10 فاید چشمگیر باقلا برای سلامتی

10 فاید چشمگیر باقلا برای سلامتی

تاریخ انتشار : 1400/01/07 23:35:00
باقلا یا باقالا یا باقالی یا لوبیا فاوا یک نوع حبوبات محسوب می شود که سرشار از مواد مغذی است و فواید چشمگیری مثل کاهش وزن ، کاهش فشار خون ، کاهش سطح کلسترول و جلوگیری از بیماری پارکینسون را برای سلامتی ایجاد می کند

باقلا یا لوبیای فاوا - از رسته حبوبات سبزی هستند که به صورت غلاف در می آیند.

آنها کمی طعم خاکی شیرین دارند و توسط مردم سراسر جهان مصرف می شوند.

باقلا سرشار از ویتامین ها ، مواد معدنی ، فیبر و پروتئین است. تصور می شود که آنها اثرات چشمگیری بر سلامتی مانند بهبود عملکرد حرکتی و ایمنی بدن دارند.

در اینجا 10 خاصیت باقلا یا لوبیای فاوا برای سلامتی با پشتیبانی علمی ارائه شده است.

1. مملو از مواد مغذی

لوبیای فاوا یا باقلا با اندازه نسبتاً کوچک خود ، مقدار باورنکردنی مواد مغذی را دارد.

به ویژه ، آنها غنی از پروتئین گیاهی ، فولات و چندین ویتامین و مواد معدنی دیگر هستند. آنها همچنین دارای فیبر محلول هستند که می توانند به هضم غذا کمک کرده و سطح کلسترول را کاهش دهند .

یک فنجان (170 گرم) حبوبات پخته شده از موارد زیر تشکیل شده است:

  • کالری: 187 کالری
  • کربوهیدرات: 33 گرم
  • چربی: کمتر از 1 گرم
  • پروتئین: 13 گرم
  • فیبر: 9 گرم
  • فولات: 40٪ ارزش روزانه (DV)
  • منگنز: 36٪ DV
  • مس: 22٪ DV
  • فسفر: 21٪ DV
  • منیزیم: 18٪ DV
  • آهن: 14٪ DV
  • پتاسیم: 13٪ DV
  • تیامین (ویتامین B1) و روی: 11٪ DV

علاوه بر این ، باقلا مقادیر کمتری از تقریباً سایر ویتامین های گروه B ، کلسیم و سلنیوم را تأمین می کند.

خلاصه
باقلا فوق العاده مغذی است و منبع بسیار خوبی از فیبر محلول ، پروتئین ، فولات ، منگنز ، مس و چندین ریز مغذی دیگر است.

2. ممکن است به علائم بیماری پارکینسون کمک کند

باقلا غنی از لوودوپا (L-dopa) است ، ترکیبی که بدن شما به انتقال دهنده عصبی دوپامین تبدیل می کند .

بیماری پارکینسون باعث مرگ سلولهای مغزی تولید کننده دوپامین می شود و منجر به لرزش ، مشکلات عملکرد حرکتی و دشواری راه رفتن می شود. این علائم معمولاً با داروهایی حاوی L-dopa  درمان می شوند.

بنابراین ، خوردن لوبیا فاوا یا همان باقلا ممکن است به علائم بیماری پارکینسون کمک کند ، اگرچه تحقیقات محدود است.

یک مطالعه کوچک روی 11 فرد مبتلا به پارکینسون نشان داد که خوردن 1.5 فنجان (250 گرم) لوبیا فاوا پس از 12 ساعت بدون دارو ، تأثیر مثبت قابل مقایسه ای بر سطح دوپامین خون و عملکرد حرکتی به عنوان داروهای L-dopa دارد.

مطالعه دیگر در 6 بزرگسال مبتلا به بیماری پارکینسون نشان داد که مصرف 100-200 گرم - حدود 1-1.75 فنجان - باقلا با داروی ضد پارکینسون کاربیدوپا علائم و همچنین ترکیبات دارویی سنتی را بهبود می بخشد .

در حالی که این نتایج امیدوار کننده است ، اما تحقیقات بیشتری لازم است. به خاطر داشته باشید که حتی اگر باقلا سرشار از L-dopa است ، اما نباید به جای داروها از آنها استفاده شود.

خلاصه
باقلا سرشار از L-dopa است که بدن شما آن را به دوپامین تبدیل می کند. از آنجا که بیماری پارکینسون با سطح پایین دوپامین مشخص می شود ، خوردن لوبیا فاوا ممکن است به علائم کمک کند. هنوز تحقیقات بیشتری در این زمینه لازم است.

