تمام آنچه در مورد سبزی شوید باید بدانید
سبزی شوید یک گیاه و ادویه جات خوش طعم است که می تواند تقویت کننده تغذیه ای به رژیم غذایی شما باشد. در این مقاله فواید غذایی و سلامتی شوید و همچنین روش های استفاده از آن در پخت و پز بررسی می شود.

سبزی شوید (Anethum graveolens) گیاهی است که در سراسر غذاهای اروپایی و آسیایی یافت می شود .

این گیاه که  شوید وحشی نیز نامیده می شود ، دارای ساقه های باریک با برگ های نرم متناوب و دانه های بیضی قهوه ای ، صاف و بیضی شکل است. در حالی که برگ ها دارای طعم شیرین و علفی هستند ، بذر شوید با عطر و طعم مرکبات کمی شبیه دانه های گیاه قرمزه ، معطرتر است.

از سبزی شوید به عنوان گیاه دارویی و ادویه ، برای بالا بردن عطر و طعم غذاهای مختلف استفاده می شود. این سبزی اغلب با ماهی قزل آلا ، سیب زمینی و سس های ماست جفت می شود.

علاوه بر کاربردهای آشپزی ، سبزی شوید سرشار از مواد مغذی متعددی است و به طور سنتی برای درمان بیماری های مختلف از جمله مشکلات گوارشی ، قولنج در نوزادان و بوی بد دهان استفاده می شود .

در این مقاله فواید غذایی و سلامتی شوید و همچنین روش های استفاده از آن در پخت و پز بررسی می شود.

سبزی شوید تخته

مشخصات تغذیه ای سبزی شوید

یک فنجان (9 گرم) شاخه گل تازه تقریباً موارد زیر را تأمین می کند  :

  • کالری: 4
  • ویتامین C: 8٪ ارزش روزانه (DV)
  • منگنز: 5٪ DV
  • ویتامین A: 4٪ DV
  • فولات: 3٪ از DV
  • آهن: 3٪ DV

سبزی شوید تازه از نظر کالری بسیار کم است ، اما منبع شگفت آور خوبی از چندین ویتامین و مواد معدنی ضروری ، از جمله ویتامین C ، منگنز و ویتامین A .

ویتامین A یک ماده مغذی ضروری است که برای حفظ بینایی و حمایت از سیستم ایمنی سالم مهم است. همچنین در تولید مثل زن و مرد نقش دارد  .

به همین ترتیب ، ویتامین C برای سیستم ایمنی بدن شما حیاتی است و به استخوان سازی ، ترمیم زخم و متابولیسم کمک می کند .

بعلاوه ، نشان داده شده است که این ماده یک آنتی اکسیدان قوی است که به محافظت از سلولهای شما در برابر آسیب های ناشی از مولکول های ناپایدار معروف به رادیکال های آزاد کمک می کند.

سبزی شوید نیز منبع خوبی از منگنز است. اگرچه در مقادیر بسیار کمی مورد نیاز است ، این یک ماده معدنی ضروری است که از عملکرد طبیعی مغز ، سیستم عصبی و متابولیسم قند و چربی پشتیبانی می کند  .

علاوه بر این ، شوید تازه 1-2 درصد DV را برای کلسیم ، مس ، منیزیم ، پتاسیم ، ریبوفلاوین و روی تأمین می کند .

با این حال ، چون سبزی شوید تازه معمولا در مقادیر کمتری از 1 فنجان (9 گرم) مصرف می شود ، مقدار مواد مغذی دریافتی از پاشیدن آن روی غذای شما بطور قابل توجهی کمتر خواهد شد.

در مورد دانه شوید ، آن ها نیز فواید غذایی زیادی دارند. یک قاشق غذاخوری (6/6 گرم) دانه 8٪ DV برای کلسیم ، 6٪ DV برای آهن و 1-5٪ DV برای منیزیم ، منگنز ، فسفر و پتاسیم  تأمین می کند.

خلاصه
شوید تازه کالری کمی دارد ، در عین حال منبع خوبی از بسیاری از مواد مغذی ضروری از جمله ویتامین C ، منیزیم و ویتامین A است.

