علائم ویروس کرونا (COVID-19)

علائم ویروس کرونا (COVID-19)

تاریخ انتشار : 1398/12/21 16:09:28
ویروس کرونا خانواده ای از ویروس های گوناگون است که می تواند هم انسان و هم حیوانات را آلوده کند. از شایع ترین علائم ویروس کرونا که ممکن است بعد از 4 روز تا دو هفته بروز کند، تب ، خستگی ، سرفه های خشک و تنگی نفس می باشد.

قبل از اینکه علائم ویروس کرونا (COVID-19) را شرح دهیم ،به بررسی ویروس کرونا که از سالها قبل وجود داشته است، می پردازیم. ویروس کرونا خانواده ای از ویروس های گوناگون است که می تواند هم انسان و هم حیوان را آلوده کند. چند نوع از ویروس کرونا باعث بیماری های خفیف تنفسی در انسان می شوند. برخی دیگر مانند سارس ( SARS-CoV ) و MERS-CoV می توانند باعث بیماری شدید تنفسی شوند.

در اواخر سال 2019 ، یک ویروس کرونای جدید به نام SARS-CoV-2 در چین پدیدار شد. این ویروس از آن زمان تاکنون در بسیاری از کشورهای جهان گسترش یافته است. عفونت SARS-CoV-2 باعث بیماری تنفسی به نام COVID-19 می شود.

COVID-19 می تواند عوارض بالقوه جدی مانند مشکل تنفسی و ذات الریه داشته باشد. به همین دلیل ، مهم است که بتوانیم علائم و نشانه های COVID-19 و تفاوت آنها با سایر شرایط را تشخیص دهیم.

ادامه مطلب را بخوانید تا درمورد علائم COVID-19 ، تفاوت آنها با سایر شرایط تنفسی ، و اینکه اگر فکر می کنید بیمار شده اید باید چه کاری انجام دهید ، را بیشتر بدانیم.

علائم ویروس کرونا COVID-19 چیست؟

طبق مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) ، متوسط ​​دوره نهفتگی برای SARS-CoV-2 4 روز  است. با این حال ، می تواند بین 2 تا 14 روز باشد.

همه افراد مبتلا به عفونت SARS-CoV-2 احساس بدی نخواهند داشت. امکان آن هست که ویروس وجود داشته باشد ولی علائمی نشان ندهد. هنگامی که علائم وجود دارد ، معمولاً خفیف هستند و به آرامی بروز می کنند. شایع ترین علائم ویروس کرونا عبارتند از:

  • تب
  • سرفه کردن
  • خستگی
  • تنگی نفس

بعضی از افراد مبتلا به ویروس کرونا COVID-19 ممکن است بعضی اوقات علائم دیگری را تجربه کنند ، مانند:

  • آبریزش یا بینی خلط دار
  • گلو درد
  • سردرد
  • درد بدن
  • اسهال

برخی مشاهدات حاکی از آن است که علائم تنفسی ممکن است در هفته دوم بیماری بدتر شود. به نظر می رسد این بعد از 8 یا 9 روز اتفاق می افتد.

طبق آمار سازمان بهداشت جهانی (WHO) ، حدود 1 از 5 نفر  با COVID-19 به شدت بیمار می شوند. این افراد می توانند دچار ذات الریه یا نارسایی تنفسی شدید شوند و ممکن است نیاز به اکسیژن یا تهویه مکانیکی داشته باشند.

علائم ویروس کرونا COVID-19 با علائم سرما خوردگی چه تفاوتی دارد؟

ویروس کرونا در واقع یکی از انواع مختلف ویروس هاست که می تواند باعث سرماخوردگی شود. در حقیقت ، تخمین زده می شود که چهار نوع ویروس کرونای انسانی 10 تا 30 درصد منبع عفونتهای تنفسی در بزرگسالان را تشکیل می دهند.

برخی از علائم سرماخوردگی عبارتند از:

  • آبریزش یا بینی خلط دار
  • گلو درد
  • سرفه کردن
  • درد بدن
  • سردرد

چگونه می توانید بگویید که مبتلا به سرماخوردگی یا COVID-19 هستید؟ علائم خود را زیر نظر بگیرید. سرماخوردگی معمولاً همراه با گلو درد و آبریزش ، که کمتر جزء علائم بیماری COVID-19 است ،می باشد.