3. ممکن است به جلوگیری از نقایص مادرزادی کمک کند

باقلا مملو از فولات است ، ماده مغذی که باعث رشد سالم جنین می شود.

فولات برای ایجاد سلول ها و اندام ها حیاتی است. یک مادر آینده به فولات اضافی از غذاها و مکمل ها برای کاهش خطر نقص لوله عصبی یا مشکلات مربوط به رشد مغز و نخاع نوزاد خود احتیاج دارد .

در حقیقت ، تخمین زده شده است که بیش از 260،000 نوزاد متولد شده در سراسر جهان در سال 2015 دارای نقص لوله عصبی هستند ، که بسیاری از آنها ممکن است با مصرف کافی فولات مادر قابل پیشگیری باشد .

یک مطالعه در بیش از 23000 زن نشان داد که بروز مشکلات مغزی و نخاعی در نوزادان مادرانی که بیشترین میزان مصرف روزانه فولات رژیم غذایی را داشتند ، 77 درصد کمتر از کودکان با کمترین میزان دریافت است.

با 40 درصد از DV برای فولات فقط در یک فنجان (170 گرم) ، باقلا یک انتخاب عالی برای زنان باردار است .

خلاصه
باقلا مملو از فولات است ، ماده مغذی که باعث رشد مناسب مغز و نخاع در نوزادان می شود. مصرف کافی فولات در زنان باردار می تواند از نقص لوله عصبی جلوگیری کند.

4- حاوی مواد مغذی تقویت کننده سیستم ایمنی بدن باشید

خوردن منظم باقلا ممکن است سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کند.

به ویژه ، آنها غنی از ترکیباتی هستند که ممکن است فعالیت آنتی اکسیدانی را افزایش دهند. آنتی اکسیدان ها برای دفاع ایمنی بدن شما بسیار مهم هستند ، زیرا آنها با رادیکال های آزاد که ممکن است منجر به آسیب سلول و بیماری شوند مبارزه می کنند .

یک مطالعه در لوله آزمایش نشان داد که درمان سلول های ریه انسان با عصاره های باقلا فعالیت آنتی اکسیدانی آنها را تا 62.5٪ افزایش می دهد .

علاوه بر این ، باقلا حاوی ترکیباتی است که نشان داده شده است توانایی آنتی اکسیدان قوی گلوتاتیون را در سلولهای انسانی افزایش داده و پیری سلول را به تأخیر می اندازند.

با این حال ، این مطالعات بر روی سلولهای جدا شده تحت تیمار با عصاره باقلا انجام شد. مشخص نیست که آیا باقلا همان اثرات تقویت کننده سیستم ایمنی بدن را هنگام خوردن به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی منظم در افراد دارد.

خلاصه
باقلا حاوی ترکیباتی است که نشان داده شده است فعالیت آنتی اکسیدانی سلولهای انسانی را در مطالعات لوله آزمایش افزایش می دهد. از آنجایی که آنتی اکسیدان ها عملکرد ایمنی بدن را افزایش می دهند ، خوردن باقلا ممکن است باعث افزایش ایمنی شود ، اما تحقیقات بیشتری در این زمینه لازم است.

5. برای سلامت استخوان مفید است

باقلا سرشار از منگنز و مس است - دو ماده مغذی که ممکن است از تحلیل رفتن و پوکی استخوان جلوگیری کند .

نقش دقیق آنها در سلامت استخوان مشخص نیست ، اما مطالعات موش نشان می دهد که کمبود منگنز و مس ممکن است منجر به کاهش تشکیل استخوان و افزایش دفع کلسیم شود .

تحقیقات انسانی همچنین نشان می دهد که منگنز و مس برای استحکام استخوان ها حیاتی هستند.

یک مطالعه یک ساله در زنان یائسه با استخوان های ضعیف نشان داد که مصرف مکمل همراه با منگنز و مس و همچنین ویتامین D ، کلسیم و سایر مواد مغذی باعث بهبود توده استخوان می شود.

تحقیقات اضافی نشان داده است که منگنز و مس در ترکیب با کلسیم و روی ممکن است از تحلیل رفتن استخوان در زنان مسن سالم جلوگیری کند.

خلاصه
تحقیقات در هر دو حیوان و انسان نشان می دهد که سطح کافی منگنز و مس - دو ماده مغذی که در دانه های باقلا به وفور یافت می شود - ممکن است باعث تقویت استخوان شود.


