید ، مقادیر زیاد می تواند در خون شما جمع شده و خطر بیماری قلبی را افزایش دهد.

ثابت شده است که سیاهدانه به ویژه در کاهش کلسترول موثر است.

یک بررسی از 17 مطالعه نشان داد که مکمل سیاهدانه با کاهش قابل توجهی در کلسترول LDL کل و "بد" و همچنین تری گلیسیرید خون همراه است.

جالب است بدانید که روغن سیاهدانه تأثیر بیشتری نسبت به پودر دانه سیاهدانه دارد. با این حال ، تنها پودر دانه میزان کلسترول HDL "خوب" را افزایش می دهد .

مطالعه دیگری روی 57 نفر مبتلا به دیابت نشان داد که مکمل سیاهدانه به مدت یک سال باعث کاهش کلسترول LDL و کل می شود ، در حالی که کلسترول HDL را افزایش می دهد .

سرانجام ، یک مطالعه بر روی 94 فرد مبتلا به دیابت با یافته های مشابهی روبرو شد که گزارش داد مصرف روزانه 2 گرم سیاهدانه به مدت 12 هفته باعث کاهش کلسترول کل و LDL می شود .

خلاصه
چندین مطالعه نشان داده است که مکمل سیاهدانه می تواند به کاهش کلسترول LDL کل و "بد" کمک کند.

3. می تواند دارای خواص مبارزه با سرطان باشد

سیاهدانه سرشار از آنتی اکسیدان است که به خنثی سازی رادیکال های آزاد مضر کمک می کند تا به توسعه بیماری هایی مانند سرطان کمک کنند.

مطالعات آزمایشگاهی نتایج قابل توجهی در مورد اثرات ضد سرطانی بالقوه سیاهدانه و تیموکینون ، ترکیب فعال آن پیدا کرده است.

به عنوان مثال ، یک مطالعه لوله آزمایش نشان داد که تیموکینون باعث مردن سلول های سرطانی خون می شود  .

یک مطالعه آزمایش لوله ای دیگر نشان داد که عصاره سیاهدانه به غیرفعال سازی سلول های سرطانی پستان کمک می کند.

سایر مطالعات لوله آزمایش نشان می دهد که سیاهدانه و اجزای آن ممکن است در برابر انواع مختلف دیگری از سرطان از جمله سرطان لوزالمعده ، ریه ، دهانه رحم ، پروستات ، پوست و روده بزرگ نیز موثر باشد  .

با این حال ، هیچ مدرکی در مورد اثرات ضد سرطانی سیاهدانه در انسان وجود ندارد. مطالعات لازم است تا بررسی شود آیا سیاهدانه هنگام استفاده به عنوان ادویه یا مکمل ، فوایدی برای مقابله با سرطان دارد.

خلاصه
مطالعات لوله آزمایش نشان داده است که سیاهدانه و اجزای آن ممکن است اثرات ضد سرطانی داشته باشند.

4- می تواند به از بین بردن باکتری کمک کند

باکتری های ایجاد کننده بیماری مسئول لیست طولانی عفونت های خطرناک هستند ، از عفونت گوش گرفته تا ذات الریه.

برخی از مطالعات آزمایشگاهی نشان داده اند که سیاهدانه ممکن است خاصیت ضد باکتری داشته و در مقابله با برخی از گونه های باکتری موثر باشد.

یک مطالعه سیاهدانه را به صورت موضعی روی نوزادان مبتلا به عفونت پوستی استافیلوکوک اعمال کرد و دریافت که این ماده به اندازه یک آنتی بیوتیک استاندارد که برای درمان عفونت های باکتریایی استفاده می شود ، موثر است .

مطالعه دیگر ، استافیلوکوکوس اورئوس (MRSA) مقاوم به متی سیلین ، سویه ای از باکتری ها که درمان آن دشوار است و در برابر آنتی بیوتیک ها مقاوم است ، از زخم های بیماران دیابتی جدا شد.

سیاهدانه در بیش از نیمی از نمونه ها باکتری را به روش وابسته به دوز از بین برد.

چندین مطالعه لوله آزمایش دیگر نشان داده است که سیاهدانه می تواند به مهار رشد MRSA و همچنین بسیاری از سویه های دیگر باکتری کمک کند.

با این حال ، مطالعات انسانی محدود است و تحقیقات بیشتری برای بررسی چگونگی تأثیر سیاهدانه روی سویه های مختلف باکتری در بدن لازم است.

خلاصه
مطالعات لوله آزمایشگاهی و انسانی نشان داده است که سیاهدانه ممکن است در برابر چندین نوع عفونت باکتریایی مثر باشد.

5- ممکن است التهاب را برطرف کند

در بیشتر موارد ، التهاب یک پاسخ ایمنی طبیعی است که به محافظت از بدن در برابر آسیب و عفونت کمک می کند.

از طرف دیگر ، اعتقاد بر این است که التهاب مزمن در انواع بیماری ها مانند سرطان ، دیابت و بیماری های قلبی نقش دارد  .

برخی مطالعات نشان داده اند که سیاهدانه ممکن است اثرات ضد التهابی قدرتمندی در بدن داشته باشد.