علائم ویروس کرونا COVID-19 با علائم آنفولانزا چه تفاوتی دارد؟

شاید شنیده اید که COVID-19 با آنفولانزا مقایسه شده است ، یک بیماری شایع تنفسی فصلی. چگونه می توانید تفاوت علائم این دو عفونت را بیان کنید؟

اول از همه ، علائم آنفولانزا اغلب به طور ناگهانی بروز می کند در حالی که به نظر می رسد علائم COVID-19 به تدریج نمایان می شود . علائم شایع آنفولانزا شامل موارد زیر است:

  • تب
  • لرز
  • سرفه کردن
  • خستگی
  • آبریزش یا بینی خلط دار
  • گلو درد
  • سردرد
  • درد بدن
  • استفراغ یا اسهال

همانطور که مشاهده می کنید ، علائم بین  ویروس کرونا COVID-19 و آنفولانزا مانند سرفه ، تب و خستگی  مشابه هستند. با این حال ، توجه به این نکته مهم است که بسیاری از علائم شایع آنفولانزا در موارد COVID-19 کمتر مشاهده می شود.

WHO همچنین  تفاوتهای زیر را بین این دو اعلام کرده است:

آنفولانزا دوره نهفتگی کوتاه تر از دوره COVID-19 دارد.

انتقال ویروس قبل از بروز علائم بسیاری از عفونت های آنفلوانزا را به دنبال دارد اما به نظر نمی رسد که در COVID-19 این عفونت ها وجود داشته باشد.

درصد افرادی که علائم یا عوارض جدی می گیرند برای COVID-19 بالاتر از آنفولانزا است.

به نظر می رسد میزان ابتلا به COVID-19 در کودکان کمتر از آنفولانزا باشد.

در حال حاضر هیچ واکسن یا ضد ویروسی برای COVID-19 در دسترس نیست. با این حال ، مداوا برای آنفولانزا در دسترس است.

علائم ویروس کرونا COVID-19 با علائم تب یونجه چه فرقی دارد؟

تب یونجه که به آن رینیت آلرژیک نیز گفته می شود ، بیماری دیگری است که ممکن است باعث علائم تنفسی شود. این بیماری به دلیل قرار گرفتن در معرض آلرژن های موجود در محیط مانند گرده ، کپک، گرد و غبار یا شوره حیوان خانگی رخ می دهد.

علائم تب یونجه شامل موارد زیر است:

  • آبریزش یا بینی خلط دار
  • سرفه کردن
  • عطسه
  • خارش چشم ، بینی یا گلو
  • پلک های متورم یا پف کرده

یکی از علائم بارز تب یونجه خارش است که در COVID-19 مشاهده نمی شود. علاوه بر این ، تب یونجه با علائمی مانند تب یا تنگی نفس همراه نیست.

اگر فکر می کنید علائم ویروس کرونا COVID-19 دارید ، چه کاری باید انجام دهید؟

اگر فکر می کنید علائم COVID-19 را دارید ، چه کاری باید انجام شود:

علائم خود را کنترل کنید. همه افراد مبتلا به COVID-19 نیاز به بستری ندارند. با این وجود ، پیگیری علائم شما بسیار مهم است زیرا ممکن است در هفته دوم بیماری بدتر شود.

با پزشک خود تماس بگیرید. حتی اگر علائم شما خفیف باشد ، هنوز ایده خوبی است که با پزشک خود تماس بگیرید تا از علائم شما و هرگونه خطرات احتمالی در معرض آگاهی به شما اطلاع دهد.

پزشک شما می تواند با مقامات بهداشت محلی و CDC برای ارزیابی علائم و خطر  در معرض قرار گرفتن شما کار کند تا مشخص کند آیا شما نیاز به آزمایش COVID-19 دارید.

جدا بمانید .  تا زمانی که عفونت شما پاک نشود ، خود را در خانه منزوی کنید. سعی کنید از سایر افراد خانه خود جدا شوید و در صورت امکان از اتاق خواب و حمام جداگانه استفاده کنید.

مراقبت باشید اگر علائم شما بدتر شد ، سریعاً به دنبال مراقبت های پزشکی باشید. قبل از آمدن به کلینیک یا بیمارستان حتماً تماس بگیرید. در صورت وجود ماسک صورت بپوشید.

عوامل خطر چیست؟

شما در معرض خطر SARS-CoV-2 هستید، اگر:

  • اگر در محلی که بیماری COVID-19 گسترش پیدا کرده است یا انتقال اجتماع در آن رخ داده است، زندگی یا سفر کرده اید.
  • در تماس نزدیک با کسی که عفونت او تأیید شده است، بوده اید.