مزایای احتمالی سبزی شوید

کلمه انگلیسی آن به معنی تسکین دهنده است ، از زمان های بسیار قدیم برای درمان قولنج در نوزادان و بیماری های گوارشی ، و همچنین برای کمک به شیردهی از شوید استفاده می شود .

در حالی که این کاربردهای سنتی توسط تحقیقات پشتیبانی نشده اند ، نشان داده شده است که شوید مزایای بالقوه دیگری برای سلامتی دارد.

سرشار از آنتی اکسیدان است

آنتی اکسیدان ها ترکیباتی هستند که به طور طبیعی وجود دارند و به محافظت از سلول ها در برابر آسیب های ناشی از مولکول های ناپایدار معروف به رادیکال های آزاد کمک می کنند .

در نتیجه ، تحقیقات نشان می دهد که مصرف غذاهای غنی از آنتی اکسیدان ممکن است به کاهش التهاب مزمن کمک کرده و از برخی بیماری ها از جمله بیماری های قلبی ، آلزایمر ، آرتریت روماتوئید و برخی از انواع سرطان جلوگیری یا حتی درمان کند.

مشخص شده است که هر دو دانه و برگ گیاه شوید سرشار از چندین ترکیب گیاهی با خاصیت آنتی اکسیدانی است ، از جمله:

  • فلاونوئیدها: این ترکیبات گیاهی با کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی ، سکته مغزی و برخی از انواع سرطان همراه است. آنها همچنین ممکن است نقش مهمی در سلامت مغز داشته باشند  .
  • ترپنوئیدها: این ترکیبات در روغنهای اساسی یافت می شوند و ممکن است در برابر بیماریهای کبدی ، قلبی ، کلیوی و مغزی محافظت کنند  .
  • تانن: ثابت شده است که تانن ها که در بسیاری از غذاهای گیاهی مسئول تلخی هستند ، دارای خواص آنتی اکسیدانی قوی و همچنین اثرات ضد میکروبی هستند  .

علاوه بر این ، سبزی شوید منبع خوبی از ویتامین C است ، که همچنین نشان داده شده است که دارای خواص آنتی اکسیدانی قوی است  .

ممکن است برای سلامت قلب مفید باشد

بیماری های قلبی علت اصلی مرگ و میر در سراسر جهان است. با این حال ، سازمان بهداشت جهانی تخمین می زند که با کاهش عوامل خطر مانند رژیم غذایی نامناسب ، استعمال دخانیات و کمبود ورزش می توان تقریباً 75٪ از موارد بیماری های قلبی را پیشگیری کرد  .

عوامل خطر اضافی برای بیماری های قلبی شامل فشار خون بالا ، تری گلیسیرید و سطح کلسترول LDL (بد) و همچنین التهاب مزمن است .

مشخص شده است که فلاونوئیدها ، مانند آنهایی که در شوید یافت می شوند ، به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی قوی از سلامت قلب محافظت می کنند.

علاوه بر این ، مطالعات حیوانی نشان داده است که عصاره شوید ممکن است اثرات کاهش دهنده کلسترول و تری گلیسیرید داشته باشد. 

یک مطالعه در 91 نفر با سطح کلسترول کل و تری گلیسیرید بالا نشان داد که مصرف روزانه 6 عدد قرص شوید به مدت 2 ماه به طور قابل توجهی سطح کلسترول کل و تری گلیسیرید را بهبود می بخشد اما باعث کاهش کلسترول HDL (خوب) نمی شود .

با این حال ، یک مطالعه دیگر بر روی 150 نفر با سطح کلسترول و تری گلیسیرید بالا ، پس از 6 هفته مصرف روزانه قرص شوید ، هیچ تغییر قابل توجهی در سطح کلسترول یا تری گلیسیرید مشاهده نکرد.

با این حال ، توجه به این نکته حائز اهمیت است که در اکثر مطالعات انجام شده روی اثرات شوید بر سلامت قلب از عصاره استفاده شده است. در نتیجه ، مشخص نیست که شوید تازه یا خشک در رژیم شما چگونه می تواند بر سلامت قلب تأثیر بگذارد.

به طور کلی ، در حالی که آنتی اکسیدان های موجود در عصاره شوید ممکن است برای سلامت قلب مفید باشد ، اما مطالعات بیشتری در مورد انسان برای ارزیابی اثرات شوید بر میزان کلسترول و تری گلیسیرید لازم است.