در یک مطالعه در 42 فرد مبتلا به آرتریت روماتوئید ، مصرف روزانه 1000 میلی گرم روغن سیاهدانه به مدت هشت هفته باعث کاهش نشانگرهای التهاب و استرس اکسیداتیو شد .

در مطالعه دیگری التهاب در مغز و نخاع موش ایجاد شد. در مقایسه با دارونما ، سیاهدانه در محافظت و سرکوب التهاب موثر بود.

به همین ترتیب ، یک مطالعه آزمایشگاهی نشان داد که تیموکینون ، ترکیب فعال سیاهدانه ، به کاهش التهاب در سلولهای سرطانی پانکراس  کمک می کند.

با وجود این نتایج امیدوار کننده ، اکثر مطالعات انسانی فقط به افرادی با شرایط خاص محدود می شود. برای درک چگونگی تأثیر سیاهدانه بر التهاب در بین مردم جامعه ، تحقیقات بیشتری لازم است.

خلاصه
برخی مطالعات نشان داده اند که سیاهدانه و اجزای فعال آن می توانند به کاهش مارکرهای التهاب کمک کنند.

6. می تواند به محافظت از کبد کمک کند

کبد عضوی فوق العاده مهم است. این ماده سموم را از بین می برد ، داروها را متابولیزه می کند ، مواد مغذی را پردازش می کند و پروتئین ها و مواد شیمیایی مهم برای سلامتی تولید می کند.

چندین مطالعه امیدوار کننده حیوانات نشان داده است که سیاهدانه ممکن است به محافظت از کبد در برابر آسیب کمک کند.

در یک مطالعه ، ماده شیمیایی سمی ، چه با سیاهدانه و چه بدون آن ، به موش ها تزریق شد. سیاهدانه سمیت این ماده شیمیایی را کاهش داده و در برابر آسیب کبدی و کلیوی محافظت می کند.

یک مطالعه حیوانی دیگر نیز یافته های مشابهی را نشان داد که نشان داد سیاهدانه در مقایسه با گروه کنترل از موش ها در برابر آسیب کبدی محافظت می کند.

در یک بررسی اثرات محافظتی سیاهدانه به محتوای آنتی اکسیدانی و توانایی آن در کاهش التهاب و استرس اکسیداتیو نسبت داده شده است.

با این حال ، مطالعات بیشتری برای اندازه گیری تأثیر سیاهدانه بر سلامت کبد در انسان مورد نیاز است.

خلاصه
مطالعات حیوانی نشان داده است که سیاهدانه می تواند کبد را از آسیب و آسیب محافظت کند.

7. آیا می توان در تنظیم قند خون کمک کرد

افزایش قند خون می تواند علائم منفی زیادی از جمله افزایش تشنگی ، کاهش ناخواسته وزن ، خستگی و مشکل در تمرکز ایجاد کند.

در طولانی مدت بدون کنترل ، قند خون بالا می تواند عواقب جدی تری از جمله آسیب عصبی ، تغییرات بینایی و ترمیم کند زخم را به همراه داشته باشد.

برخی شواهد نشان می دهد که سیاهدانه می تواند به ثابت نگه داشتن قند خون کمک کند و بنابراین از عوارض جانبی خطرناک جلوگیری می کند.

یک بررسی از هفت مطالعه نشان داد که مکمل سیاهدانه باعث بهبود سطح ناشتایی و قند خون متوسط ​​می شود .

به همین ترتیب ، مطالعه دیگری بر روی 94 نفر نشان داد که مصرف سیاهدانه روزانه به مدت سه ماه به طور قابل توجهی قند خون ناشتا ، قند خون متوسط ​​و مقاومت به انسولین را کاهش می دهد .

خلاصه
مطالعات نشان می دهد که مصرف مکمل سیاهدانه به کاهش سطح قند خون کمک می کند.

8- ممکن است از زخم معده جلوگیری کند

زخم معده زخم های دردناکی است که با خوردن اسیدهای معده در لایه مخاط محافظ که معده را پوشانده است ، ایجاد می شود.

برخی تحقیقات نشان می دهد که سیاهدانه می تواند به حفظ پوشش داخلی معده و جلوگیری از تشکیل زخم کمک کند.

در یک مطالعه حیوانی ، 20 موش مبتلا به زخم معده با استفاده از سیاهدانه تحت درمان قرار گرفتند. این امر نه تنها در حدود 83٪ از موشها به اثرات درمانی منجر شد ، بلکه تقریباً به اندازه یک داروی رایج که برای درمان زخم معده استفاده می شود نیز موثر بود .

یک مطالعه حیوانی دیگر نشان داد که سیاهدانه و اجزای فعال آن از ایجاد زخم جلوگیری کرده و از پوشش معده در برابر اثرات الکل محافظت می کنند .

به خاطر داشته باشید که تحقیقات فعلی محدود به مطالعات حیوانات است. برای تعیین اینکه سیاهدانه چگونه ممکن است بر رشد زخم معده در انسان تأثیر بگذارد ، تحقیقات بیشتری لازم است.