پزشکان هنوز در تلاشند تا بفهمند چه کسی در معرض خطر شدید COVID-19 قرار دارد. در حال حاضر به نظر می رسد عوامل خطر بیماری شدید عبارتند از:

  • سن بالاتر
  • داشتن شرایط خاص مانند دیابت ، فشار خون بالا و بیماری مزمن قلب یا ریه

چه کاری می توانید انجام دهید تا خود را از کرونا محافظت کنید؟

برای کمک به محافظت از خود و دیگران در برابر عفونت SARS-CoV-2 نکات زیر را دنبال کنید:

دستان خود را بشویید: حتماً دستان خود را با صابون و آب گرم بشویید. اگر این در دسترس نیست ، از ضد عفونی کننده الکل استفاده کنید.

از لمس صورت خودداری کنید: لمس صورت و دهان اگر دست خود را نشسته اید می تواند ویروس را به این مناطق منتقل کند و به طور بالقوه شما را بیمار کند.

فاصله را حفظ کنید: از تماس نزدیک با افرادی که مریض هستند خودداری کنید. اگر در اطراف کسی هست که سرفه می کند یا عطسه می کند ، سعی کنید حداقل 3 فوت دور باشد.

چیزهای شخصی را به اشتراک نگذارید: به اشتراک گذاشتن چیزهایی مانند ظروف و نوشیدن لیوان می تواند به طور بالقوه ویروس را گسترش دهد.

هنگام سرفه یا عطسه ، دهان خود را بپوشانید: سعی کنید سرفه یا عطسه را به سمت کج آرنج یا دستمال خود بکشید. حتماً هرچه سریعتر دستمال کاغذی استفاده شده را دور بیندازید.

اگر بیمار هستید در خانه بمانید: اگر در حال حاضر بیمار هستید ، تصمیم بگیرید تا زمان بهبودی در خانه بمانید.

سطوح را تمیز کنید: از اسپری های تمیز کننده خانگی یا دستمال مرطوب برای تمیز کردن سطوح لمسی ، مانند دستگیره ها ، صفحه کلید و میزها استفاده کنید.

خود را آگاه نگه دارید:  وزارت بهداشت به طور مداوم ، منبع مورد اعتماد را به روز می کند و WHO گزارش های روزانه منبع اعتماد را منتشر می کند.

نکته آخر

COVID-19 یک بیماری تنفسی است که در اثر عفونت با ویروس کرونای جدید ، SARS-CoV-2 ایجاد می شود. علائم اصلی COVID-19 شامل سرفه ، تب و تنگی نفس است.

از آنجا که COVID-19 می تواند جدی شود ، شناختن تفاوت علائم آن با سایر شرایط مهم است. شما می توانید با در نظر گرفتن علائم ، پیشرفت آنها و خطر قرار گرفتن در معرض SARS-CoV-2 این کار را انجام دهید.

اگر فکر می کنید COVID-19 دارید ، با پزشک تماس بگیرید. آنها می توانند در امکان نیاز به آزمایش به شما کمک کنند. برنامه ریزی کنید تا زمان بهبودی در خانه بمانید ، اما اگر علائم شما رو به وخامت است ، به دنبال اورژانس باشید.

در حال حاضر هیچ واکسن یا ضد ویروسی برای COVID-19 در دسترس نیست. با این حال ، اقدامات ساده می تواند به شما و دیگران کمک کند. این موارد شامل مواردی مانند شستشوی مکرر دست ، عدم لمس صورت شما و ماندن در خانه در هنگام بیماری است.

منبع:

Signs and Symptoms of Coronavirus (COVID-19)

منبع: www.healthline.com
برچسب ها: ویروس کرونا کرونا SARS-CoV-2 COVID-19 بیماری تنفسی ذات الریه تب آنفولانزا سرماخوردگی

نظرات


***توجه***

مطالب و محتوای این سایت از سایت های خارجی ترجمه شده است و برای بیماران توصیه می شود قبل از بکار بردن دستورالعمل های این سایت با پزشک خود مشورت کنند.

اگر عمده فروش ، تامین کننده، تولید کننده یا صادر کننده هستید

همین حالا محصولات خود را در "عمده بازار" به صورت رایگان ثبت نام کنید.

ثبت نام