6. ممکن است علائم کم خونی را بهبود بخشد

خوردن حبوبات مثل باقالا غنی از آهن ممکن است به علائم کم خونی کمک کند.

آهن برای تولید هموگلوبین ، پروتئینی که سلولهای قرمز خون شما را قادر به انتقال اکسیژن از بدن می کند ، مورد نیاز است. کمبود آهن می تواند منجر به کم خونی شود که مشخصه آن خستگی ، ضعف ، سرگیجه و تنگی نفس است .

یک مطالعه بر روی 200 زن جوان نشان داد که کسانی که مقدار کافی آهن در رژیم غذایی دریافت نکرده اند ، در مقایسه با افرادی که میزان مصرف کافی را دارند ، 6 برابر  کم خونی دارند.

خوردن منظم باقلا یا باقالا و سایر غذاهای گیاهی غنی از آهن ممکن است سطح آهن خون را افزایش داده و علائم کم خونی را بهبود بخشد.

با این حال ، حبوبات حاوی نوعی آهن هستند که با ویتامین C موجود در غذاها ، مانند مرکبات یا فلفل دلمه ای بهتر جذب می شوند.

بعلاوه ، باقلا برای افراد مبتلا به اختلال ژنتیکی کمبود گلوکز-6-فسفات دهیدروژناز توصیه نمی شود ، زیرا خوردن این لوبیاها ممکن است منجر به نوع دیگری از عوارض خون به نام کم خونی همولیتیک شود.

خلاصه
مصرف منظم باقلا یا باقالا ممکن است به افزایش سطح آهن خون کمک کرده و علائم کم خونی ناشی از مصرف ناکافی آهن را بهبود بخشد.


7. ممکن است فشار خون بالا را بهبود بخشد

باقلا سرشار از مواد مغذی است که می تواند سلامت قلب را بهبود بخشد.

به طور خاص ، آنها حاوی منیزیم و پتاسیم هستند که ممکن است رگ های خونی را شل کنند و از فشار خون بالا جلوگیری کنند .

چندین مطالعه نشان داده است که رژیم غذایی برای جلوگیری از پرفشاری خون (DASH)  ، یک الگوی غذایی که غذاهای پر پتاسیم و منیزیم را توصیه می کند ، به کاهش فشار خون بالا کمک می کند.

علاوه بر این ، یک مطالعه 10 ساله بر روی 28349 زن نشان داد که کسانی که بیشترین رژیم غذایی منیزیم را دریافت می کنند ، در مقایسه با افرادی که مصرف کمتری از این ماده معدنی دارند ، کمتر دچار فشار خون می شوند .

بر اساس این تحقیق ، خوردن رژیم غذایی حاوی باقلا و سایر غذاهای غنی از منیزیم و پتاسیم ممکن است فشار خون را کاهش داده و سلامت قلب را بهبود بخشد.

خلاصه
باقلا مملو از منیزیم و پتاسیم است که ممکن است به شل شدن رگ های خونی و کاهش فشار خون کمک کند.

8- ممکن است به کاهش وزن کمک کند

باقلا ممکن است برای کم کردن اندازه دور کمر شما مفید باشد.

یک وعده یک فنجان (170 گرم) باقلا ، 13 گرم پروتئین و 9 گرم فیبر را تأمین می کند - فقط با 187 کالری.

یک رژیم غذایی غنی از پروتئین و فیبر ممکن است احساس سیری را بهبود بخشد ، که ممکن است منجر به دریافت کالری کمتر و کاهش وزن شود.

یک مطالعه کوچک روی 19 بزرگسال نشان داد که یک رژیم غذایی با 30٪ کالری از پروتئین احساس سیری را افزایش می دهد و میزان کالری دریافتی روزانه را به طور متوسط ​​441 کالری کاهش می دهد ، در مقایسه با رژیم غذایی با همان کالری اما فقط 15٪ از پروتئین

یک مطالعه چهار ساله دیگر در 522 نفر مشاهده کرد کسانی که رژیم غذایی با فیبر بالا با بیش از 15 گرم فیبر در هر 1000 کالری داشتند بیش از 5 پوند (2.4 کیلوگرم) بیش از کسانی که رژیم غذایی با فیبر کمتری داشتند از دست دادند .

بنابراین ، افزودن حبوبات حاوی پروتئین و فیبر به رژیم غذایی ممکن است به شما در رسیدن به اهداف کاهش وزن کمک کند.