ممکن است به کاهش سطح قند خون کمک کند

داشتن سطح قند خون به طور مزمن بالا نگران کننده است زیرا می تواند خطر ابتلا به بیماری هایی مانند مقاومت به انسولین ، سندرم متابولیک و دیابت نوع 2 را افزایش دهد .

پیشنهاد شده است که گیاه شوید اثرات کاهش دهنده قند خون دارد .

در حقیقت ، چندین مطالعه بر روی حیوانات مبتلا به دیابت ، بهبود قابل توجهی در سطح قند خون ناشتا با دوزهای روزانه عصاره شوید را نشان داده است. هنوز هم تحقیقات در مورد انسان محدود است.

ممکن است خاصیت ضد سرطانی داشته باشد

مونوترپن ها دسته ای از ترپن ها هستند که به طور طبیعی در ترکیبات گیاهی وجود دارند که با خواص ضد سرطان ، ضد ویروس ، ضد قارچ و ضد التهاب مرتبط هستند .

آنها معمولا در روغنهای اساسی گیاهان مانند شوید یافت می شوند و با خواص ضد سرطانی همراه هستند  .

به طور خاص ، d-limonene نوعی مونوترپن است که مطالعات نشان داده است ممکن است به پیشگیری و درمان سرطان ریه ، پستان و روده بزرگ کمک کند .

از آنجا که شوید حاوی مونوترپن ها ، به ویژه d-limonene است ، ممکن است دارای خواص ضد سرطانی باشد. با این حال ، در حال حاضر هیچ تحقیقی در مورد اثر عصاره شوید یا شوید بر روی خطر یا درمان سرطان وجود ندارد.

سایر مزایای بالقوه سبزی شوید

شوید نیز ممکن است به روش های زیر برای سلامتی شما مفید باشد:

  • خواص ضد باکتری :روغنهای اساسی در شوید دارای اثرات ضد باکتری هستند که با باکتریهای بالقوه مضر مانند Klebsiella pneumoniae و Staphylococcus aureus مقابله می کنند .
  • سلامت استخوان: شوید حاوی کلسیم ، منیزیم و فسفر است - که همگی برای سلامت استخوان مهم هستند .
  • گرفتگی های قاعدگی: روغن های اساسی موجود در شوید ممکن است به تسکین درد ناشی از گرفتگی عضلات در دوران قاعدگی شما کمک کند. با این حال ، تحقیقات در حال حاضر محدود و مختلط است .
خلاصه
سبزی شوید سرشار از انواع ترکیبات گیاهی است که ممکن است فواید بی شماری برای سلامتی داشته باشد ، از جمله محافظت در برابر بیماری های قلبی و انواع خاصی از سرطان. علاوه بر این ، شوید می تواند به کاهش سطح قند خون کمک کند ، اما مطالعات بیشتری در مورد انسان مورد نیاز است.

عوارض جانبی سبزی شوید

سبزی شوید به طور کلی برای مصرف بی خطر است. با این حال ، در موارد نادر نشان داده شده است که باعث واکنش های آلرژیک ، استفراغ ، اسهال ، خارش دهان ، برجستگی های قرمز متورم در زبان و تورم گلو می شود .

علاوه بر این ، توصیه می شود از مصرف قرص ها و عصاره های شوید در دوران بارداری و شیردهی خودداری کنید زیرا تحقیقات محدودی در مورد ایمنی آنها انجام شده است.

خلاصه
استفاده های آشپزی از سبزی شوید برای اکثر افراد بی خطر تلقی می شود ، مگر در موارد نادر که می تواند باعث پاسخ آلرژیک شود. علاوه بر این ، به زنان باردار یا شیرده توصیه می شود از مصرف قرص ها و عصاره های شوید خودداری کنند.

نحوه استفاده از سبزی شوید

سبزی شوید یک ماده خوش طعم است که افزودن آن به غذای شما آسان است.