خلاصه
مطالعات حیوانی نشان داده است که سیاهدانه ممکن است به محافظت از پوشش معده در برابر تشکیل زخم معده کمک کند.

9. اضافه کردن آسان به رژیم غذایی

روش های مختلفی برای افزودن سیاهدانه به رژیم غذایی وجود دارد.

با طعم تلخی که به عنوان مخلوطی بین پونه کوهی و پیاز توصیف می شود ، اغلب در غذاهای خاورمیانه و جنوب آسیا یافت می شود.

معمولا کمی برشته شده و سپس آسیاب می شود یا به طور کامل استفاده می شود تا به غذاهای نان یا کاری طعم بدهد.

برخی از افراد نیز دانه ها را به صورت خام می خورند یا آنها را با عسل یا آب مخلوط می کنند. آنها همچنین می توانند به بلغور جو دوسر ، اسموتی یا ماست اضافه شوند.

علاوه بر این ، این روغن گاهی اوقات رقیق شده و به صورت محلی به عنوان یک داروی طبیعی استفاده می شود که گفته می شود رشد مو را افزایش می دهد ، التهاب را کاهش می دهد و برخی از بیماری های پوستی را درمان می کند.

در آخر ، مکمل ها به صورت کپسول یا سافتگل برای دوز سریع و غلیظ سیاهدانه موجود هستند.

خلاصه
سیاهدانه را می توان به صورت خام خورد ، به ظرف اضافه کرد یا با عسل یا آب مخلوط کرد. این روغن همچنین می تواند رقیق شده و به صورت موضعی روی مو و پوست قرار گیرد یا به صورت مکمل مصرف شود.

سیاهدانه ممکن است برای همه خوب نباشد

در حالی که سیاهدانه با بسیاری از مزایای سلامتی همراه بوده و به طور کلی هنگام استفاده به عنوان ادویه یا چاشنی بی خطر است ، مصرف مکمل سیاهدانه یا استفاده از روغن سیاهدانه ممکن است خطرات داشته باشد.

به عنوان مثال ، گزارش هایی از درماتیت تماسی پس از استفاده از سیاهدانه بر روی پوست گزارش شده است. اگر قصد استفاده موضعی از آن را دارید ، ابتدا با استفاده از مقدار کمی تست پچ را انجام دهید تا مطمئن شوید که این امر واکنش نامطلوبی ایجاد نمی کند.

علاوه بر این ، برخی از مطالعات لوله آزمایش نشان داده است که سیاهدانه و اجزای آن ممکن است روی لخته شدن خون تأثیر بگذارند. اگر از داروها برای لخته شدن خون استفاده می کنید ، حتماً قبل از مصرف مکمل های سیاهدانه با پزشک خود صحبت کنید.

علاوه بر این ، در حالی که برخی از مطالعات حیوانی نشان داده است که سیاهدانه را می توان با خیال راحت در دوران بارداری مصرف کرد ، یک مطالعه بر روی حیوانات نشان داد که این روغن در صورت استفاده زیاد می تواند انقباضات رحمی را کاهش دهد .

اگر باردار هستید ، حتماً از آن به میزان متوسط ​​استفاده کنید و در صورت نگرانی با پزشک خود مشورت کنید.

خلاصه
استفاده از سیاهدانه ممکن است در برخی افراد باعث درماتیت تماسی شود. مطالعات آزمایشگاهی روی حیوانات نشان داده است که ممکن است بر لخته شدن خون تأثیر بگذارد و احتمالا باعث کاهش سرعت انقباضات رحمی در دوران بارداری شود.

نکته آخر

بذرهای گیاه سیاهدانه به دلیل کاربردهای متنوع آشپزی و خواص دارویی آنها شناخته شده اند.

به طور سنتی برای درمان انواع بیماری ها استفاده می شود ، سیاهدانه یا کالونجی با طیف گسترده ای از فواید سلامتی همراه است.

با این حال ، بسیاری از آنها فقط در آزمایش های آزمایش لوله یا حیوانات مورد بررسی قرار گرفته اند.

اگرچه تحقیقات بیشتری لازم است ، افزودن سیاهدانه به رژیم غذایی یا استفاده از آن به عنوان مکمل می تواند تأثیر مفیدی در چندین جنبه از سلامتی شما داشته باشد.


همچنین بخوانید:

خواص روغن بادام |کاربرد روغن بادام برای زیبایی پوست و مو
8 مورد از مهم ترین خواص شگفت انگیز خاکشیر | خواص خاکشیر
خواص تخم شربتی از لاغری تا کنترل دیابت!
10 خواص کنجد سفید در طب سنتی

منبع: www.healthline.com
برچسب ها: سلامتی سیاهدانه

نظرات


***توجه***

مطالب و محتوای این سایت از سایت های خارجی ترجمه شده است و برای بیماران توصیه می شود قبل از بکار بردن دستورالعمل های این سایت با پزشک خود مشورت کنند.

اگر عمده فروش ، تامین کننده، تولید کننده یا صادر کننده هستید

همین حالا محصولات خود را در "عمده بازار" به صورت رایگان ثبت نام کنید.

ثبت نام