خلاصه
خوردن غذاهایی که غنی از پروتئین و فیبر هستند - مانند باقلا- ممکن است به شما در کاهش وزن کمک کند و در کل کالری کمتری مصرف کنید.


9. ممکن است به کاهش کلسترول کمک کند

بیشتر فیبر موجود در باقلا محلول است و ممکن است به کاهش سطح کلسترول کمک کند.

فیبرهای محلول ممکن است با جذب آب در روده ، ایجاد ماده ای ژل مانند و نرم شدن مدفوع ، حرکات روده سالم را تقویت کنند.

همچنین می تواند به کلسترول بدن متصل شده و از بدن خارج شود. در حقیقت ، چندین مطالعه نشان داده است که فیبرهای محلول ممکن است به کاهش سطح کلسترول خون در بزرگسالان سالم و در افرادی که دارای سطح بالاتری هستند کمک کند.

یک مطالعه سه ماهه بر روی 53 بزرگسال سالم نشان داد که کسانی که روزانه دو گرم فیبر محلول می خورند 12.8٪ کاهش کلسترول LDL "بد" را تجربه کرده اند ، در حالی که گروهی که فیبر کمتری مصرف کرده اند هیچ تغییر قابل توجهی در LDL آنها مشاهده نشده است.

علاوه بر این ، مروری بر 10 مطالعه با تمرکز بر تأثیر حبوبات غنی از فیبر بر میزان کلسترول نشان داد که رژیم هایی که شامل این نوع مواد غذایی هستند با کاهش متوسط ​​کلسترول LDL کل و "بد" همراه هستند.

اگر می خواهید سطح کلسترول خود را بهبود بخشید ، افزودن حبوبات به رژیم غذایی ممکن است مفید باشد.

خلاصه
لوبیا فاوا سرشار از فیبر محلول است که می تواند به کلسترول بدن متصل شده و از بدن شما خارج شود. همچنین مشخص شده است که این نوع فیبر باعث کاهش سطح کلسترول خون می شود.


10. متنوع و آسان برای افزودن به رژیم غذایی شما

باقلا می تواند به عنوان وعده غذایی خوشمزه و میان وعده ای مفید باشد.

برای تهیه آنها ، شروع به حذف غلافهای سبز غیر قابل خوردن آنها کنید. بعد ، حبوبات را قبل از انتقال به ظرفی با آب یخ ، به مدت 30 ثانیه بجوشانید. این باعث می شود پوشش خارجی مومی نرم شود و پوست آن راحت تر شود.

دانه های باقلا پوست کنده را می توان بخارپز کرد و در روغن زیتون ریخته و ادویه ها را به صورت کامل خورده ، یا خرد کرد تا بالای نان یا در غذاهای دیگر بخورد.

برای تفت دادن حبوبات مثل باقلا ، آنها را به مدت 30 دقیقه بجوشانید ، آبکش کنید و سپس روغن زیتون و ادویه ها را اضافه کنید. لوبیاها را روی یک قالب پهن کرده و 30 دقیقه دیگر با حرارت 375 ℉ (190 ℃) تفت دهید.

حبوبات پخته شده مثل باقلا را می توانید به سالادها ، غذاهای برنجی ، ریزوتوها ، پاستاها ، سوپ ها و پیتزا ها اضافه کنید.

خلاصه
باقلا را باید قبل از خوردن از غلافها و پوششهای بیرونی آنها جدا کنید. حبوبات بخارپز یا بو داده را می توان به انواع وعده های غذایی و میان وعده اضافه کرد.


نکته آخر

باقلا سرشار از مواد مغذی است و ممکن است فواید چشمگیری برای سلامتی شما ایجاد کند.

خوردن منظم این حبوبات ممکن است برای علائم بیماری پارکینسون مزایایی داشته باشد ، به جلوگیری از نقایص هنگام تولد ، تقویت ایمنی بدن ، کمک به کاهش وزن و کاهش سطح کلسترول و فشار خون کمک می کند.

با این حال ، تحقیقات محدود است و مطالعات بیشتری در مورد تأثیر باقلا بر سلامت انسان مورد نیاز است.

با این وجود ، آنها یک افزودنی عالی و متنوع به یک رژیم غذایی متعادل و سالم هستند.

منبع: www.healthline.com
برچسب ها: باقلا سلامتی

نظرات


***توجه***

مطالب و محتوای این سایت از سایت های خارجی ترجمه شده است و برای بیماران توصیه می شود قبل از بکار بردن دستورالعمل های این سایت با پزشک خود مشورت کنند.