در اینجا چند روش برای افزودن شوید تازه به وعده های غذایی خود آورده شده است:

  • از آن به عنوان تزیین سوپ یا سبزیجات بو داده استفاده کنید.
  • آن را روی سالادهای خیار سرد بپاشید.
  • از آن در سالاد سیب زمینی یا روی سیب زمینی پخته یا بو داده استفاده کنید.
  • آن را خرد کرده و به سالاد اضافه کنید.
  • از آن برای افزودن طعم به غذاهای ماهی ، گوشت بره یا تخم مرغ استفاده کنید.
  • آن را به نان های پخته شده اضافه کنید.
  • آن را در سس ، ماریناد یا سس سالاد ترکیب کنید.

از شوید خشک می توان برای افزودن طعم به سالاد ، ماریناد و سالاد سیب زمینی ، مرغ یا ماهی تن نیز استفاده کرد.

در مورد بذرها ، می توان از دانه شوید به صورت کامل یا خرد شده استفاده کرد و به نان ، سوپ یا غذاهای سبزیجات اضافه کرد. همچنین می توان از آنها برای تهیه ترشی شوید استفاده کرد.

خلاصه
سبزی شوید یک گیاه چند منظوره است که می تواند در غذاهای مختلفی مانند سالاد سیب زمینی ، سس تاتزکیکی یا ماهی زیاد استفاده شود. از دانه شوید می توان به عنوان ادویه برای طعم دادن به غذاهایی مانند ترشی یا نان استفاده کرد.

نحوه نگهداری سبزی شوید

برای نگهداری شوید تازه ، ابتدا می خواهید برگ ها را با آب شیرین کمی اسپری کنید ، شاخه ها را آزادانه در یک حوله کاغذی بپیچید و سپس آنها را در یک کیسه پلاستیکی رویه دار قرار دهید.

سبزی شوید را تا 1 هفته در کشوی سبزیجات یخچال خود نگهداری کنید. برای نگهداری طولانی تر ، می توانید شوید تازه را با شستشو و سپس قرار دادن شاخه ها در یک لایه روی صفحه در فریزر ، منجمد کنید.

پس از یخ زدگی ، شاخه ها را به کیسه ضد فریزر منتقل کرده و برای بهترین طعم تا 6 ماه به فریزر برگردانید.

از شوید منجمد می توانید در آشپزی بدون ذوب شدن استفاده کنید. دانه شوید و شوید خشک باید به مدت 6 ماه تا 1 سال در یک ظرف ضد هوای در یک مکان تاریک و خنک نگهداری شود .

خلاصه
اگر به درستی ذخیره شود ، سبزی شوید تازه تا 1 هفته در یخچال و تا 6 ماه در فریزر نگهداری می شود. دانه شوید و شوید خشک باید به مدت 6 ماه تا 1 سال حفظ شود.

نکته آخر

سرشار از آنتی اکسیدان و منبع خوبی از ویتامین C ، منیزیم و ویتامین A ، شوید ممکن است فواید زیادی از جمله محافظت در برابر بیماری های قلبی و سرطان برای سلامتی داشته باشد.

با این حال ، لازم به یادآوری است که بیشتر مطالعاتی که در مورد مزایای شوید انجام می شود از عصاره شوید استفاده می کنند. بنابراین مشخص نیست که استفاده غذایی از شوید تازه یا خشک اثرات مشابهی دارد.

در هر صورت ، دانه ها و برگ های شوید می توانند طعم و مزه ای از رنگ را به غذاهای مختلف اضافه کنند. در صورت نگهداری مناسب ، شوید تازه می تواند تا 1 هفته در یخچال و چندین ماه در فریزر نگهداری شود.

به طور کلی ،سبزی شوید یک گیاه و ادویه جات خوش طعم است که می تواند تقویت کننده تغذیه ای به رژیم غذایی شما باشد.


همچنین بخوانید:

خواص دارویی دمنوش گل گاو زبان
خواص گل ختمی برای بیماری های دستگاه گوارش | گیاه دارویی گل ختمی
شنبلیله: گیاهی با فواید چشمگیر برای سلامتی
8 مزیت چشمگیر و مفید سبزی جعفری

منبع: www.healthline.com
برچسب ها: سبزی شوید سبزی خشک سلامتی

نظرات


***توجه***

مطالب و محتوای این سایت از سایت های خارجی ترجمه شده است و برای بیماران توصیه می شود قبل از بکار بردن دستورالعمل های این سایت با پزشک خود مشورت کنند.